Rok 2013 był dla Audi wyjątkowo udany. Sprzedaż samochodów systematycznie rosła, a na rynku pojawiło się szereg nowych modeli z A3 Limousine na czele. Koncern rozwijał się dynamicznie, inwestując w dalszy rozwój mocy produkcyjnych, innowacyjne rozwiązania techniczne i przedstawiając nowatorskie auta koncepcyjne. W Polsce konsekwentnie rosła sprzedaż nowych samochodów Audi, a premierowe modele spotkały się z ogromnym zainteresowaniem.
Przez cały rok 2013, Audi notowało na całym świecie systematyczny wzrost popytu na swoje pojazdy. W listopadzie przekroczony został roczny plan zakładający oddanie w roku 2013 do rąk klientów 1,5 mln samochodów. W całym roku sprzedano 1 575 500 aut, co oznacza wzrost o 8% w stosunku do roku ubiegłego. Dwucyfrową dynamikę sprzedaży Audi zanotowało przede wszystkim w Azji, zwłaszcza w Chinach oraz w USA. Pomimo wciąż trudnej sytuacji gospodarczej na kontynencie europejskim, niektóre rynki, np. Wlk.Brytania czy Polska, również notowały wzrost sprzedaży.
– Sytuacja w Europie jest wciąż trudna, podsumowuje Michał Bowsza, dyrektor marki Audi w Polsce. – Polski rynek jest jednak w dobrej kondycji. W ubiegłym roku sprzedaliśmy rekordową w naszej historii liczbę 5 574 (2012: 5 111) egzemplarzy nowych samochodów Audi. To o 9,1% więcej niż w roku 2012. Szczególną popularnością cieszyły się w Polsce SUV’y – Audi Q5, Audi Q3 oraz rodzina Audi A3.
Ubiegłych dwanaście miesięcy stało pod znakiem kilku ważnych dla koncernu z Ingolstadt premier. Najważniejszą z nich był debiut nowego Audi A3 Limousine, które na polskim rynku pojawiło się we wrześniu. Dzięki nowemu modelowi, firma chce zdobyć mocną pozycję w największym na świecie segmencie samochodów – klasie kompaktowych limuzyn. Audi A3 Limousine w swoim założeniu ma godzić klasyczną koncepcję podziału bryły samochodu na trzy strefy z dynamiką auta coupé.
W polskich salonach sprzedaży pojawił się także usportowiony wariant popularnego kompaktu segmentu premium – Audi S3 sportback, charakteryzujące się pięciodrzwiowym nadwoziem oraz jego wersja trzydrzwiowa, Audi S3. Wyposażone w silnik 2.0 TFSI rozwijają moc 300 KM i moment obrotowy 380 Nm.
Kolejną ważną premierą Audi w Polsce było pojawienie się nowej wersji flagowej, luksusowej limuzyny, Audi A8. W nowej odsłonie, samochód zyskał nowe silniki – dwa benzynowe i dwa wysokoprężne, nowe systemy wsparcia kierowcy oraz został wyposażony np. w innowacyjne reflektory Matrix LED, a także kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Wiele elementów wnętrza pojazdu zostało wykonanych ręcznie.
Co do modeli sportowych, najpierw w Polsce pojawiło się Audi RS6 Avant, we wrześniu RS7 Sportback, a w październiku RS Q3. Za ich powstanie odpowiada quattro GmbH, spółka córka Audi AG, produkująca sportowe i wyczynowe wersje samochodów Audi.
Dostępne w polskich salonach od maja 2013 Audi RS6 Avant, to samochód łączący moc 560 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Standardowo model wyposażono w silnik V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem, o pojemności 3 993 ccm. Mimo dużej pojemności, dzięki zastosowaniu systemu cylinder on demand, zużycie paliwa ma wynosić 9,8 l/100 km. Elementami seryjnymi samochodu są: pneumatyczne zawieszenie RS adaptive air suspension, zintegrowany z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, sportowy mechanizm różnicowy oraz dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie uzależnione jest od prędkości.
Audi RS7 sportback to z kolei sportowe coupé, które od 0 do 100 km/h ma przyspieszać w 3,9 sekundy, a którego prędkość maksymalną można opcjonalnie zwiększyć do 305 km/h. Podobnie jak RS6 Avant, samochód wyposażono w jednostkę napędową 4.0 TFSI generującą 560 KM.
Kolejną nowością na polskim rynku było Audi RS Q3 – sportowy SUV, który od 0 do 100 km/h ma przyspieszać w 5,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna – ograniczona elektronicznie – to 250 km/h. Pięciocylindrowy silnik turbo o pojemności 2.5 l generuje moc 310 KM, zużywając przy tym wg deklaracji niespełna 9 l paliwa na 100 km.
Koncern Audi inwestuje w swój rozwój rozbudowując sieć produkcyjną i handlową. W roku 2013 produkcję podjęła zmodernizowana i dostosowana do wymogów pełnej produkcji fabryka Audi w Györ na Węgrzech. Z jej taśm produkcyjnych zjeżdżać będzie 125 tys. samochodów rocznie, z nowym modelem, A3 Limousine, na czele. Rozpoczęto także prace budowlane przy wznoszeniu pierwszej fabryki Audi na kontynencie amerykańskim – w San José Chiapa w Meksyku. W nowej meksykańskiej fabryce, Audi będzie produkować następcę modelu Audi Q5. Rozpoczęcie produkcji przewidziano na 2016 r. W ub.roku podjęto również decyzję o inwestycji w fabrykę w São José dos Pinhais w Brazylii, która począwszy od roku 2015 produkować będzie Audi A3 Limousine i Audi Q3.
Sieć sprzedaży w Polsce obejmuje 23 salony sprzedaży z serwisem, z czego 22 powstały wg koncepcji stylistycznej „Hangar”, a najnowszy, w Rzeszowie, zgodnie z nowymi założeniami koncernu. Do sieci Audi należy także 13 autoryzowanych punktów serwisowych.
Zbudowany w roku 2013 salon Audi w Rzeszowie – Autorud – to pierwszy w Polsce obiekt, który powstał w oparciu o koncepcję stylistyczną „Audi Terminal”, wg której wszystkie budynki mają ujednolicony wygląd oraz wyposażenie. Koncepcja podkreśla wiele innowacyjnych aspektów marki Audi. Charakterystyczną stylistykę, z jej fasadą wykonaną z aluminium i z przestrzenią ekspozycyjną stanowiącą metaforę toru wyścigowego, można podziwiać już w blisko 400 miejscach na całym świecie.
Całkowita powierzchnia rzeszowskiego salonu Audi to 2 000 m2. W części wystawienniczej stanąć może 15 samochodów.
Obecnie wszyscy dealerzy Audi oferują swoim klientom również sprawdzone auta używane, w ramach programu Audi Select: plus. Każdy z takich samochodów przechodzi przegląd, podczas którego sprawdzanych jest 117 punktów kontrolnych. Sprawdza się również przebieg i pochodzenie, a kupujący otrzymuje minimum dwunastomiesięczną gwarancję.
źródło: Audi
AUTOR: WNP.PL (AG)