Stodwudziestkipiątki jak świeże bułeczki

Nowe przepisy dotyczące motocykli z silnikami o pojemności do 125 ccm jeszcze nie weszły w życie, a już wpłynęły na wyniki sprzedaży takich pojazdów.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podsumował sprzedaż motocykli w lipcu 2014 r. Wszystkich nowych jednośladów zarejestrowano 7331. To 18,6 proc. mniej niż przed rokiem. Główną przyczyną jest systematycznie (od sześciu lat) spadające zainteresowanie motorowerami, które stanowią największa grupę sprzedawanych jednośladów. Ale bardzo szybko rośnie sprzedaż motocykli. W lipcu zarejestrowano 1032 nowe pojazdy tego typu, co oznacza wzrost aż o 69,5 proc. w porównaniu z lipcem 2013 r. Główną przyczyną tego wzrostu jest zwiększone zainteresowanie „125”.

16 lipca prezydent podpisał ustawę z 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami, która przyznaje uprawnienia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 ccm i mocy nieprzekraczającej 11 kW osobie posiadającej od co najmniej trzech lat prawo jazdy kategorii B bez konieczności zdawania egzaminu lub odbycia szkolenia. Na tę informację czekali sprzedawcy jednośladów, którzy spodziewając się wzmożonego ruchu w salonach, zwiększyli ofertę motocykli z silnikami o takiej właśnie pojemności. Ustawa wejdzie w życie 24 sierpnia, ale już w lipcu rynek zareagował na nią pozytywnie.

Liczba rejestracji nowych jednośladów od początku roku do lipca wyniosła 36 289 i jest o 13,2 proc. niższa niż w takim samym okresie 2013 r. Ale w samym lipcu zarejestrowano 653 motocykli z silnikiem do 125 ccm, czyli aż o 155,1 proc. (397 pojazdów) więcej niż przed rokiem. Najwięcej sprzedano motocykli Rometu (225), Junaków (97) i Yamah (80).

Dzięki temu udział tej grupy pojazdów w całej lipcowej sprzedaży wyniósł aż 50 proc. Licząc zaś od początku roku, ich udział w sprzedaży wzrósł z 22,8 do 28,6 proc. Od początku roku sprzedano ich 1762. Mimo dominacji w lipcu „125” motocykle z większymi silnikami też sprzedają się nieźle. Wzrosty zanotowano w prawie każdej klasie pojemnościowej. Największy udział w rynku nowych motocykli ciągle mają maszyny z silnikami o pojemności przekraczającej 750 ccm.

Zarejestrowano ich od początku roku 2173, czyli o 12,9 proc. więcej niż przed rokiem. Ten segment stanowi 35,2 proc. całego rynku. W tej klasie najwięcej rejestruje BMW — 731 pojazdy od początku roku. Drugi jest Harley-Davidson, ale ma o połowę rejestracji mniej (359). Najpopularniejszą marką motocyklową od początku roku pozostaje Romet Motors (979). Następna jest Yamaha (786), a trzecie — BMW (755).

MARCIN BOŁTRYK
m.boltryk@pb.pl