Samochody marki Toyota Yaris

Przedsiębiorca Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota Yaris, wyprodukowanych we Francji od 06/02/2018 r. do 02/04/2019 r., układ hybrydowy zawiera przetwornik typu DC-DC mający za zadanie redukowanie napięcia pochodzącego z akumulatora wysokonapięciowego do wartości pozwalającej na ładowanie akumulatora niskonapięciowego. Na skutek nieprawidłowego procesu lutowania elementów elektronicznych stosowanego u poddostawcy oraz tolerancji produkcyjnych może dojść do sytuacji, w której połączenie lutowane tranzystorów w przetworniku DC-DC może stać się nieodpowiednie. Cykle zmian temperatury występujące w trakcie standardowej eksploatacji samochodu mogą doprowadzić do odłączenia się przedmiotowych elementów. Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, akumulator niskonapięciowy nie będzie prawidłowo ładowany przez przetwornik DC-DC. Zostanie to zasygnalizowane poprzez włączenie odpowiedniej lampki kontrolnej, uruchomienie ostrzegawczego sygnału dźwiękowego oraz wyświetlenie komunikatu ostrzegawczego na ekranie. W przypadku dalszej eksploatacji samochodu w takich warunkach, akumulator niskonapięciowy zostanie rozładowany do poziomu, w którym układ hybrydowy może ulec wyłączeniu powodując utratę mocy przekazywanej na koła pojazdu. Podczas jazdy z wyższymi prędkościami utrata mocy generowanej przez układ hybrydowy może zwiększać ryzyko kolizji.

Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 505 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia przetwornika DC-DC i w razie potrzeby wymiany niezbędnych elementów.

Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

UOKiK nie jest właściwy do udzielania szczegółowych informacji konsumentom odnośnie akcji ogłaszanych i prowadzonych przez przedsiębiorców.

Niniejsza informacja nie stanowi nakazu wycofania produktu z rynku ani nakazu odkupienia od konsumentów w rozumieniu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, ale stanowi realizację obowiązków producenta, o której mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2047).

Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku, zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

Źródło: www.uokik.gov.pl