Żyjemy w czasie, kiedy świat podlega bardzo dynamicznym zmianom, zarówno na płaszczyźnie gospodarczej, geopolitycznej, jak i kulturowej. Zjawisko to nie ominęło również branży napraw blacharsko lakierniczych, przed którą stoi wiele wyzwań.
Celem prowadzenia działalności gospodarczej jest osiąganie zysków ze sprzedaży towarów i usług. Z badań przeprowadzonych pod koniec Q3 2024 wynika, że sprzedaż robocizny blacharsko lakierniczej generuje ujemny przychód (stratę). Jednym z proponowanych przez AkzoNobel działań, mających na celu poprawę rentowności, jest promowanie Zrównoważonego Procesu Naprawy. Jego główne założenia to: skrócenie czasu procesu, obniżenie kosztów energii, mniejsze zużycie produktów.
Działania te oparte są na wieloletnim doświadczeniu AkzoNobel w zakresie optymalizacji procesów, innowacyjnych energooszczędnych produktów oraz na dużej świadomości związanej z dbałością o środowisko naturalne.
Nasi partnerzy biznesowi otrzymują do dyspozycji szereg usług wspierających, wśród których chcę wyróżnić Audyt Energochłonności, dzięki któremu możemy określić zapotrzebowanie warsztatu na energię i znaleźć obszary, w których można je zoptymalizować oraz Carbon Pulse – narzędzie pozwalające na monitorowanie emisji CO2 i mierzenie wpływu przeprowadzonych zmian.
Kolejnym ważnym elementem Zrównoważonego Procesu Naprawy jest technologia i tu klienci AkzoNobel otrzymują pełną gamę produktów, które cechują się wysoką jakością, a przy tym wpisują się w trend związany z energooszczędnością. Ważnym etapem jest dobór produktów odpowiednich do typu naprawy, i tak na przykład przy niewielkich naprawach uzasadnione jest wykorzystanie serii produktów utwardzanych za pomocą promieni UV. Zarówno szpachlówka jak i podkład UV to produkty, które błyskawicznie się utwardzają i, co bardzo istotne, ich stosowanie nie powoduje powstawania odpadów.
W większych naprawach zalecane jest wykorzystanie podkładu niewymagającego stosowania wysokiej temperatury suszenia, a nawet utwardzającego się w temperaturze otoczenia.
Autosurfacer® Optima to nie tylko oszczędność, ale doskonałość powłoki potwierdzona przez klientów.
Kolejna, prawdopodobnie najważniejsza warstwa to lakier bazowy, który dzięki nowemu produktowi wprowadzonemu w tym roku obniżył emisję lotnych związków organicznych. Autowave MM 2.0 E-Line to nasz wkład w realizację ambitnych celów, jakie postawiliśmy sobie w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Lakiery bezbarwne to tak zwana wisienka na torcie, ale i tu AkzoNobel ma propozycję rozwiązania energooszczędnego, a przy tym spełniającego rygorystyczne wymogi producentów samochodów (OEM). Lakier Autoclear® Aerodry to produkt, który wymaga minimalnej ilości energii do utwardzenia.
Uzupełnieniem naszej technologii jest cyfrowe środowisko oparte na oprogramowaniu Mixit Cloud działającym w cyfrowej chmurze, współpracuje ono z nowoczesnym spektrofotometrem Automatchic Vision 2. Colormatchic to w pełni automatyczny mieszalnik zapewniający precyzyjne dozowanie pigmentów niezbędne dla uzyskania perfekcyjnego odwzorowania koloru. Narzędzia cyfrowe pomagają pracownikom, a w niektórych aspektach zastępują ich, dając czas na wykonywanie innych zadań.
Serwis blacharsko lakierniczy bez kompetentnych pracowników nie jest w stanie poprawnie funkcjonować i przynosić dochód – i tu AkzoNobel pomaga swoim klientom. Poprzez szkolenia dla lakierników realizowane w naszym centrum szkoleniowym oraz ofertę w ramach platformy Acoat Selected Plus, szkolimy pracowników wszystkich szczebli.
Myśląc o przyszłości naszej branży, rozpoczęliśmy także Projekt Szkoła Sikkens wspierający szkoły branżowe w kształceniu młodych adeptów sztuki lakierniczej. Nieoceniona w tym przypadku jest współpraca z naszymi klientami, dzięki której wspólnie optymistycznie patrzymy w przyszłość obserwując rozwój młodych pasjonatów lakiernictwa.
W AkzoNobel wierzymy, że pomimo wielu wyzwań stojących przed branżą refinish, nasi klienci będą rozwijali swoje przedsiębiorstwa dzięki racjonalnemu planowaniu oraz analizowaniu tego, co dzieje się wokół nas, z jednoczesnym poszanowaniem środowiska naturalnego i z troską o swoich pracowników, którzy są największym kapitałem firm.
Autor:
Andrzej Łojek
Ekspert Branży Automotive AkzoNobel Car Refinishes Poland