Zespól ds. rozwoju przemysłu i rynku motoryzacyjnego zastąpi podobne ciało zlikwidowane w 2013 r. Obecnie trwają w tej sprawie konsultacje międzyresortowe; ustalany jest skład gremium. Pytanie, co zrobi rząd, by efekty prac nowego zespołu nie były tak mizerne jak poprzednika.
Likwidacja na jesieni ubiegłego roku Międzyresortowego zespołu ds. wzrostu konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego wywołała prawdziwą burzę. Oskarżano rząd, że tym samym kończy dialog z branżą o niezbędnych reformach na rynku. Władze obiecały więc powołanie nowej platformy wymiany poglądów. Przez ponad trzy miesiące niewiele (przynajmniej publicznie) się w tej sprawie działo. Wiele wskazuje jednak na to, że rząd w końcu dotrzyma słowa. – Prace dotyczące powołania Zespołu do spraw rozwoju przemysłu i rynku motoryzacyjnego znajdują się na etapie konsultacji międzyresortowych – czytamy w odpowiedzi nadesłanej do IBRM Samar przez biuro prasowe Ministerstwa Gospodarki.
Nowy zespół ma zajmować się głównie „problematyką ukierunkowaną na poprawę konkurencyjności i warunków działania przemysłu i rynku motoryzacyjnego w Polsce”. – Do składu zespołu zaproponowano przedstawicieli ministrów właściwych do spraw gospodarki, finansów, nauki, pracy, szkolnictwa wyższego, środowiska, transportu, wewnętrznych, zagranicznych i członkostwa RP w Unii Europejskiej. Założono, że w pracach będą mogli brać udział – z głosem doradczym – eksperci i przedstawiciele biznesu zaproszeni przez przewodniczącego zespołu – informuje biuro prasowe resortu.
Dlaczego rząd likwidując jeden zespół, chce na jego miejsce powołać następny? Tego resort gospodarki nie wyjaśnił. Niewiadomo także, kiedy konkretnie rozpocznie on działalność ani tym bardziej, jaka tematyka będzie omawiana podczas pierwszego posiedzenia. – O terminie powołania zespołu Ministerstwo Gospodarki poinformuje na swoich stronach internetowych – ucina biuro prasowe resortu.
Poprzedni zespół nie zasłużył się w jakiś szczególny sposób w historii dialogu rządu z branżą motoryzacyjną. Mimo szczerych chęci i olbrzymiego zapału wszystkich uczestników prac tego gremium, efekty jego działalności były dość mizerne. Bez realnego wsparcia tzw. „najwyższych czynników” politycznych niewiele dało się zrobić. Pytanie zatem,czy ma sens powoływanie jego następcy. – Jeśli będzie to prawdziwa platforma wymiany poglądów i opinii między przedstawicielami branży a rządem, to nowy zespół otrzyma od nas duży kredyt zaufania. Ważne, by efektem jego prac było wdrożenie w życie zmian zmierzających do rozwoju polskiego rynku motoryzacyjnego. To zaś wymaga, by przedstawiciele rządu, a szczególnie Ministerstwa Finansów, byli reprezentowani przez urzędników odpowiednio wysokiego szczebla – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.
Międzyresortowy zespół do spraw wzrostu konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego powołany został do życia 21 listopada 2008 r. „w celu koordynowania i monitorowania wdrażania rekomendacji zawartych w Final Report pierwszej edycji Grupy Wysokiego Szczebla CARS 21”. Zlikwidowano go zgodnie z zarządzeniem premiera z 21 sierpnia 2013 r. w sprawie zniesienia niektórych zespołów międzyresortowych. Przyczyn likwidacji nigdy nie ujawniono.
Paweł Janas
Źródła, IBRM Samar
IBRM Samar