Właśnie startuje VIII edycja Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji Współpracy Warsztatów Naprawczych z Firmami Ubezpieczeniowymi czyli „Złoty Zderzak 2014”.
Z Agnieszką Błoch Dyrektor ds. Rozwoju PIM rozmawia Mirosław Giecewicz, Redaktor Nowoczesnego Warsztatu i warsztat.pl
Dlaczego warto wziąć udział w badaniu?
Polska Izba Motoryzacji już od ośmiu lat umożliwia warsztatom naprawczym ocenę firm ubezpieczeniowych. Jest to bardzo ważne badanie, które spotkało się ze sporym zainteresowaniem ubezpieczycieli między innymi dlatego, że jest ono bezstronne i obejmuje swoim zasięgiem całą Polskę.
Ubezpieczyciele bardzo liczą się z głosami warsztatów. W obecnych czasach (nieustającej walki cenowej) każda firma chce pokazać się z jak najlepszej strony. Dlatego wyniki każdego ubezpieczyciela są uważnie śledzone przez zarządy tych firm. Nie ma obecnie drugiego takiego badania, które przyciągałoby taką uwagę ubezpieczycieli jak właśnie „Złoty Zderzak”. Jest to jedyna szansa by otwarcie i szczerze ocenić jakość współpracy. Nagrodzić tych, którzy na to zasługują i zwrócić uwagę na najczęstsze błędy u innych. Jesteśmy przekonani, że wyniki naszego badania przekładają się bezpośrednio na wewnętrzne procedury firm ubezpieczeniowych, które prowadzą do poprawy współpracy na linii warsztat-ubezpieczyciel.
Jeżeli warsztaty mogą cokolwiek zrobić by ulepszyć, poprawić, bądź zmienić obecny obraz likwidacji szkód to jest to właśnie szczera ocena ubezpieczycieli poprzez ankietę „Złotego Zderzaka”.
Jak to wygląda w praktyce?
Badanie rozpoczyna się zwykle na przełomie maja i czerwca i trwa do drugiej połowy listopada. W badaniu może wziąć udział każdy serwis blacharsko-lakierniczy w Polsce. Głosy oddajemy w formie elektronicznie wypełnionej prostej ankiety (8 pytań) http://pim.org.pl/ankieta_zz/ lub poprzez wydrukowanie dokumentu w pliku Word, wypełnienie go i odesłanie scanem (bloch@pim.pl) lub faksem (22 350 7 350) na adres Polskiej Izby Motoryzacji. Swój głos można także oddawać telefonicznie. Wystarczy zadzwonić do Izby (22 845 01 40) i poprosić o możliwość wypełnienia ankiety przez telefon. W tym roku oceniane będzie aż 19 największych firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne w Polsce (w kolejności alfabetycznej): Allianz, Aviva, AXA, Benefia, BRE Ubezpieczenia, Compensa, Concordia, ERGO Hestia, Generali, Gothaer, InterRisk, Liberty Direct, Link4, MTU, Proama, PZU, TUW TUW, Uniqa, Warta.
Co konkretnie podlega ocenie?
Ankieta zawiera tylko i aż 8 pytań dotyczących zadowolenia z jakości współpracy warsztatu z ubezpieczycielem. Oczywiście życzylibyśmy sobie by nasza ankieta była bardziej szczegółowa ale też doskonale zdajemy sobie sprawę z tego jak niechętnie w obecnych czasach każdy z nas wypełnia różnego rodzaju ankiety. Dlatego pozostaliśmy przy 8 najważniejszych naszym zdaniem aspektach. Oceniamy przede wszystkim: kompetencje likwidatorów, czas realizacji wypłat, tzw. cięcia, czyli czy kosztorys ubezpieczyciela odbiega rażąco od kosztorysu serwisu, czy ubezpieczyciel płaci faktury za wynajem samochodu zastępczego z OC, a także którzy ubezpieczyciele narzucają stosownie części zamiennych nie zawsze najlepszej jakości i oczywiście roboczogodzinę. To są naszym zdaniem ciągle palące problemy dla wielu warsztatów w Polsce.
Kiedy poznamy wyniki badania?
Wyniki badania prezentowane są zawsze podczas dorocznego Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych, na które zapraszamy w tym roku ponownie do Warszawy – 3 grudnia, hotel Sofitel Warsaw Victoria (więcej na www.forumubezpieczen.com). Dodatkowo, wyniki publikujemy na stronach www.pim.pl i zawsze u wszystkich naszych patronów medialnych Forum.
Czy ankieta jest anonimowa?
W zasadzie tak. Na początku ankiety zawsze prosimy o wypełnienie podstawowych ogólnych danych, np. z jakiego województwa jest firma głosująca, czy posiada autoryzację i czy jest w sieci naprawczej. Nie są to jednak dane pozwalające na identyfikację głosującego. Polska Izba Motoryzacji zachęca jednak do wypełnienia bardziej szczegółowych danych na końcu ankiety co posłuży jedynie do danych statystycznych. Izba nie udostępnia takich danych. Służą one jedynie identyfikacji pewnych trendów. Z drugiej jednak strony wiadomo, że taka ocena jest mocno wiarygodna.
Czy przewidujecie Państwo jakieś korzyści dla firm, które wezmą udział w badaniu?
Tak, jak zwykle chcemy nagrodzić firmy, które wypełnią ankiety dlatego w drodze losowania wybierzemy trzy firmy, którym przyznamy bezpłatny wstęp (dla jednej osoby) na nasze Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych. W przypadku nie skorzystania wyślemy pakiet materiałów konferencyjnych. Żeby jednak można było wziąć udział w losowaniu wejściówek, należy wypełnić dane firmy na końcu ankiety bo jak inaczej znajdziemy firmę, która wygrała?
Jak kształtowały się wyniki w poprzednich edycjach badania?
Niekwestionowanym liderem „Złotego Zderzaka” jak do tej pory jest Allianz, który zdobył ten tytuł aż 6 razy. Świetne wyniki ma również PZU. To niewątpliwie liderzy. Obie te firmy zajmowały dwa pierwsze miejsca od początku trwania badania. Także Ergo Hestia często zajmowała miejsce na podium w pierwszych edycjach, po krótkiej przerwie wróciła na podium by z zeszłym roku zająć II miejsce ex aequo z PZU!
W tym roku nagrodę ‘Złotego Zderzaka’ dodatkowo wzmocniła Rzecznik Ubezpieczonych, Pani Aleksandra Wiktorow, która postanowiła przyłączyć się i objąć patronatem jedną z najważniejszych nagród polskiego rynku ubezpieczeń.
Dziękuję za rozmowę.
Polska Izba Motoryzacji wspólnie z Redakcją Nowoczesnego Warsztatu serdecznie zachęca wszystkie serwisy, które prowadzą naprawy blacharsko-lakiernicze do wzięcia udziału w badaniu poprzez wypełnienie specjalnej ankiety, która dostępna jest na stronie: