Kilkanaście prelekcji i paneli dyskusyjnych, kilkudziesięciu prelegentów oraz sesje pytań i merytorycznych odpowiedzi ze strony ekspertów oraz rozszerzona tematyka, to wynik dwudniowego, XIII Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych. To coroczne wydarzenie, organizowane przez Polską Izbę Motoryzacji, odbyło się w dniach 11-12 grudnia w Warszawie.
Mimo przesądów, „trzynastka” to jednak pasmo sukcesów. Abstrahując od wczesnego rozpoczęcia, bo już o 9:30 i trwających, gorących dyskusji na sali plenarnej, do Warszawy nadal przyjeżdżali nowi, kolejni uczestnicy zaalarmowani przez obecnych na sali. Na salę plenarną co jakiś czas donoszono krzesła. „Ciekawy dobór zagadnień, nowe twarze na sali a przede wszystkim możliwość natychmiastowego, bezpośredniego zadawania pytań i eksperckie odpowiedzi ze strony prowadzącego oraz prelegentów wyróżniają tegoroczną konferencję”. Takie opinie padały ze strony uczestników podczas przerw. Dowodem na to, z pewnością jest fakt, że mimo przesunięć czasowych, do końca dnia pierwszego, frekwencja była stuprocentowa. Ponadto, zaproszeni przez organizatora Forum, czyli Polską Izbę Motoryzacji eksperci oblegani byli również w kuluarach.
Rozszerzona tematyka zadziałała na plus!
Tegoroczna odmiana Forum wynika zapewne z rozszerzonej tematyki ale nadal skupionej na szerokorozumianej likwidacji szkód komunikacyjnych. Dużo uwagi poświęcono zagadnieniom prawnym m.in. w wykonaniu Dr adw. Łucji Kobroń – Gąsiorowskiej, partnera BCKG adwokaci Kraków; Mec. Michała Jadczyka z Kancelarii Adwokackiej Michał Jadczyk; Radcy Prawnego Pawła Tuzinka ze Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego; Mec. Marcina Klimunta, Prezesa Heres Capital Sp z. o.o. czy też mec. Justyny Halaś, Dyrektor Biura Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych i Waldemara Konika, Prezesa Zarządu spółki Dopłaty Powypadkowe S.A.
„O doradztwie odszkodowawczym, słów kilka….”
Dużo uwagi poświęcono projektowi ustawy o doradztwie odszkodowawczym, jako próbie usankcjonowania zaniżania wypłat odszkodowań metodą kosztorysową. Widać było, że większość przedstawicieli serwisów samochodowych niekoniecznie zdawało sobie sprawę z zagrożeń jakie niosło ze sobą ewentualnie wprowadzenie w życie tego aktu prawnego. Sama niemożność cesji wierzytelności przez poszkodowanego na osoby trzecie, w tym właśnie na serwisy, skutecznie zablokowałaby dochodzenie należnych środków finansowych na naprawy powypadkowe, a przede wszystkim obniżyłaby jakość wykonywanych usług naprawczych, co wymusiłoby ich wykonywanie niezgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Z kolei towarzystwom ubezpieczeniowym pozwoliłoby to na skutecznie zaniżanie wypłacanych odszkodowań. Dlatego bardzo istotne było wystąpienie Radcy Prawnego Aleksandra Daszewskiego z Biura Rzecznika Finansowego, który przedstawił stanowisko Rzecznika, dotyczące projektu regulacji kancelarii odszkodowawczych ze szczególnym uwzględnieniem niewłaściwego zakazu cesji oraz ostatniego wniosku RF do SN w sprawie pokrywania kosztów opinii rzeczoznawcy na etapie postępowania przedsądowego (likwidacyjnego).
Ekspresyjny Szydlak…
Tegoroczne spotkanie prowadził ekspresyjny Tomasz Szydlak, pełnomocnik procesowy, ekspert PIM, człowiek o dużej wiedzy i doświadczeniu związanej z likwidacją szkód, znający z wieloletniej praktyki niuanse ale i triki stosowane przez firmy ubezpieczeniowe wobec swoich klientów, a pośrednio serwisów naprawczych. Ta pozytywna impulsywność prowadzącego oraz natychmiastowe reakcje na padające z sali pytania, przełożyły się na dynamikę i fachowość Forum Dyskusyjnego.
…i stoicki spokój Sklorza
Przez cały pierwszy dzień konferencji, duży wkład merytoryczny wnosił notorycznie Adrian Sklorz, Prezes Auto-Elements, który na samym początku, wystąpił z referatem otwarcia pt. „Aktualna sytuacja na rynku napraw powypadkowych. Wpływ rozwiązań stosowanych przez TU”, i który, niejako „zamykał” ten dzień wcielając się w rolę moderatora panelu „Sieci warsztatowe – za i przeciw”. Między innymi właśnie to zagadnienie, w którym udział wzięli przedstawiciele sieci serwisowych było elementem innowacyjnym programu. Pytań, często niełatwych, z sali padało dużo i mimo różnego rodzaju zawahań i wątpliwości w zakresie współpracy z budowniczymi sieci warsztatowych, czuć było zainteresowanie i chęć współpracy. Wszystkim zapadły w pamięci słowa konkluzji ze strony Wojciecha Tupajki, Prezesa ABC-CARS, który wsłuchując się w dialog panelistów z salą skwitował krótko: „dla niektórych z nas, o ile nie dla wszystkich tu obecnych – sieci warsztatowe to raczej jednak przyszłość”.
