Nowe przepisy recyklingu. Obowiązek umowy o stworzeniu sieci zbierania pojazdów niezbędne informacje:

JAK WYPEŁNIĆ OBOWIĄZEK ZAPEWNIENIA SIECI ?

Wprowadzający pojazd ma dwie możliwości wywiązania się z nałożonego przez ustawodawcę obowiązku: może on zapewnić sieć poprzez własne stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów lub zawrzeć na piśmie umowę z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.

UMOWA O ZAPEWNIENIU SIECI

Firma Ambit Sp. z o.o. oferuje wprowadzającym nie więcej niż 1000 pojazdów w ciągu roku, podpisanie umowy o zapewnieniu sieci zbierania pojazdów i włączenie należącej do Spółki Ambit stacji demontażu pojazdów oraz współpracujących ze Spółką punktów zbierania pojazdów do sieci zbierania pojazdów wprowadzającego. Umożliwi to wypełnienie ustawowego obowiązku zapewnienia sieci zbierania pojazdów.

KOSZTY ZWIĄZANE Z PODPISANIEM UMOWY

Ideą, jaka przyświecała Spółce AMBIT, było udostępnienie wprowadzającym do 1000 pojazdów sieci zbierania pojazdów bez jakichkolwiek kosztów dla wprowadzających. Jesteśmy przeciwni nadmiernej biurokracji i nakładaniu na przedsiębiorców obowiązków, które w żaden sposób nie poprawiają działania systemu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Obowiązek zapewnienia sieci nie zwiększa bowiem ani dostępności punktów zbiórki pojazdów, ani nie gwarantuje recyklerom pokrycia kosztów przetwarzania pojazdów. Nowe przepisy nie przewidują obowiązku pokrycia kosztów zagospodarowania pojazdów wycofanych z eksploatacji, a jedynie odpadów powstałych po demontażu.

W dniu 22 grudnia 2015 r. na stronach Głównego Inspektora Ochrony Środowiska pod adresem

http://www.gios.gov.pl/images/dokumenty/gospodarka_odpadami/pojazdy/stanowisko_MS_umowy_zapewnienie_sieci.pdf

opublikowane zostało stanowisko Ministerstwa Środowiska znak: DP-II.024.11.2015.GW w sprawie szczegółowych warunków finansowania przez wprowadzających pojazdy kosztów gospodarowania odpadami pochodzącymi z pojazdów wycofanych z eksploatacji. W opinii Ministerstwa, w umowie o zapewnienie sieci zbierania pojazdów powinny znaleźć się postanowienia dotyczące finansowania przez wprowadzającego pojazdy kosztów gospodarowania odpadami pochodzącymi z pojazdów wycofanych z eksploatacji, tj. konkretne kwoty, jakie płaci wprowadzający z tytułu tych kosztów.

Nie podzielamy tej opinii. Uznaliśmy jednak, że dla pełnego bezpieczeństwa umowy, by nie narażać naszych partnerów na zarzut nieważności umowy, konieczne jest wprowadzenie odpłatności za możliwość korzystania z sieci, która pokrywać będzie koszty gospodarowania odpadami pochodzącymi z pojazdów wycofanych z eksploatacji.

W związku z tym, że firma Ambit takich kosztów dotychczas nie ponosiła, zaproponowana stawka jest stawką symboliczną – 1 zł netto od każdego wprowadzonego pojazdu. Rozliczenia następować będą raz w roku – po zakończeniu danego roku kalendarzowego.

JAK PODPISAĆ UMOWĘ ?

umowa-o-zapewnienie-sieci-po-zmianach-14-01-2015-r

zawiadomienie-do-GIOS1

W załączeniu znajduje się wzór umowy o zapewnieniu sieci zbierania pojazdów, którą może podpisać każdy przedsiębiorca wprowadzający pojazdy w ilości nie większej niż 1000 pojazdów w ciągu roku.

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani współpracą na warunkach określonych umową, należy do załączonego wzoru wpisać dane swojej firmy, wydrukować umowę w dwóch egzemplarzach, a następnie dwa egzemplarze umowy podpisanej (czytelnie) przez osobę upoważnioną do reprezentacji firmy wysłać pocztą na adres Kancelarii obsługującej firmę Ambit:

 

Kancelaria Radcy Prawnego Agnieszka Misiejuk

ul. M. Skłodowskiej – Curie 3 lok. 26

15-094 Białystok

Kontakt:

tel. 85 67 43 889

siec@ambit.pl

 

Do umów należy dołączyć kopertę wraz ze znaczkiem pocztowym, w której odesłany zostanie do Państwa jeden egzemplarz umowy podpisanej przez firmę Ambit.

