Rynek nowych autobusów w Polsce: tuż przed zmianą trendu

W pierwszym półroczu 2012, na polskim rynku odnotowano wzrost (+6,37%) liczby rejestracji nowych autobusów. Krajowi przewoźnicy zakupili ich łącznie 735, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej, czyli o 44 szt. więcej niż rok wcześniej.

Jak szacuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i specjaliści JMK analizy rynku transportowego, w drugiej połowie roku nowe rejestracje zamkną się na minusie. Wskazuje na to głównie sytuacja na strategicznym dla polskiego rynku, segmencie autobusów miejskich, gdzie do tej pory zarejestrowano 284 pojazdów (-86 egz.; -23,24% r/r). I ten spadkowy trend pogłębi się z miesiąca na miesiąc – niezależnie od realizacji najważniejszych tegorocznych kontraktów: dla Warszawy (łącznie 105 szt.) i dla Rzeszowa (50). Najwięcej w tym roku nowych autobusów miejskich zakupiły: UM Białystok (35 szt.); MPK Kraków (30), MPK Kielce (27), MPK Lublin (16), PKM Katowice (15), MPK Poznań (14), MZK Biała Podlaska (12); PKM Świerklaniec (12) i MZK Puławy (10).

W pozostałych segmentach autobusowego rynku panuje fala wzrostów i to one utrzymywały pozytywny bilans całego rynku przez pierwsze półrocze. W segmencie minibusów (dmc< 8 ton) zarejestrowano 201 pojazdów (+14,86% r/r). Bardzo dobra sytuacja w tym roku panuje w segmencie autobusów turystycznych, gdzie zarejestrowano łącznie 198 autokarów. (+89; +81,65% r/r). Na taki wynik wpłynęły głównie zakupy nowych autokarów pod kątem Euro 2012 (przede wszystkim przez spółki Raf Trans i Sindbad), jak i realizacja tegorocznej części kontraktu na 38 nowych autokarów dla firmy PolskiBus.

W segmencie autobusów międzymiastowych w pierwszym półroczu zarejestrowano 52 pojazdy (+40,54%).

W segmencie pojazdów szkolnych, w Centralnej Ewidencji Pojazdów nie zrejestrowano ani jednego gimbusa. Ostatni ślad po tej kategorii sięga roku 2010, kiedy odnotowano sprzedaż 3 egz. tego typu.

PZPM i JKM podsumowują: polski rynek autobusów po 6 miesiącach br. cały czas notuje pozytywny bilans w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Rozpędzony segment pojazdów turystycznych zanotował już maksimum i jego przewaga do zeszłorocznych wyników przestała się zwiększać. Natomiast segment miejski z miesiąca na miesiąc pogłębia swoją stratę w stosunku do ub.roku. Dlatego na zakończenie roku spodziewać się należy generalnego spadku liczby rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25% w porównaniu do 2011 r., kiedy łącznie sprzedano ich w Polsce 1 561 szt.

Po sześciu miesiącach br. liderem polskiego rynku pozostaje Mercedes-Benz (EvoBus i firmy zabudowujące: CMS-Auto, Auto Cuby, Mercus), która zarejestrowała 205 autobusów (-9,3% r/r, udział w rynku 27,9%). Drugie miejsce zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 181 szt. (24,6% udziału), a trzecie i czwarte – Setra (49 szt. i 6,7% udz.) oraz MAN (48 i 6,5%).
PZPM, JMK, wnp.pl (AG)


Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997