Unijna pomoc dla zwolnionych z polskiej fabryki Fiata

Komisja Europejska zaproponowała we wtorek przyznanie Polsce 1,2 mln euro z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG), aby pomóc w znalezieniu zatrudnienia 777 pracownikom zwolnionym przez Fiat Auto Poland.

Jak informuje KE w komunikacie, Polska wystąpiła o wsparcie z EFG po zwolnieniu 1079 pracowników przez przedsiębiorstwo Fiat Auto Poland S.A. i jego 21 dostawców. Ta redukcja miejsc pracy była wynikiem szybkiego spadku udziału UE w światowym rynku produkcjisamochodów osobowych. Zwolnienia dotyczą przede wszystkim województwa śląskiego. Komisja zaproponowała dofinansowanie przez EFG działań, które mają pomóc „najbardziej potrzebującym 777 zwolnionym pracownikom w znalezieniu nowej pracy”. Chodzi o szkolenia zawodowe, szkolenia w zakresie przedsiębiorczości, stypendia szkoleniowe, dopłaty do zatrudniania czy środki na założenie działalności gospodarczej.

Całkowity koszt pakietu działań szacowany jest na 2,5 mln euro, z czego połowę ma pokryć EFG. Wniosek w tej sprawie zostanie teraz przekazany do zatwierdzenia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie UE (krajom członkowskim). – Na skutek globalizacji wiele sektorów gospodarki i gałęzi przemysłu ulega dużym przemianom strukturalnym. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji jest konkretnym wyrazem europejskiej solidarności. Będzie on w dalszym ciągu wspierał państwa członkowskie w reintegracji zawodowej i dostosowaniu umiejętności osób bezrobotnych na rynku pracy. Za pośrednictwem tego funduszu towarzyszymy najciężej dotkniętym pracownikom w tym trudnym procesie zmiany pracy, zamierzam więc maksymalnie zwiększyć efektywność tego programu w nadchodzących latach – oświadczyła unijna komisarz do spraw zatrudnienia Marianne Thyssen.

Według danych Komisji przedsiębiorstwo Fiat Auto Poland poniosło konsekwencje malejącego udziału UE w rynku przemysłu motoryzacyjnego. W latach 2007-2012 produkcja samochodów osobowych w UE zmniejszyła się z 17,10 mln sztuk do 14,61 mln sztuk (spadek o 14,6 proc.), natomiast w skali ogólnoświatowej zwiększyła się z 53,05 mln sztuk do 63,07 mln sztuk (wzrost o 18,9 proc.) – informuje KE. To doprowadziło do zmniejszenia udziału Unii w światowej produkcjisamochodów z 32,2 proc. do 23,2 proc. (spadek o 28,2 proc. mierzony wielkością produkcji).

Komisja ocenia, że Fiat Auto Poland próbował dostosować produkcję do popytu na rynku i zoptymalizował liczbę pracowników, aby zachować konkurencyjność i zwiększyć swoje szanse jako producent nowych modeli samochodów. Te starania nie przyniosły jednak efektu, ponieważ grupa Fiat postanowiła przenieść produkcję modelu Panda Classic do Kampanii we Włoszech od stycznia 2013 r., co spowodowało masowe zwolnienia w przedsiębiorstwie Fiat Auto Poland i u jego dostawców – wyjaśnia KE. Obszarem dotkniętym zwolnieniami jest województwo śląskie. Negatywne skutki zwolnień w Fiat Auto Poland są szczególnie odczuwalne w Tychach. Byli pracownicy przedsiębiorstwa Fiat Auto Poland i jego dostawców stanowią jedną dziesiątą wszystkich bezrobotnych mieszkających w tym regionie.

Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji został uruchomiony w 2007 r. Od tego czasu do EFG wpłynęło 130 wniosków. Dotyczyły one łącznie 536 mln euro wsparcia dla ponad 116 000 pracowników. W samym tylko roku 2013 z funduszu przekazano ponad 53,5 mln euro. EFG obejmuje swoim zakresem pracowników zwolnionych z powodu kryzysu gospodarczego, pracowników zatrudnionych na czas określony, osoby pracujące na własny rachunek oraz – do końca 2017 r. – młodzież, która nie pracuje, nie kształci się, ani nie szkoli, zamieszkałą w regionach objętych Inicjatywą na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

ll/moto.wp.pl