OBOWIĄZEK REJESTRACJI W GIOŚ

Jednocześnie przypominamy, że każdy wprowadzający pojazdy (w rozumieniu art. 3 pkt. 14 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji) obowiązany jest złożyć Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w Warszawie przy ul. Wawelskiej 52/54 zawiadomienie2 o podjęciu działalności w zakresie sprowadzania pojazdów – najpóźniej w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności. Zawiadomienie musi zawierać:

  1. nazwę, siedzibę i adres wprowadzającego,
  2. datę podjęcia działalności w zakresie sprowadzania pojazdów,
  3. określenie rodzaju działalności (importer/wewnątrzwspólnotowy nabywca),
  4. adresy stacji demontażu oraz punktów zbierania pojazdów, z którymi wprowadzający podpisał umowę/umowy.

Do zawiadomienia należy dołączyć kopię umowy/umów o zapewnieniu sieci.

Wprowadzający, którzy są już zarejestrowani w GIOŚ, powinni zaktualizować swoje zgłoszenie, podając w/w dane i dołączyć do aktualizacji zgłoszenia kopię umowy/umów o zapewnieniu sieci.

Przykładowy wzór zawiadomienia – w załączeniu DOC

Przykładowy wzór zawiadomienia – w załączeniu PDF

KIM JEST FIRMA AMBIT ?

Firma Ambit działa od 1992 r. Prowadzimy działalność w zakresie:

– recyklingu pojazdów,

– skupu i sprzedaży samochodów używanych i powypadkowych,

– handlu częściami samochodowymi,

– handel wyrobami hutniczymi

– skupu i przerobu złomu

Na stałe współpracujemy z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji działającymi w ramach utworzonego w 2000 roku przez AMBIT systemu ARES. System ARES skupia aktualnie ponad 50 przedsiębiorców z terenu całego kraju, których współpraca oparta jest o stabilne, wspólnie wypracowane zasady. Dobrowolny związek w sieci ARES obejmuje wszystkie obszary działalności stacji: staramy się wspólnie pozyskiwać samochody do demontażu, korzystamy z jednego systemu informatycznego wspomagającego przyjęcie pojazdu i jego demontaż, gospodarkę częściami, zespołami, materiałami i odpadami. Wykorzystujemy wspólnie wyszukiwarkę pozwalającą na prezentacje w Internecie części i zespołów zgromadzonych w magazynach stacji objętych systemem ARES dla szerokiego kręgu klientów w Polsce i na świecie www.czesci.ambit.pl . Prowadzimy w coraz szerszym zakresie sprzedaż materiałów i odpadów poprzez prowadzącego stację, która uzyskuje najwyższe ceny dla danego materiału. Przygotowujemy wspólną sprzedaż materiałów i odpadów po cenach wyższych niż mogą uzyskać pojedyncze podmioty. Wymieniamy się doświadczeniami na cyklicznych wspólnych spotkaniach stacji objętych systemem ARES. Rozpoczęliśmy organizowanie szkoleń o wspólnie ustalanej tematyce. Dbamy o ochronę środowiska i walczymy z przejawami działalności szarej strefy. Poprzez Stowarzyszenie FORS, którego jesteśmy aktywnymi członkami, wychodzimy z inicjatywami do ministerstw, towarzystw ubezpieczeniowych, producentów i importerów samochodów. Podejmujemy wysiłki, aby problemy recyklingu znajdowały właściwe miejsce w tematyce mediów.

Więcej o działalności firmy oraz Stowarzyszenia FORS można się dowiedzieć, odwiedzając naszą stronę  www.ambit.pl lub stronę www.fors.pl

Zapraszamy do odwiedzania stacji działających w ramach systemu ARES. Informacje szczegółowe można uzyskać dzwoniąc pod numery telefonów stacji ARES.

Firmom, które chciałyby rozpocząć współpracę z nami, pragniemy przekazać informację, że system ARES jest systemem bardzo elastycznym. Istnieje możliwość współpracy Państwa w systemie ARES jako stacji demontażu, punktu przyjmowania wraków samochodów lub punktu dystrybucji części z demontażu. Rozszerzanie systemu ARES jest procesem ciągłym.