Poduszka powietrzna głowy i barków w zagłówku fotela. Nowy patent Toyoty

Toyota pracuje nad nowym projektem poduszki powietrznej otaczającej górną część ciała, która nie tylko chroni głowę pasażera przed obrażeniami, ale także osłania jego twarz oraz stabilizuje szyję i barki w przypadku kolizji. Potwierdza to wniosek zgłoszony do Urzędu Patentowego i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych.

Obecnie stosowane poduszki powietrzne chronią przed obrażeniami głowę i klatkę piersiową, ale nie są skuteczne w ochronie szyi. Nowy projekt Toyoty rozwiązuje ten problem, tworząc bardziej kompleksową osłonę wokół górnej części ciała pasażera. Poduszka powietrzna Toyoty będzie podczas kolizji utrzymywać głowę pasażera w stabilnej pozycji, w jednej linii z górną częścią tułowia, i zapobiegać jej skręcaniu czy gwałtownym ruchom na boki. W rezultacie głowa, szyja i barki będą lepiej chronione podczas zderzeń bocznych, a uderzenia pod skosem będą miały niewielki wpływ na górną część kręgosłupa.

Innowacyjność projektu Toyoty polega również na umieszczeniu poduszki powietrznej w zagłówku fotela. Ponadto wpuszczanie powietrza do środka następuje etapami, aby poduszka uzyskała odpowiedni kształt wokół pasażera. Pomagają w tym czujniki systemów bezpieczeństwa czynnego i oparty na ich działaniu układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), który uruchamia poduszkę na chwilę przed zderzeniem. To sprawia, że w momencie kolizji, kiedy na pasażera zaczynają działać duże siły, poduszka wokół niego ma już optymalny kształt, który zapobiega skutkom gwałtownych przeciążeń.

Powietrze najpierw wtłaczane jest do pierwszej sekcję poduszki sięgającej od zagłówka do przodu kabiny od strony mocowania pasa bezpieczeństwa. Na drugim etapie pompowana jest druga strona, a jej nadmiernemu rozprostowaniu zapobiega linka zabezpieczająca, dzięki czemu drugi bark pasażera jest lepiej osłonięty. Następnie napełnia się trzecia sekcja, która zabezpiecza głowę od góry, wypełniając przestrzeń pod sufitem. Na koniec uruchamia się poduszka barkowa, która eliminuje obrót górnej części ciała.

Jak wynika z wniosku patentowego, nowe urządzenie zostało tak zaprojektowane, aby współpracowało z już stosowanymi poduszkami przednimi, bocznymi i kurtynowymi. Ma zatem pełnić funkcję dodatkowego zabezpieczenia.

Toyota nieustannie podnosi standard bezpieczeństwa wszystkich samochodów w swojej gamie. Yaris aktualnej, czwartej generacji jako pierwszy model w segmencie B otrzymał w podstawowym wyposażeniu centralną poduszkę powietrzną między przednimi fotelami oraz najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego oferowane w standardzie.