– Nowa generacja quattro: elektryczny napęd na cztery koła – Nadzwyczajna przyjemność z jazdy: doskonała przyczepność w zróżnicowanym terenie – Szeroki wachlarz zastosowań: od długodystansowego podróżnika, po poszukiwacza terenowych przygód |
Ingolstadt/Bitterwasser, Namibia; 11 października 2018 r. Prototyp Audi e-tron demonstruje swoje imponujące właściwości jezdne podczas testów dynamicznych na sawannie i na wyschniętym słonym jeziorze w Namibii. Próby w tak odmiennych warunkach są możliwe dzięki wdrożeniu w tym samochodzie nowej generacji napędu quattro – elektrycznego napędu na cztery koła. W połączeniu z wszechstronnym zawieszeniem, nisko położonym środkiem ciężkości i mocnymi elektrycznymi silnikami, ten elektryczny SUV zapewnia świetną przyczepność, wyjątkową dynamikę i stabilność w terenie. |
Scenariusz: drifting na dnie słonego jeziora i offroad na sawannie
Dno wyschniętego słonego jeziora położonego na obrzeżach pustyni Kalahari ma ok. 2 na 2,3 kilometra. Jego porowata, twarda, pokryta drobnym żwirem nawierzchnia powoduje, że jadące po niej auto ma bardzo niski współczynnik przyczepności. Są to jednak idealne warunki do wprowadzenia prototypu Audi e-tron w kontrolowany poślizg i dla doświadczenia jego świetnego przyspieszenia i doskonałej trakcji. Bezpieczne wykonanie takich manewrów możliwe jest dzięki elektrycznemu napędowi na cztery koła i dzięki wielu inteligentnie ze sobą współpracującym systemom zawieszenia, a zwłaszcza dzięki systemowi stabilizacji toru jazdy ESC, systemowi dynamicznego prowadzenia Audi drive select i dzięki standardowemu zawieszeniu pneumatycznemu. Zawieszenie to, za przyciśnięciem jednego guzika, umożliwia podczas jazdy w trudnym terenie uniesienie karoserii samochodu o 50 mm. Jednocześnie ESC optymalizuje kontrolę trakcji i hamulców oraz dla uzyskania optymalnego transferu mocy oraz siły napędowej potęguje efekt działania elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego. W ten sposób elektryczny SUV bez trudu pokonuje piaszczyste drogi afrykańskiej sawanny. Szybki i precyzyjny układ quattro napędzany jest przez dwa elektryczne silniki. W trybie boostingu – doładowania, wytwarzają one nawet 300 kW mocy i zapewniają moment obrotowy rzędu 664 Nm. Kluczową w ich wydajności rolę odgrywa efektywne zarządzanie ciepłem. Pozwala ono na odtworzenie osiągów nawet wtedy, gdy elementy układu napędowego narażone są na duże obciążenia. Rezultat: doskonała dynamika prowadzenia i przyjemność z jazdy w każdym momencie. Zmienna dystrybucja momentu obrotowego: elektryczny napęd na cztery koła Elektryczne quattro łączy w sobie zalety wydajności napędu na jedną oś, z dynamiką i przyczepnością napędu na cztery koła. Zapewnia też ciągłą i zmienną regulację dystrybucji idealnego momentu obrotowego pomiędzy obiema osiami, przechodząc w ten sposób na kolejny poziom dynamiki i precyzji. Czas pomiędzy rozpoznaniem sytuacji drogowej, a uruchomieniem momentu obrotowego silników elektrycznych, to zaledwie 30 milisekund – o wiele mniej niż w przypadku konwencjonalnej techniki quattro. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku elektrycznego napędu na cztery koła nie ma mechanicznego sprzęgła – zamiast niego jest odpowiednio dystrybuowany prąd elektryczny, a proces dystrybucji przebiega w mgnieniu oka. Pełne możliwości i moc napędu quattro są tu gwarantowane – nawet gdy przyczepność i warunki drogowe zmieniają się dynamicznie. Inteligentna współpraca: jednostki sterujące Kluczem do elektrycznego napędu na cztery koła jest inteligentna współpraca wielu systemów sterujących. Centralny sterownik zawieszenia po raz pierwszy integruje w sobie zarówno sterowanie napędem quattro, jak i selektywny rozdział momentu obrotowego między kołami. Jeśli podczas sportowej jazdy system wykryje podsterowność, delikatnie przyhamowuje będące pod mniejszym obciążeniem koła po wewnętrznej stronie zakrętu, kierując jednocześnie moment obrotowy do kół po stronie zewnętrznej. Samochód wchodzi w zakręt precyzyjnie i dokładnie pod takim kątem, pod jakim została skręcona kierownica. Ponadto innowacyjny system kontroli trakcji zapewnia doskonałą przyczepność i stabilność pojazdu. Poślizg kół kontrolowany jest bezpośrednio w układzie elektroniki napędowej silników elektrycznych, 50 razy szybciej niż dotychczas, i jeszcze dokładniej dopasowuje się do sytuacji na drodze. Dla kierowcy jest to szczególnie odczuwalne, gdy samochód wyposażony jest w czterostopniowy system stabilizacji toru jazdy ESC. Szeroki wachlarz zastosowań: od komfortowego, autostradowego podróżnika, po dynamiczną terenówkę Oprócz wykorzystania ESC, charakterystyka jezdna prototypu Audi e-tron może być przystosowania do jazdy w różnym terenie za pomocą standardowego systemu dynamicznego prowadzenia Audi drive select. Bez względu na to, czy jest to spokojna jazda, dynamiczne pokonywanie zakrętów, czy wycieczki poza utarte szlaki, kierowca w zależności od sytuacji, warunków drogowych lub osobistych preferencji, może wybrać jeden spośród siedmiu profili jazdy. Oprócz charakterystyki układu napędowego i wzmocnienia układu kierowniczego, Audi drive select wpływa również na standardowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia. Na autostradzie nadwozie jest opuszczane aż o 26 milimetrów, co poprawia stabilność i aerodynamikę. W terenie można je podnieść o 50 milimetrów. Wysoka dynamika poprzeczna: nisko położony środek ciężkości i sztywność skrętna Niska pozycja montażowa elementów układu napędowego i wysokonapięciowego akumulatora, ma decydujący wpływ na wysoką dynamikę poprzeczną tego elektrycznego SUV’a. Cały układ akumulatorów umieszczony jest centralnie pod przedziałem pasażerskim, pomiędzy osiami. Ma kształt płaskiego, szerokiego bloku. Środek ciężkości prototypu Audi e-tron znajduje się w tym samym miejscu co środek ciężkości konwencjonalnej limuzyny. Rozkład obciążenia pomiędzy osiami jest wyważony w niemal idealnym stosunku 50:50. W porównaniu z konwencjonalnym SUV-em, model w pełni elektryczny oferuje o 45 procent większą sztywność skrętną, co przenosi się na precyzyjne prowadzenie i wysoki komfort akustyczny. |
Strona główna
SERWISY I RZECZOZNAWCY
DEALERZY Power play: Audi e-tron, prototyp o elektryzującej dynamice