Po przejęciu wszystkich akcji amerykańskiego Chryslera włoski koncern tworzy firmę Fiat Chrysler Automobiles, która będzie zarejestrowana w Holandii, z centralą w Londynie i głównym rynkiem notowań w Nowym Jorku.
W środę Fiat ogłosił plany integracji z amerykańskim koncernem Chrysler, który od tygodnia należy całkowicie do firmy z Turynu. Zgodnie z tym planem do końca 2014 r. Fiat i Chrysler zostaną spółkami nowej firmy o nazwie Fiat Chrysler Automobiles, zarejestrowanej na prawie holenderskim. To będzie siódmy co do wielkości koncern motoryzacyjny świata, sprzedający ok. 4,4 mln samochodów rocznie. W środę Fiat przedstawił już nowe logo tej firmy, na której powstanie muszą się jeszcze zgodzić akcjonariusze i wierzyciele koncernu z Turynu.
Dotychczasowi akcjonariusze Fiata będą mogli wymienić swoje akcje na akcje nowej spółki. A akcje Fiat Chrysler Automobiles mają być notowane na giełdzie w Nowym Jorku, a ponadto na giełdzie w Mediolanie (dziś głównym rynku dla notowań Fiata).
Fiat zapowiedział, że nowa spółka będzie miała siedzibę w Wielkiej Brytanii – ze względów podatkowych, bo brytyjski fiskus chce w 2015 r. obniżyć podatek CIT do 20 proc. i obniża podatki od dywidend, które brytyjskie spółki dostają od swoich zagranicznych spółek córek i wypłacają swoim zagranicznym akcjonariuszom.
A na tym skorzysta nie tylko macierzysta spółka duetu Fiat-Chrysler, ale także jej główni udziałowcy, czyli włoska rodzina Agnelli.
Szef Fiata Sergio Marchionne bagatelizował kwestię wyboru siedziby nowej firmy. „Rozmowa o centrali ma niemal anachroniczny charakter. Żyjemy w świecie, gdzie władza podróżuje” – mówił Marchionne, który kierując dotąd jednocześnie Fiatem i Chryslerem, spędzał w samolocie więcej czasu niż w siedzibach tych firm po obu stronach Atlantyku. Ale przytaczając te słowa Marchionne, amerykański dziennik „Detroit Free Press” przypomina, że dla większości ludzi siedziba firmy wciąż ma wielkie znaczenie, symbolizując także jej zaangażowanie w sprawy lokalnej społeczności.
Przejęcie Chryslera to transakcja stulecia dla Fiata. W zeszłym roku włoski koncern miał zysk netto 943 mln euro, o prawie 200 mln euro niższy niż w 2012 r. Natomiast Chrysler w zeszłym roku zarobił na czysto 1,8 mld dol., o 100 mln dol. więcej niż w 2012 r.
Bez zysków z Chryslera zeszły rok Fiat zakończyłby ze stratą 441 mln euro.
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, Andrzej Kublik
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15357219,Fiat_z_Chryslerem_rejestruja_spolke_w_Holandii.html