Dalszy wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW Group w październiku. BMW podsumowało plany z zakresu elektromobilności. Akumulatory i silniki z BMW i3 trafią do zeroemisyjnych autobusów.
Październikowe dostawy pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric wyniosły łącznie 13 016 sztuk na całym świecie, co oznacza wzrost o 38.4% w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Od początku 2018 r. Grupa BMW sprzedała łącznie 110 560 pojazdów zelektryfikowanych (wzrost o 41.6% r/r), kolejny raz potwierdzając swoją wiodącą pozycję w dziedzinie elektromobilności. Udział pojazdów z napędem zelektryfikowanym w sprzedaży Grupy cały czas rośnie. W październiku, za 18.4% sprzedaży limuzyny BMW serii 5 oraz za 23.1% sprzedaży BMW serii 2 Active Tourer odpowiadały warianty z napędem hybrydowym typu plug-in.
Z kolei popularność całkowicie elektrycznego BMW i3 wśród klientów wzrosła w październiku o 10,8%. Dostarczono 3 158 sztuk tego zeroemisyjnego modelu. BMW Group spodziewa się realizacji celu, którym jest dostarczenie 140 000 pojazdów zelektryfikowanych w 2018 r. Według planów, do końca 2019 r. łączna sprzedaż tego typu pojazdów BMW Group przekroczy 500 000 sztuk. W 2025 r. firma z Monachium zamierza oferować co najmniej 25 zelektryfikowanych modeli, z których 12 będzie całkowicie elektryczne.
Pod koniec listopada podczas Los Angeles Auto Show Grupa BMW będzie świętować premierę długo oczekiwanego modelu iNEXT Vision Vehicle.
BMW podsumowało plany z zakresu elektromobilności
Przy okazji ogłoszenia wyników finansowych za III kwartał 2018 r., Grupa BMW podsumowała swoje plany z zakresu elektromobilności.
Elektryfikacja jest jednym z głównych filarów strategii NUMBER ONE > NEXT. Do 2021 r. Grupa BMW zamierza posiadać w swojej ofercie 5 modeli całkowicie elektrycznych: BMW i3, MINI Electric, BMW iX3, BMW i4 oraz BMW iNEXT. Do roku 2025 liczba ta wzrośnie do co najmniej 12 modeli. Wraz z hybrydami typu plug-in producent z Monachium zamierza oferować swoim klientom co najmniej 25 modeli zelektryfikowanych.
Rozwój samochodów z napędem elektrycznym w obrębie Grupy będzie możliwy m.in. dzięki elastycznej architekturze pojazdów oraz elastycznemu, globalnemu systemowi produkcji. W przyszłości BMW będzie w stanie produkować modele całkowicie elektryczne, hybrydy plug-in oraz modele konwencjonalne na jednej linii montażowej, co pozwoli sprostać rosnącemu popytowi na pojazdy zelektryfikowane. W bieżącym roku BMW planuje dostarczyć do klientów 140 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych. Do końca 2019 r. łączna liczba tego typu pojazdów bawarskiego producenta jeżdżących po światowych drogach może przekroczyć 500 tys.
Grupa BMW rozwija obecnie 5 generację elektrycznego układu napędowego, który będzie się cechować optymalizacją współdziałania silnika elektrycznego, przekładni, elektroniki mocy i akumulatora. Co więcej, silnik elektryczny nie będzie już wykorzystywał metali ziem rzadkich, co zmniejszy uzależnienie Grupy BMW od dostępności tych minerałów. Piąta generacja elektrycznego układu napędowego producenta z Monachium pojawi się na rynku w 2020 r. wraz z modelem iX3.
Na początku III kwartału 2018 r. Grupa BMW podpisała długoterminowy kontrakt z chińską firmą Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL). Porozumienie dotyczy dostaw ogniw bateryjnych o wartości 4 mld euro. Podpisanie kontraktu z BMW stało się głównym czynnikiem, który skłonił CATL do podjęcia decyzji o budowie fabryki baterii na terytorium Niemiec. Od 2021 r. ogniwa chińskiego koncernu wytwarzane w Erfurcie zaczną trafiać do produkowanego w Dingolfing modelu iNEXT. Grupa BMW planuje wdrożenie całego łańcucha wartości związanego z elektromobilnością właśnie w Niemczech – od produkcji ogniw do budowy gotowych pojazdów.
Aby zabezpieczyć dostawy baterii, Grupa BMW zamierza w przyszłości samodzielnie kupować niezbędne surowce takie jak kobalt, a następnie udostępniać je dostawcom ogniw. Strategia ta udowodniła już swoją przydatność w przypadku innych zasobów m.in. aluminium. BMW prowadzi obecnie negocjacje w celu zawarcia długoterminowych umów na dostawy surowców potrzebnych do produkcji ogniw.
