NesoBus w Szczecinie. Wodorowy autobus z Polski rewolucjonizuje transport

Wodorowy autobus NesoBus będzie przez tydzień jeździł po Szczecinie. 10 lipca odbyła się prezentacja i pierwsza jazda zeroemisyjnym pojazdem od spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy należącej do Grupy Polsat Plus. Ekologiczny autobus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji takich jak dwutlenek węgla, tlenki azotu czy pyły.

W poniedziałek 10 lipca w Szczecinie odbył się inauguracyjny przejazd pierwszym polskim wodorowym autobusem NesoBus. Pionierski pojazd będzie jeździł po największym mieście województwa zachodniopomorskiego przez tydzień. Testowe przejazdy będą odbywały się od godzin popołudniowych na liniach 87 oraz 68.

Podczas prezentacji autobusu w Szczecinie obecny był Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu Polski Autobus Wodorowy. Wydarzenie odbyło się także z udziałem prezydenta Szczecina, Piotrem Krzystkiem i cieszyło się sporym zainteresowaniem. Uwagę przyciągał nie tylko ciekawy wygląd autobusu, ale przede wszystkim to, co pojazd ma w środku.

Co potrafi NesoBus?

NesoBus to autobus wodorowy Grupy Polsat Plus wyprodukowany przez polskich konstruktorów. Jest to autobus elektryczny (posiada silnik elektryczny). Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Można powiedzieć, że pojazd posiada własną „mini-elektrownię”. Wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i w ten sposób wytwarzana jest energia elektryczna, zasilająca silnik. 

W związku z tym procesem nie dochodzi do spalania, a w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej neutralną dla środowiska parę wodną. 

Ładowanie w 15 minut

NesoBus ładuje się ok. 15 minut, a jego zasięg to aż 450 km. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

Autobusy wodorowe są klimatyzowane i wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia napędu i pompy ciepła. Każdy pojazd pomieści co najmniej 86 osób, z czego 32 może liczyć na miejsca siedzące.

Autobus wodorowy NesoBus był już testowany na ulicach Warszawy, Gdańska, Wrocławia oraz Lublina. Już wkrótce 20 autobusów wodorowych będzie kursować po Rybniku.

W fabryce w Świdniku ma powstawać rocznie kilkadziesiąt do stu wodorowych autobusów. „Neso” to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze.

Źródło: zielona.interia.pl