Grupa Bosch poprawiła obroty i wynik operacyjny

Wg wstępnych danych, Grupa Bosch na świecie zwiększyła obroty w 2013 r. o 2,7%, do 46,4 mld euro, i to pomimo słabej koniunktury gospodarczej (rok temu 45,2 mld euro). Silna waluta europejska znacząco obciąża obroty przedsiębiorstwa ujemnymi efektami różnic kursowych w wysokości ok. 1,5 mld euro. Na ogólnie lepsze dochody negatywnie wpływała utrzymująca się także w 2013 r. trudna sytuacja działu branżowego Bosch Solar Energy. Wiosną ub. roku przedsiębiorstwo zadecydowało o zakończeniu działalności w obszarze fotowoltaiki krystalicznej.
Wstępne dane wskazują, że zysk operacyjny EBIT (przed odliczeniem podatków i odsetek) Grupy Bosch, liczony bez dodatkowych obciążeń ze strony fotowoltaiki, wynosi ok. 6% obrotu. Oznacza to wzrost o ok. 1% w porównaniu do roku 2012. Uwzględniając dodatkowe obciążenia z tej strony (ok. 1,3 mld euro), EBIT wynosi ok. 3% obrotu.

– Liczne podjęte przez nas działania mające na celu poprawę rentowności przynoszą rezultaty. Postęp w przypadku zysku operacyjnego przekroczył nawet nasze oczekiwania, mówi Volkmar Denner, prezes Robert Bosch GmbH. W roku 2014 Bosch będzie w dalszym ciągu pracował nad poprawą konkurencyjności oraz przyszłym rozwojem.

Przedsiębiorstwo poinformowało, że zamierza wykorzystać istniejący potencjał wzrostu i pozyskać nowe segmenty rynku. Istotnymi dla Grupy Bosch trendami przyszłości są efektywność energetyczna oraz integracja z Internetem. Ważnymi trendami społecznymi są starzejące się społeczeństwo o dużej silne nabywczej w krajach uprzemysłowionych oraz dynamiczny przyrost klasy średniej w rozwijających się krajach Azji i Ameryki Łacińskiej. Bosch pracuje także nad przyszłością rozwiązań w motoryzacji. Zakłada się, że samochody przyszłości będą elektryczne, zautomatyzowane i zintegrowane z siecią. W 2013 r. Bosch wprowadził na rynek wiele produktów i usług odpowiadających na wymienione trendy. Należą do nich oszczędne układy wtryskowe do silników benzynowych i Diesla, układy wspomagające, jak np. układ stabilizacji dla motocykli, systemy informacyjno-rozrywkowe, usługi telematyczne pomocne w zarządzaniu flotami pojazdów oraz zastosowania w dziedzinie robotyki.

Bosch zamierza pozyskać nowe segmenty rynku dzięki rozwiązaniom dostosowanym do potrzeb świata zintegrowanego z Internetem.

– Nasze kompetencje technologiczne i obecność w wielu różnych branżach to ważne atuty w świecie zintegrowanym w sieci. Chcemy go aktywnie współtworzyć, a równocześnie wykorzystywać szanse biznesowe. Strategicznym celem firmy Bosch są rozwiązania dostosowane do potrzeb nowoczesnego świata, mówi Denner. I dalej: – Dla wielu osób integracja ta już stała się rzeczywistością. W 2015 roku ok. 75% ludności na świecie będzie podłączonych do Internetu. W tym samym roku na rynku będzie już ponad 6 mld urządzeń wyposażonych w możliwość komunikowania się z Internetem. W przyszłości przedsiębiorstwo planuje wyposażyć wszystkie swoje urządzenia elektroniczne w taką funkcję.

Na sytuację obrotową poszczególnych działów przedsiębiorstwa również miały wpływ silne efekty kursów wymiany walut. W szczególności dotyczyło to działów Techniki Motoryzacyjnej oraz Dóbr Użytkowych. Jednak niezależnie od tego wg firmy, dział Techniki Motoryzacyjnej rozwijał się w 2013 r. bardzo pozytywnie. Branża układów wtryskowych do silników benzynowych i Diesla znacznie zwiększyła swoje obroty. Dział branżowy Car Multimedia notował wzrosty dzięki sprzedaży zestawów wskaźników oraz systemów informacyjno-rozrywkowych. Dział Technologii Przemysłowej „punktował” dzięki branży maszyn opakowaniowych. Światowe osłabienie branży budowy maszyn przyczyniło się natomiast do wyraźnego załamania obrotów w obszarze Drive and Control Technology. Dział Dóbr Użytkowych jest na plusie dzięki sprzedaży elektronarzędzi, zarówno dla profesjonalistów, jak i użytkowników indywidualnych. Trudna sytuacja dywizji Solar Energy także w ub. roku położyła się cieniem na rozwoju działu Energetyki i Technicznego Wyposażenia Budynków. Dział branżowy Systemów Zabezpieczeń odnotował wzrost w obszarze usług komunikacyjnych, a dział branżowy Techniki Grzewczej – w sprzedaży energooszczędnych urządzeń kondensacyjnych.

Na początku 2014 r. Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 281 000 pracowników (rok wcześnikej 273 000). Głównymi regionami, w których odnotowano wzrost zatrudnienia, były Azja i Ameryka Północna.

źródło: Bosch
AUTOR: WNP.PL (AG)