Spada zaufanie Polaków do diesla

Import samochodów używanych jest w tym roku najwyższy od 7 lat. Do końca sierpnia Polacy sprowadzili do kraju i zarejestrowali 529 894 samochody, o 7,6% więcej niż w roku ubiegłym.

Pomimo wyraźnego wzrostu importu, auta z dieslem odnotowują niewielki spadek. W ciągu ośmiu miesięcy zarejestrowanych zostało 242 977 aut z takimi silnikami, o 0,3% mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Co więcej, według dostępnych danych zawierających rodzaj paliwa (dopiero od 2010 roku), udział silników wysokoprężnych w imporcie nigdy nie był tak mały, a w ostatnim miesiącu spadł do rekordowo niskiego poziomu – 44,3%. Oznacza to, że między granicznymi miesiącami z danymi zawierającymi rodzaj paliwa, styczniem 2010 roku i sierpniem 2015 roku, udział diesla spadł o 18,6 punktów procentowych!!! Pierwszy spadek poniżej bariery 50% nastąpił we wrześniu 2013 roku, natomiast regularnie wyniki poniżej tego poziomu obserwujemy od maja 2014 roku. Wykres trendowy wyraźnie pokazuje, że mamy do czynienia z wyraźną tendencją spadkową – Polacy nie chcą już jeździć dieslami.

Ranking marek pokazuje to, co wszyscy wiedzą. Najchętniej sprowadzane są samochody niemieckie, a niekwestionowanym liderem jest grupa Volkswagena (Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen), do której należy 33,4% udziału w imporcie Diesla. W przypadku tej grupy Polacy najchętniej wybierają sprawdzoną konstrukcję, czyli jednostkę 1.9 TDI o mocy 77 kW (105 KM). W tym roku do Polski sprowadzono już 14 684 auta z tym silnikiem, co daje udział 17,5%  w grupie VW i 6% w całym rynku importowanych diesli. Na drugim miejscu – z liczbą 11 993 sztuk –  plasuje się silnik 2.0 TDI o mocy 103 kW (140 KM). Dla aut z grupy Volkswagena, średni wiek sprowadzonego auta wynosi 10 lat.

Dużą popularnością cieszy się także silnik Opla 1.7 CDTI o mocy 74 kW (100 KM) posiadający 25% udziału w marce. Importowany Opel z dieslem ma 9 lat, o jeden rok mniej niż Volkswagen. Fani BMW najczęściej wybierają samochody z silnikiem o poj. 2 litrów i mocy 110 kW (150 KM). Są one średnio o rok  młodsze od Opla i mają 8 lat.

Jeżeli chodzi o wiek poszczególnych marek, to do najmłodszych marek z silnikami Diesla należą Porsche oraz Infiniti (3 lata) oraz Dacia (4 lata). Wśród marek wolumenowych należących do czołowej 20-tki, negatywnie wyróżnia się Mercedes. W jego przypadku średni wiek wynosi ponad 11 lat.

Powody spadku popularności diesla są oczywiste. Coraz bardziej skomplikowana konstrukcja powoduje coraz kosztowniejszą eksploatację, której nie są w stanie zrekompensować niższe ceny oleju napędowego oraz niższe spalanie. Poza wyjątkami, większość importowanych aut zasilanych olejem napędowym, posiada stare konstrukcyjnie silniki, które często nie posiadają jeszcze filtra cząstek stałych i można je w miarę tanio naprawić poza ASO. Dodatkowo rynek oferuje szeroki wybór zamienników. Wszystko wskazuje na to, że przynajmniej jeżeli chodzi o import używanych aut do Polski, to przyszłość należy do silników benzynowych.

Źródła
  • CEPiK
IBRM Samar