Podczas Forum poruszano również takie zagadnienia jak:
– technologiczne i organizacyjne podstawy rekomendacji OMRT;
– jak wyliczyć i obronić stawkę roboczogodziny w sporach z ubezpieczycielami;
-Zrównoważone rozwiązania dla warsztatu
– kwota wypłacona, niedoszacowanie, pojazdy zastępcze, późniejsze kwoty i rzekomy wzrost składek. Przykłady korespondencji, opinii, odpowiedzi. Przypadki szczególne. Stawki prawników za obsługę prawną z tytułu roszczeń serwisów względem T.U.;
– analiza zapisów umów z ubezpieczycielami. Czy są dla nas korzystne?;
-Najnowsze trendy w lakiernictwie fabrycznym
– zmiany w orzecznictwie, nowe działania ubezpieczycieli, nowe wyzwania i nowe problemy praktyczne. Niuanse kierowalności napraw.
Wieczorny bankiet i plebiscyty
Widać, że istotnym elementem konferencji było wieczorne, integracyjne spotkanie, na które wszyscy czekali. To właśnie kuluarowe, nieformalne rozmowy „każdego z każdym” zbliżały i tzw. przeciwników i zwolenników. Punktem kulminacyjnym było rozstrzygnięcie plebiscytów „Złoty Zderzak” i „Złota Lakiernia”.
W tym roku, w konkursie „Złoty Zderzak” dla najlepszego towarzystwa ubezpieczeniowego (w ocenie właścicieli warsztatów samochodowych) zdobyła po raz kolejny ERGO Hestia. Drugie miejsce zajęła firma Allianz a trzecie – PZU. Zatem zmian względem roku 2017 nie było.
Z kolei „Złota Lakiernia” czyli konkurs dla najlepszego warsztatu wygrali: w kategorii warsztatów autoryzowanych – Auto Special oraz nieautoryzowanych Auto Miras.
Zabawie towarzyszyły pokazy barmańskie zafundowane przez firmę BASF z marką Glasurit podczas świętowania 130-lecia marki Glasurit. Swój wkład miała też firma NOVOL – Partner Forum, który z racji jubileuszu 40-stolecia ugościł wszystkich tortem.
Tematycznie drugi dzień Forum był krótki ale treściwy. Dominowały takie zagadnienia jak: skuteczność biegłego sądowego na sali rozpraw. Poziom wiedzy, popełniane błędy, przedłużające się procesy, trójwładza na sali sądowej: prawidłowe stosowanie programów eksperckich na sali sądowej, wzory pozwów, dokumenty, gotowe rozwiązania oraz ochrona środowiska i BHP w serwisie blacharsko – lakierniczym: przepisy, wymagania, utylizacja, lakiery, separatory, etc. – wzory pism, dokumenty, gotowe rozwiązania.
Te dwa tematy oddano we władanie prowadzącemu Forum – Tomaszowi Szydlakowi oraz przedstawicielom firmy 3M: Beacie Elżbiecie Socha oraz Pawłowi Górskiemu.
*****
Tegoroczne Forum z pewnością zapamiętane zostanie przez uczestników jako tematycznie innowacyjne, z rozszerzoną tematyką, wieloma wątkami prawnymi oraz biznesowymi, które w przypadku niejasności i wątpliwości, dzięki obecności na sali ekspertów były niemalże natychmiast wyjaśniane. Właściciele serwisów blacharsko – lakierniczych otrzymali również wiele wskazówek w zakresie postępowania wobec „praktyk” stosowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Tych ostatnich natomiast zabrakło na Forum w charakterze czynnych uczestników, dyskutantów, panelistów. Byli ale rozmawiać nie chcieli. No ale cóż – lepiej chować głowę w piasek czy też jak kto woli – „nieobecni nie mają racji”.
PODZIĘKOWANIA
Polska Izba Motoryzacji, organizator XIII Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych składa serdeczne podziękowania uczestnikom, panelistom, prowadzącym, instytucjom i wszystkim, którzy poprzez wkład i zaangażowanie merytoryczne przyczynili się do realizacji tego corocznego wydarzenia. Szczególne podziękowania kierujemy do Partnerów, czyli firm:
BASF z marką Glasurit, PARTNER GENERALNY
INDICATOR, PARTNER BADANIA ZŁOTY ZDERZAK
Dziękujemy i do zobaczenia za rok!
Zespół PIM
Marcin Budziewski, kierownik biura prasowego PIM
budziewski@pim.org.pl