Niemcy kuszą włoskiego Fiata

Jeśli wieści o związkach VW i Fiata się potwierdzą, Toyota straci pozycję globalnego lidera. Sporo przetasowań byłoby też w Polsce.

Niemiecki „Manager Magazin”, powołując się na anonimowe źródła w Volkswagenie, poinformował, że gigant zza Odry jest bardzo zainteresowany kupnem Fiata. Sugeruje, że Włosi chcą zdjąć z siebie ciężar produkcji popularnych aut, koncentrując się na droższych markach, np. Ferrari. Według informatora niemieckiego magazynu, właściciele VW i Fiata są dalecy od porozumienia w sprawie ceny. Przedstawiciele koncernów odmówili komentarza w tej sprawie.

— Uważamy, że jest to realistyczna wiadomość — komentuje Gabriele Gambarova z mediolańskiego Banca Akros. — Grupa Fiat nie prowadzi rozmów z VW na temat sprzedaży aktywów — mówi tymczasem Bogusław Cieślar z polskiego oddziału Fiata.

Ewentualne przejęcie będzie mieć polskie konsekwencje. Oba koncerny mają w Polsce fabryki. Zakład Fiata w Tychach produkuje modele: Fiat 500, Abarth 500, Lancia Ypsilon i Ford Ka. Volkswagen zbudował w Polsce dwie duże fabryki. W Poznaniu produkuje modele Caddy, w Polkowicach — silniki. Trzeci zakład powstanie we Wrześni. Mają tam powstawać dostawcze Craftery.

— Jeśli rzeczywiście VW kupi Fiata lub jego część, wzrosną szanse na zwiększenie produkcji małych aut w Tychach. Może któregoś z obecnych lub przyszłych małych modeli VW — przewiduje Wojciech Drzewiecki, szef IBRM Samar. Polski rynek jest ważny w łańcuchu produkcyjnym Grupy VW. Pod względem liczby zakładów i poddostawców jest dla niej drugim (po Niemczech) rynkiem na świecie.

— Nie bez znaczenia są dobre doświadczenia VW związane z Polską oraz duży i łatwy dostęp do profesjonalnych dostawców części i podzespołów — dodaje Wojciech Drzewiecki. Spekulacji dotyczących transakcji między Fiatem a VW było już sporo w poprzednich latach. Niemiecki koncern miał m.in. przejmować Ferrari i Alfę Romeo.

W skład grupy VW wchodzą marki: Audi, Bugatti, Bentley, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda i VW. Koncern ma łącznie 105 fabryk na całym świecie. W 2013 r. sprzedała na całym świecie 9,7 mln samochodów. Do Fiata należą marki: Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Fiat Professional i Abarth oraz luksusowe samochody marek Ferrari i Maserati.

Po przejęciu amerykańskiego koncernu Chrysler, Fiat kontroluje również marki Jeep, Dodge i Chrysler. W 2013 r. globalna sprzedaż Fiata wyniosła 4,3 mln pojazdów. Gdyby doszło do konsolidacji, przetasowaniom uległyby światowe rankingi. Numer 1, czyli Toyota, w ubiegłym roku sprzedała prawie 10 mln aut.

Puls Biznesu, Marcin Bołtryk