Najpopularniejsze "japończyki" z zagranicy

Import samochodów osobowych w pierwszych 10-ciu miesiącach wyniósł 670 627 sztuk, o 6,6% więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Liderem jest Volkswagen, który odnotował w tym roku już 92 813 rejestracji, czyli niemal tyle samo ile wyniósł w tym czasie wszystkich marek japońskich. Sprawdzamy, jakie samochody z kraju Kwitnącej Wiśni cieszą się największym powodzeniem.

W bieżącym roku import aut japońskich wyniósł 94 817 sztuk, o 6,7% więcej niż w 2014 roku. Średnia wieku dla samochód japońskich pochodzących z importu wynosi 10,5 lat.

Liderem importu z wynikiem 27 124 sztuk jest Toyota. Co może wydawać się pewnym ewenementem jeżeli chodzi o polski rynek,  w tym samym okresie zarejestrowano w Polsce więcej nowych modeli – 28 268 sztuk. Średni wiek importowanej Toyoty wynosi 10,1 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. Yaris – 7 512 szt.,
2. Avensis – 5 452  szt.,
3. RAV4 – 3 032  szt.,
4. Corolla – 2 762 szt.,
5. Corolla Verso – 2 472 szt.

Na drugiej pozycji znajduje się ciesząca się coraz większą popularnością Mazda – 20 251 sztuk. W przypadku tej marki średni wiek wynosi 10,5 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. Mazda 6 – 6 730 szt.,
2. Mazda 3 – 4 202 szt.,
3. Mazda 5 – 2 136 szt.,
4. Mazda 2 – 1 896 szt.,
5. Premacy -1 645 szt.

Trzecią pozycję dużą stratą do wymienionej dwójki zajmuje Honda z liczbą 14 264 sztuk. Importowane Hondy są nieznacznie starsze niż Toyoty i Mazdy. Średni wiek wynosi 10,9 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. Civic – 4 949 szt.,
2. Accord – 3 008 szt.,
3. Jazz – 2 998 szt.,
4. CR-V – 2 122 szt.,
5. FR-V – 347 szt.

Na kolejnej lokacie uplasował się Nissan z wynikiem 12 400 sztuk. Podobnie jak w przypadku Toyoty, średni wiek Nissan z zagranicy wynosi 10,1 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. Micra – 3 253 szt.,
2. Qashqai – 2 545 szt.,
3. Primera – 1 506 szt.,
4. Note – 1 249 szt.,
5. Almera – 1 225 szt.

Pierwszą piątkę z liczbą 8 803 sztuk zamyka Suzuki, w przypadku którego średni wiek wynosi 10,3 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. Grand Vitara – 2 254 szt.,
2. Swift – 2 068 szt.,
3. SX4 – 1 268 szt.,
4. Ignis – 758 szt.,
5. Jimny – 518 szt.

Na szóstym miejscu jest Mitsubishi, która jako ostatnia japońska parka przekroczyła pułap 5 tys. sztuk, dokładnie 7 297 sztuk. Ta marka wyróżnia się na niekorzyść wiekiem. Średni wiek Mitsubishi z importu wynosi 11,4 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. Colt – 1 995 szt.,
2. Outlander -1 023 szt.,
3. Space Star – 871 szt.,
4. Carisma – 775 szt.,
5. Lancer – 769 szt.

Na siódmej pozycji znalazło się Subaru z liczbą 2 468 sztuk. Średni wiek importowanego modelu samochodu tej marki wynosi 11,1 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. Forester – 1 046 szt.,
2. Impreza – 527 szt.,
3. Legacy – 492 szt.,
4. Justy – 196 szt.,
5. Outback – 92 szt.

Ostatnią marką, której import przekroczył 1 000 sztuk, jest ósme Daihatsu – 1 038 sztuk. Amatorzy tej mało znanej w Polsce marki  ściągają do kraju starsze egzemplarze. Średnia wieku wynosi 12,8 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. Sirion – 340 szt.,
2. Terios – 223 szt.,
3. Cuore – 191 szt.,
4. YRV – 68 szt.,
5. Feroza – 63 szt.

Na kolejnych pozycjach znalazły się marki premium. Największą popularnością cieszy się Lexus – 939 sztuk – którego średni wiek wynosi 10,7 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. IS – 463 szt.,
2. RX – 145 szt.,
3. GS – 100 szt.,
4. CT – 79 szt.,
5. LS – 67 szt.

Pierwszą dziesiątkę zamyka Infiniti – 182 sztuki. Choć import tej marki nie jest imponujący, to jednak warto zwrócić uwagę, że to „najmłodsza” marka japońska i jedna z najmłodszych wśród wszystkich marek. Jej średni wiek to zaledwie 3,8 lat.
Poniżej ranking modeli TOP5:
1. FX – 65 szt.,
2. G35 – 32 szt.,
3. QX56 – 24 szt.,
4. M – 14 szt.,
5. Q50 – 11 szt.

Na tle poprzedników, import dwóch ostatnich marek: Acury i Isuzu jest marginalny i wynosi odpowiednio 29 i 22 sztuki. Średni wiek importowanej Acury wynosi 8,2 lat, a najpopularniejszym modelem MDX (12 sztuk). Jeżeli Isuzu, to stare – średni wiek wynosi 13,8 lat. Najpopularniejszym modelem tej marki pochodzącym z importu jest Tropper (13 sztuk).

Dane z importu potwierdzają obiegową opinię, że samochody japońskie z silnikami benzynowymi są najlepszym wyborem. Udział benzyny w tegorocznym imporcie aut japońskich wynosi 71,1%, przy czym średnia dla wszystkich marek to 54,7%.

Źródła
  • CEPiK
IBRM Samar
Autor Michał Hadyś