Rynek CFM: będzie dobrze choć z nastrojami jest różnie

Poziom nasycenia usługą Car Fleet Management (CFM) w całym rynku flotowym w Polsce po pierwszej połowie roku Instytut Keralla Research szacuje na nie więcej, niż 4%, a możliwą do pozyskania flotę aut firmowych, które potencjalnie mogłyby być outsourcowane, na ok. 580 tys. pojazdów.
Biorąc pod uwagę aktualny stan rynku tj. 148 tys. wynajętych pojazdów, prognozy dla branży są optymistyczne, mimo że nastroje przedsiębiorców w większości, nadal są kiepskie. Pierwsza połowa roku 2012 nie należała do łatwych dla branży CFM. Rywalizacja z konkurencją, wzrosty cen polis ubezpieczeniowych, wzrosty cen paliw plus presja na optymalizowanie kosztów używania aut firmowych. Mimo to, rynek notuje 4-5% zwyżki, a kolejne firmy decydują się na wydzielenie obszaru transportu specjalistom

Raport Instytutu Keralla wskazuje, że w obszarze pozyskiwania nowych klientów na usługi CFM nastąpiła progresja 4,5% r/r. Wzrost odnotowano też w liczbie pojazdów obsługiwanych we wszystkich formach wynajmu (progresja 5,6% r/r). Takimi dynamikami zakończono pierwszą połowę roku, co dowodzi, że również w okresie gospodarczego spowolnienia do używania aut firmowych, administrowanych przez podmiot zewnętrzny, przekonują się kolejni przedsiębiorcy.

Rynek CFM po II kwartale roku osiągnął wynik 148,3 tys. pojazdów. Rok wcześniej, w formule outsourcingu jeździło ok. 8 tys. pojazdów mniej. Do wynajmu długoterminowego przekonało się, jak dotąd 16,7 tys. przedsiębiorców (+700).

Zakładając, że dotychczasowa dynamika sprzedaży zostanie utrzymana, branża CFM, zgodnie z ubiegłorocznymi prognozami Instytutu Keralla Research, wejdzie z wynikiem ponad 150 tys. firmowych aut w nowy 2013 rok. Wg Keralla Research, full service leasing (FSL) oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) to konsekwentnie od miesięcy najlepiej sprzedające się warianty outsourcingu flot firmowych. W opcji FSL wzrost r/r wyniósł 2,3%, natomiast dla opcji niepełnego wynajmu: 20,6%. Tylko w tych dwóch wariantach usług klienci firmowi użytkują łącznie ponad 130 tys. pojazdów, z czego 112 610 jeździ w opcji FSL, a 17 956 w niepełnym wynajmie.

Po wcześniejszych spadkach, spółki CFM odbudowują portfel klientów skłonnych oddać pojazdy firmowe tylko w zarządzanie (tj. usługa pozbawiona finansowania zewnętrznego) choć tu wyraźne są nieustanne zmiany, co świadczy, że to wariant usług najbardziej podatny na odpływ klientów i wymagający największej aktywności sprzedażowej. Po I półroczu 12 984 pojazdy były wyłącznie zarządzane przez firmy CFM (+5,6% r/r). Ogolnie mamy jednak spadek, jeśli wziąć pod uwagę, że jeszcze w grudniu 2011 pojazdów w wyłącznym zarządzaniu raportowano na poziomie 13,1 tys.

Z raportu wynika, że wzrost sprzedaży nastąpił w grupie pojazdów obsługiwanych w najmie, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Rok temu, w analogicznym okresie pojazdów w najmie było, niewiele ponad 3 tys. Obecnie, po pierwszym półroczu przekonało się do tej formuły, niemal 900 firm, dla których jeżdżą już 4 832 auta (+47,5% r/r).

Aktualnie full service leasing ma 76% udziału w dostępnych na rynku formach oferty outsourcingu firmowej floty. Wśród pozostałych 24% największy udział ma niepełny wynajem (12%), wyłączne zarządzanie (9%) oraz zyskujący na znaczeniu najem pojazdów do firmy (3%).

AUTOR:  INSTYTUT KERALLA RESEARCH, WNP.PL (AG)


Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997