Nowy silnik VW z Polkowic tuż, tuż ..

W lipcu, w fabryce Volkswagen Motor Polska (VW MP) ma ruszyć seryjna produkcja wysokoprężnego silnika MDB. Jest on częścią strategii budowy pojazdów modułowych MQB (Modularer Querbaukasten), w których karoseria, wyposażenie i wnętrze będą zindywidualizowane, natomiast elementy platformy, podwozie i niektóre komponenty będą wspólne dla wszystkich modeli.
Modułowa platforma podłogowa dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie uwzględnia wszystkie warianty napędu. Przy jej projektowaniu wzięto pod uwagę coraz większą różnorodność wersji napędów. MQB pozwala na wbudowanie nie tylko dwóch aktualnie zupełnie nowych rodzin silników o modułowej konstrukcji (benzynowe: EA211, wysokoprężne: EA288), lecz także alternatywnych napędów, takich jak CNG (gaz ziemny), napędów hybrydowych czy komponentów napędowych dla samochodów elektrycznych.

Główną rolę w strategii MQB odgrywa modułowy system silników benzynowych (MOB) z nowymi seriami silników EA211, do których należy także pierwsza na świecie czterocylindrowa jednostka z funkcją odłączania cylindrów (ACT) oraz modułowy system silników wysokoprężnych (MDB, 1.6-2.0) z nowymi jednostkami serii EA288 – właśnie on ma być od lipca br. produkowany w VW MP.

W projekt MDB, firma inwestuje w sumie kilkaset milionów złotych. Ponad 70 mln zł z tej kwoty to subwencja Ministerstwa Gospodarki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z programu Innowacyjna Gospodarka.

Silniki z Polkowic, wytwarzane wyłącznie na zamówienie i potrzeby koncernu Volkswagen, trafiają do montowni pojazdów w Polsce (Volkswagen Poznań) oraz na świecie, m. in. do Niemiec, Czech, Portugalii, Hiszpanii, Indii, Meksyku, USA i RPA.

Od początku w polkowickiej fabryce produkowane są silniki Diesla (najpierw 1.9 TDI i 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami). Od 2008 r. wytwarzane są jednostki wysokoprężne z technologią Common Rail. Silniki o pojemności 1.6 i 2.0 l spełniają europejską normę spalin Euro 5. Fabryka jako jedyna w koncernie dostarcza też na rynek amerykański silniki Diesla 2.0 spełniające normę Euro 6.

źródło: VW MP, AUTOR:  WNP.PL (AG)