Rośnie popyt na regenerowane części

Wymogi związane z ochroną środowiska naturalnego w przemyśle motoryzacyjnym stale rosną. Jednocześnie, wzrasta presja wynikająca z coraz wyższych cen surowców wykorzystywanych w procesach produkcyjnych. Sytuacja ta wpływa również na rynek części zamiennych, skutkując rosnącym zainteresowaniem regeneracją części wśród producentów, dystrybutorów i warsztatów. ZF Services – oddział koncernu ZF działający na rynku części zamiennych – wyhspecjalizował się w zaspokojaniu popytu na regenerowane komponenty w jakości „pierwszomontażowej”.

Udział części regenerowanych w rynku części zamiennych rośnie na całym świecie (w Niemczech przekroczył już 10%), co wynika z dwóch podstawowych czynników: klienci oczekują najwyższej jakości za jak najniższą cenę a poza tym, wiele współczesnych zamienników, zwłaszcza uwzględniających zaawansowane systemu elektroniczne, nie może być stosowanych w starszych pojazdach.

Grupa ZF ma wieloletnią tradycję w regeneracji części. Firma Fichtel & Sachs AG, wchodząca w skład ZF Friedrichshafen AG (od 2001 r.), rozpoczęła regenerację sprzęgieł marki Sachs już 1962 r.

Dzięki regeneracji części, zarówno ich producenci jak i użytkownicy, mogą przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego. Wpływ ten jest większy niż w przypadku recyklingu zużytych elementów. Odsetek materiałów stosowanych w produktach ZF, które mogą być poddane recyklingowi, sięga nawet 95%. W zależności od rodzaju części, do ich regeneracji potrzeba od 50 do 90% mniej surowców, niż w przypadku wytworzenia identycznego elementu od podstaw. W omawianym przypadku, pozwala to każdego roku na oszczędność rzędu 20 tys. ton surowców, a także na ograniczenie zużycia energii i emisji CO2 o 90%.

Koszt części regenerowanych jest zawsze o ok. 20% niższy w porównaniu do nowych części, a w przypadku sprzęgieł sygnowanych przez Sachs, może być niższy o 1/4. Części regenerowane stanowią też alternatywę np. w przypadku kompleksowej naprawy zużytych skrzyń biegów. Jest to szczególnie istotne w przypadku pojazdów użytkowych, których właścicielom zależy na jak najkrótszym okresie przestoju.

W przypadku ZF, proces produkcji oraz kontroli stosowany dla części regenerowanych jest praktycznie identyczny, jak w przypadku nowych komponentów, opuszczających fabryki koncernu. Regeneracja części odbywa się zgodnie z normami jakościowymi i ochrony środowiska ISO 9001 oraz ISO 14001.

W celu zapewnienia odpowiedniej ilości komponentów regenerowanych na rynku części zamiennych, konieczny jest efektywny system zbierania zużytych elementów. Taki system funkcjonuje już w większości krajów Europy Zachodniej. ZF Services współpracuje obecnie w tym zakresie głównie z firmą Bosch – sprzęgła, przekładnie i pompy kierownicze oraz inne części są „odzyskiwane” za pośrednictwem systemu CoremanNet, a następnie trafiają do jednego z zakładów ZF zajmujących się ich regeneracją. Klienci, którzy po zużyciu wybranych części zwrócą je w stanie spełniającym określone kryteria, mogą liczyć na częściową refundację.

Aktualnie, ZF zajmuje się regeneracją swoich produktów w 14 zakładach w Europie, obu Amerykach, Azji i Afryce, a przyszłości planowany jest rozwój kolejnych.

źródło: ZF

AUTOR:  WNP.PL (AG)