Trzeci tydzień września na długo zapisze się w pamięci członków Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych. W dniach 16-18 września w Zegrzu Południowym niedaleko Warszawy odbyła się praktyczna część flagowego projektu realizowanego przez stowarzyszenie – PTF SKFS 2014.
Część teoretyczna PTF SKFS rozpoczęła się w lutym b.r. W tym roku po raz pierwszy w historii projektu auta do testu nominowane były na podstawie zestawienia przygotowanego przez Partnera Merytorycznego projektu – SAMAR Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego. Zestawienie obejmowało po 15 samochodów na każdy segment najczęściej kupowanych przez klientów instytucjonalnych w Polsce. W teście udział brały pojazdy w analogicznej wersji wyposażenia. Kapituła PTF SKFS, którą tworzy aż 15 osób z szeregów SKFS określiła także rodzaj nadwozia oraz napędu pojazdów, jakie mają wziąć udział w teście. Wartości rezydualne pojazdów biorących udział w PTF SKFS 2014 przygotował Partner Merytoryczny – firma Eurotaxglass’s.
Łącznie do drugiego etapu, części praktycznej testu nominowanych zakwalifikowało się 49 pojazdów w pięciu segmentach: A, B, C, D, auta małe dostawcze. Przez trzy dni ponad 90 managerów flot testujących pojazdy wypełniło blisko 700 arkuszy ocen samochodów. Każdego dnia testowane były pojazdy wg segmentów, aby nie zakłócać obiektywnej oceny fleet managerów (16 września – segment A i B, 17 września – segment C i D, 18 września – segment auta małe dostawcze). Kapituła PTF SKFS zdecydowała się na wprowadzenie innowacji w formułę projektu i każdy pojazd został wyposażony w GPS co pozwoliło na precyzyjne określenie zużycia paliwa. Rozwiązanie umożliwiło także na pozycjonowanie pojazdów wyznaczenie prędkości poruszania pojazdów. Partnerem Technologicznym, który zapewnił GPS była firma Finder. Trasa testu obejmowała 35 km w okolicach Serocka i obejmowała zarówno odcinki miejskie jak i podmiejskie. W tym roku po raz pierwszy w historii projektu odbyło się spotkanie z przedstawicielami koncernów motoryzacyjnych mające na celu wymianę opinii nt PTF SKFS.
Ocena fleet managerów jest tylko składową przeliczaną na punkty w procedurze wyłaniania aut szytych na miarę polskich flot. Na wynik końcowy wpływa także koszt zakupu danego modelu, koszty serwisowania, wartość rezydualna, zużycie paliwa oraz emisja CO2.
Wyniki PTF SKFS ogłoszone zostaną podczas Gali SKFS, która odbędzie się 4 grudnia w Warszawie. Tego dnia odbędzie się także emisja Kompendium Fleet Managera opracowanego przez członków SKFS, w którym opublikowane zostaną wyniki testu.
Partnerami Merytorycznymi PTF SKFS został Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, firma Eurotaxglass’s, Polska Izba Paliw Płynnych oraz Polska Izba Motoryzacji.
Patronat medialny nad testem objęły również czasopisma branżowe: Biznes Car, Euroflota, Flota, Paliwa Płynne oraz portal Lokalizacja.info a także Fleetmanager.pl.
PTF SKFS w oczach fleet managerów
Natasza Jarońska – Ignatiuk Specjalista ds. Floty i Kontaktów z Instytucjami Finansowymi, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris W dniach 17-18 odbył się PTF organizowany po raz pierwszy samodzielnie przez SKFS. Do testów przeznaczone były pojazdy nominowane na podstawie zestawienia SAMAR. Zestawienie obejmowało po 15 samochodów na każdy segment najczęściej kupowanych przez klientów instytucjonalnych w Polsce. Pogoda była przepiękna, trasa rewelacyjnie wyznaczona. Dzięki temu trud testowania samochodów i przejeżdżania dziennie ok 280km nie był taki znojny. Dobrym pomysłem był podział testowanych samochodów wg segmentów i przeznaczenie każdego dnia na inny segment. Dzięki temu łatwiej można było dokonać oceny. Strzałem w dziesiątkę był montaż GPS-ów, w każdym testowanym samochodzie. Dzięki temu mogliśmy też sprawdzić jakie jest realne spalanie testowanych samochodów. Sprawna organizacja testu, pozwoliła łatwo opanować licznie napływających Fleet Managerów – zwłaszcza drugiego dnia testu. |
Krzysztof Lemmle Kierownik ds. Floty i Administracji KLIMA-THERM Uczestniczę w PTF po raz 4 i muszę zdecydowanie stwierdzić, że ostatnia edycja była najlepsza. Dotyczy to zarówno kwestii organizacyjnych (zmiana terminu na wrzesień to dobry ruch ), przygotowania testu – nominowanie pojazdów na podstawie zestawienia SAMAR-u, które podnosi rangę naszego testu; jak i podejście testujących Członków SKFS, takiej frekwencji i tylu jazd testowych nie było nigdy, a to zdecydowanie pozytywnie wpływa na postrzeganie testu i uwiarygodnia wagę jego wyników. Myślę, że testowanie pojazdów segmentami daje właściwe pole odniesienia, skalę porównawczą mieszczącą się w podobnych kryteriach, co daje możliwość przedstawienia wiarygodnej opinii o testowanym samochodzie; zawsze osoba testująca samochód w wyższym segmencie np. D, a następnie przesiadająca się segmentu A odniesie złe wrażenie dotyczące komfortu za kierownicą, wygody siedzenia, wyposażenia itp. aspektów, a chodzi nam przecież o to, żeby wynik był jak najbardziej obiektywny i dający się obronić w razie krytyki. Montaż GPS-ów to na pewno ruch w dobrą stronę. Dzięki tym urządzeniom, możliwe będzie uzyskanie wielu interesujących nas danych, które pozwolą na zaoszczędzenie czasu osobom zliczającym to do tej pory dane „ręcznie”. Począwszy od wyników, które potrzebne nam będę do testu: średnie spalanie, ilość odbytych jazd, przejechanych kilometrów itp.; po ciekawostki np. ilość łącznie przejechanych kilometrów czy średnia prędkość przejazdu. Moim zdaniem to bardzo udany Test i co najważniejsze, bardzo profesjonalnie i rzetelnie przeprowadzony, a to jest chyba w tym wszystkim najważniejsze. |
Autor: Halszka Gwiżdż