Grupa BMW nawiązała współpracę z Northvolt i Umicore w celu zapewnienia dostępu do technologii ogniw, kluczowej dla rozwoju elektromobilności. Partnerstwo ma zapewnić ustabilizowanie kompletnego łańcucha wartości związanego z bateriami w Europie: do rozwoju, przez produkcję aż po recykling.
Wydatki na badania i rozwój Grupy BMW przez pierwsze dziewięć miesięcy 2018 r. okazały się wyższe od poczynionych w analogicznym okresie 2017 r. o około 400 mln euro i wyniosły łącznie 3,881 mld euro (+11,4%). Według planów, łączny poziom wydatków z dziedziny R&D ma odpowiadać w roku bieżącym 7% przychodów Grupy (w 2017 r. wyniósł 6,2%).
Akumulatory i silniki z BMW i3 trafią do zeroemisyjnych autobusów
Silniki elektryczne oraz akumulatory wysokonapięciowe przeznaczone do BMW i3 będą montowane w zeroemisyjnym, miejskim autobusie produkowanym przez turecką firmę Karsan. Dostawy podzespołów nastąpią na podstawie umowy zawartej pomiędzy Karsan i BMW Group. Autobus Jest electric jest produkowany w tureckim mieście Bursa i oferowany zarówno na lokalnym rynku, jak i za granicą. Dzięki silnikom i akumulatorom BMW, pojazd zapewni pasażerom zeroemisyjne przewozy w obrębie miast.
Transport publiczny stanowi jeden z szerokiej gamy obszarów, do którego trafia technologia opracowana przez BMW i. Od zeszłego roku firma dostarczyła m.in. systemy magazynowania energii dla Streetscooter GmbH, spółki zależnej Deutsche Post. Moduły bateryjne BMW i umożliwiają pojazdom Streetscootera realizowanie całodniowych, zeroemisyjnych dostaw przesyłek paczek i listów bez potrzeby doładowania. Akumulatory wysokonapięciowe opracowane z myślą o BMW i3 dostarczają również energię do pojazdów nawodnych. W ramach projektu rozpoczętego w 2017 r. firma Torqeedo używa baterii producenta z Monachium jako źródła zasilania dla elektrycznych łodzi motorowych. Ponadto, akumulatory wysokonapięciowe BMW i służą jak stacjonarne magazyny energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych: elektrowni wiatrowych i słonecznych.
Jak powiedział Uwe Breitweg, Dyrektor działu Systemów Napędowych dla Klientów Przemysłowych Grupy BMW: „Nasi klienci związani z przemysłem doceniają łatwą obsługę technologii plug-andplay oferowanej przez komponenty BMW i, a także ich solidność i niezawodność – co udowadnia sprzedaż ponad 100 000 BMW i na całym świecie”.
Silniki elektryczne oraz akumulatory wysokonapięciowe samodzielne rozwijane przez Grupę BMW są produkowane w fabryce zlokalizowanej w Dingolfing. Kompaktowe wymiary oraz niska masa baterii pozwalają na wykorzystywanie ich w szerokiej gamie zastosowań.
W autobusie Karsan Jest electric zostanie zamontowany silnik elektryczny z BMW i3 o mocy szczytowej 170 KM (125 kW) oraz maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. W pojeździe będą również instalowane wysokonapięciowe akumulatory składające się z 8 modułów (po 12 ogniw każdy) o pojemności do 44 kWh. Karsan Jest Electric otrzyma dwa takie akumulatory o łącznej pojemności 88 kWh, które zapewnią zasięg do 210 km na jednym ładowaniu. Autobus będzie w stanie pełnić służbę przez 18 godzin bez potrzeby dodatkowego uzupełniania energii. Mierzący 6 metrów długości pojazd zapewni miejsca dla 26 pasażerów – o 4 więcej niż konwencjonalna wersja tego modelu. Dzięki niskiej podłodze, autobus będzie przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Firma Karsan została założona w 1966 r. i posiada zakłady rozwojowe i produkcyjne zlokalizowane w Bursa, w zachodniej Turcji. Oferta firmy obejmuje szeroką gamę produktów: od niewielkich vanów, przez autobusy miejskie (w tym przegubowe) po autokary.
Jak powiedział Okan Baş, dyrektor generalny Karsan: „Współpraca z Grupą BMW pozwala nam na zaspokajanie potrzeb klientów w segmencie pojazdów elektrycznych, a także pomaga w poczynieniu dużego kroku naprzód w kierunku przekształcenia firmy w dostawcę rozwiązań zrównoważonej mobilności”.
Źródło: www.mototarget.pl