Salon Paryż 2016: Audi A5 i S5 Sportback 7 lat oczekiwania

Audi A5 Sportback narodziło się 7 lat temu. Niemcy długo kazali czekać na zupełnie nową generację modelu.

W drugiej generacji Audi A5 Sportback zamontowano całkowicie zmodyfikowane zawieszenie, zastosowano silniki o wysokiej wydajności oraz nowoczesne systemy wsparcia kierowcy. Model S5 występuje z sześciocylindrowym silnikiem turbo o mocy 354 KM i momencie obrotowym 500 Nm – to krótkie podsumowanie tego, czego można się spodziewać w nowym A5 i S5 Sporback.

Podczas projektowania nowego modelu A5 Sportback projektanci Audi połączyli emocjonalne kształty z atletycznie napiętymi powierzchniami. Rozciągnięty rozstaw osi, krótkie zwisy i długa, otaczająca osłona silnika z elementem power dome, uwydatniają dynamikę pięciodrzwiowego coupé. Osłona chłodnicy Singleframe jest ukształtowana trójwymiarowo i znacznie bardziej płasko oraz szerzej niż w poprzednim modelu. Falista forma linii barkowej nadaje A5 Sportback emocjonalnej elegancji. Jest jeszcze bardziej podkreślona niż w poprzednim modelu i ukształtowana trójwymiarowo. W ten sposób powstaje gra świateł i cieni. Mocne przetłoczenia nad obudową kół podkreślają charakter quattro. Z tyłu pojazdu widać poziome, również bardzo precyzyjne prowadzenie linii. Długa pokrywa bagażnika kończy się charakterystyczną krawędzią – czytamy w oficjalnym komunikacie.

Najwyraźniej projektanci Audi są bardzo zadowoleni ze swojego dzieła. Przejdźmy jednak do konkretów. Długość względem poprzedniej generacji wzrosła o 17 mm, przestrzeń na wysokości ramion kierowcy i pasażerów o prawie 11 mm, a długość strefy kolan z tyłu o 24 mm. Pozioma architektura deski rozdzielczej tworzy duże poczucie przestrzeni. Tej nie brakuje też w bagażniku, który pomieści 480 l.
Wspomagacze

Audi wykonuje następny krok w kierunku jazdy autonomicznej. Przy tym centralną pozycję zajmuje adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) Stop&Go wraz z asystentem jazdy w korkach. Odciąża on kierowcę w powolnym ruchu do prędkości 65 km/h, samodzielnie zwalnia i przyspiesza.

Asystent unikania kolizji podejmuje działanie, jeżeli trzeba objechać przeszkodę, aby uniknąć wypadku. Przy pomocy danych z kamery przedniej, systemu ACC i czujników radarowych w ułamkach sekundy asystent oblicza właściwą trasę. Inne systemy wsparcia jak asystent skrętu, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, rozpoznawanie znaków drogowych oparte na kamerze, Audi active lane assist oraz Audi side assist uzupełniają ofertę modelu.

Silniki

W nowym Audi A5 Sportback do wyboru są trzy silniki TFSI i tyle samo diesli. Generują moc od 150 do 286 KM. W porównaniu do poprzedniego modelu, Audi zredukowało zużycie paliwa nawet o 22 procent, natomiast moc wzrosła o 17 procent. Sześciostopniowa przekładnia manualna, siedmiostopniowa przekładnia dwusprzęgłowa S tronic lub ośmiostopniowa tiptronic – do każdego silnika dostępna jest odpowiednia kombinacja przenoszenia napędu, standardowo kierowanego na przednią oś. Napęd na cztery koła quattro w przypadku silnika 3.0 TDI o mocy 286 KM stanowi wyposażenie seryjne.

Do napędu S5 Sportback służy 354-konny benzyniak V6 o maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym okrągłe 500 Nm. Sprint do setki zajmuje mu 4,7 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. W standardzie ma napęd quattro i ośmiostopniową przekładnię tiptronic.

Nowe modele Audi A5 i S5 Sportback pojawią się w salonach na początku 2017 roku.

Źródło: moto.pl