Ten Pajero tylko w Polsce

Do polskich salonów Mitsubishi wjedzie za chwilę model Pajero Sport – terenowy samochód z napędem 4×4. Na razie przyjmowane są zamówienia.
Pajero Sport wyposażono w turbodoładowany silnik Diesla 178 KM i 5-biegową przekładnię manualną lub elektronicznie sterowaną, 5-stopniową, automatyczną skrzynię biegów INVECS-II z sekwencyjnym trybem sportowym. Układ napędu na dwie osie Super Select 4WD, daje możliwość jazdy w trybie stałego napędu na cztery koła przy dowolnej prędkości i na dowolnej nawierzchni.

Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, w którym można kupić ten model. Mitsubishi Pajero Sport, który w tańszej odmianie kosztuje niespełna 138 tys. zł.

Celem projektantów Mitsubishi było stworzenie samochodu, który dobrze prezentuje się na ulicach miasta, a jego wygląd sugeruje, iż z łatwością poradzi sobie z nieubitymi szlakami poza miastem. Wysoko umieszczona kabina pasażerska, płynnie poprowadzone linie boczne i wydatne nadkola, optycznie poszerzające nadwozie, tworzą sylwetkę, eksponującą muskularny charakter prawdziwego SUV-a.

Pajero Sport zostało zbudowane w oparciu o nową ramę podłużnicową, której konstrukcja zapewnia dużą odporność na trudy eksploatacji. Z kolei zastosowanie w przedniej strukturze ramy elementów pochłaniających energię uderzenia oraz innych elementów zwiększających bezpieczeństwo przyczynia się do poprawy wydajności zderzeniowej. Sztywność zginania i skręcania nowej ramy jest odpowiednio o 100 i 50% wyższa od sztywności osiąganej w modelu poprzedniej generacji, co ma pozwalać w znacznym stopniu ograniczyć wibracje przenoszone na nadwozie. Sztywniejsza rama zwiększa również niezawodność podczas jazdy terenowej. Na uzyskanie wysokiej sztywności nadwozia oraz wysokiego poziomu ochrony wpływ miało także zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości w przednich słupkach oraz wzmocnień w progach.

Nowe Mitsubishi Pajero Sport jest o rozmiar większe od poprzednika (dł. 4 695 mm, szer. 1 815 mm, wys. 1 800 mm, rozstaw osi 2800 mm.

Auto jest napędzane silnikiem wysokoprężnym 2.5 High Power z systemem bezpośredniego wtrysku common rail. Silnik rozwija moc 178 KM przy 4 000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2 000-2 850 obr./min. oraz 350 Nm przy 1 800-3 500 obr./min. dla wersji z przekładnią automatyczną.

Pajero Sport jest dostępne z 5-biegową skrzynią automatyczną z trybem Sport lub 5-biegową przekładnią manualną. Oprócz w pełni automatycznej funkcji pracy, 5-biegowy automat z trybem Sport oferuje możliwość ręcznej zmiany przełożeń.

Auto wykorzystuje opracowany przez Mitsubishi Motors układ napędowy Super Select 4WD, który powstał na bazie filozofii projektowania układów typu AWC (All-Wheel Control). Poprzez dostarczenie maksymalnej wartości momentu obrotowego do kół o najwyższej przyczepności, układ ma zapewniać odpowiednie osiągi podczas jazdy po wszystkich nawierzchniach i we wszystkich warunkach drogowych. System Super Select 4WD wykorzystuje blokadę centralnego mechanizmu różnicowego oraz skrzynię rozdzielczą do zachowania optymalnej równowagi pomiędzy trakcją, stabilnością i właściwościami jezdnymi. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów pracy, aby odpowiednio dostosować otwarcie przepustnicy i prędkość jazdy do warunków eksploatacji. Wyboru poszczególnych trybów pracy można dokonać podczas jazdy z prędkością do 100 km/h.

Kierowca ma do wyboru cztery tryby pracy systemu napędowego:
– w trybie 2H (napęd na dwa koła, bez reduktora) – dla zminimalizowania strat spowodowanych tarciem w układzie napędowym, zastosowano mechanizm wolnego biegu, który rozłącza przedni wał napędowy, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia wydajności paliwowej. Tryb ten służy do jazdy w mieście lub po suchym asfalcie.
– 4H (napęd na cztery koła, bez reduktora) to standardowy tryb pracy, zapewniający odpowiednią wydajność w wielu sytuacjach drogowych: podczas jazdy w mieście, na autostradzie i drogach pozamiejskich, na nawierzchniach pokrytych śniegiem i lodem, a także luźnych nawierzchniach i w innych warunkach terenowych. Podczas jazdy po utwardzonych drogach w trybie 4H, więcej momentu obrotowego trafia do kół tylnej osi. Z kolei na śliskich nawierzchniach, centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym zwiększa moment obrotowy dostarczany do przednich kół, aby poprawić przyczepność i stabilność;
– w położeniu 4HLc, centralny mechanizm różnicowy zostaje zablokowany w trybie jazdy bez reduktora, aby przekazać na nawierzchnię jak największą siłę napędową. Tryb ten zdaje egzamin na drogach pokrytych śniegiem i kopnym piachem oraz na nawierzchniach stawiających duży opór podczas jazdy;
– wbór trybu 4LLc powoduje zablokowanie centralnego mechanizmu różnicowego i włączenie reduktora, co pozwala pokonać skaliste lub błotniste tereny, gdzie liczy się dodatkowy moment obrotowy. W celu zwiększenia dzielności terenowej, model ma fabryczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego.

W przednim zawieszeniu modelu Pajero Sport zastosowano podwójne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorem natomiast tylne zawieszenie to oś wleczona z drążkiem Panharda i stabilizatorem.

Mitsubishi Pajero Sport oferowane jest w Polsce z kompletem 6 poduszek bezpieczeństwa (przednie, boczne i kurtynowe), systemem kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy ASTC, systemem ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD, napędem Super Select 4WD z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa z napinaczami.

Po złożeniu tylnych siedzeń powstaje płaska powierzchnia ładunkowa. Tylne fotele można przesuwać w zakresie 150 mm. Oparcia tylnej kanapy, dzielone w stosunku 60:40, można złożyć w kierunku przednich foteli bez potrzeby wyjmowania zagłówków.
Pojemność bagażnika Pajero Sport to 714 l przy 5 osobach i 1 813 l przy złożonym drugim rzędzie siedzeń.

Pajero Sport zostało wyposażone w impregnowaną tapicerkę siedzeń oraz wodoodporną podłogę bagażnika. Auto może holować przyczepę z hamulcem o masie 2,5 t.

Na długiej liście standardowego wyposażenia tego samochodu znajdują się także m.in. przednie i tylny reflektor przeciwmgielny, klimatyzacja z nawiewem dla drugiego rzędu siedzeń, chromowane, regulowane elektrycznie, składane i podgrzewane boczne lusterka, radioodtwarzacz CD z wejściem AUX, relingi dachowe, stopnie boczne, zabezpieczenie przed śniegiem, podgrzewane przednie fotele i 3-ramienna kierownica pokryta skórą z funkcją sterowania audio.

AUTOR:  WNP.PL (AG)