Maj 2016 – 900 000 aut w zasięgu

W maju import używanych samochodów osobowych wyniósł 76 586 sztuk, czyli o 16,4% więcej niż w roku ubiegłym i o 3,6% mniej niż w kwietniu. Wynik skumulowany to już 368 610 auta, tj. o 15,9% więcej w porównaniu do 2015 roku. Jest duże prawdopodobieństwo, że na koniec roku import przekroczy pułap 900 tys. aut.

Importujemy coraz starsze auta. Średni wiek* sprowadzonego auta w tym roku wynosi 11 lat i 6 miesięcy, podczas gdy w ubiegłym roku było to 10 lat i 8 miesięcy, co oznacza średni wzrost o 10 miesięcy. Import samochodów w wieku „10+” wzrósł o 30,9%.

Poniżej ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Volkswagen – 47 236 szt., +6,7%,
2. Opel – 43 230 szt., +16,4%,
3. Audi – 33 144 szt., +15,5%,
4. Ford – 27 118 szt., +17,5%,
5. Renault – 25 534 szt., +13,7%,
6. BMW – 23 163 szt., +16,3%,
7. Peugeot – 17 370 szt., +19,2%,
8. Citroen – 16 332 szt., +19,5%,
9. Toyota – 14 654 szt., +12,1%,
10. Mercedes – 13 328 szt., +14,7%,
11. SEAT – 12 547 szt., +8,4%,
12. Mazda – 11 024 szt., +12,5%,
13. Fiat – 9 395 szt., +21,3%,
14. Skoda – 8 837 szt., +8,1%,
15. Honda – 8 167 szt., +23,5%,
16. Hyundai – 7 851 szt., +39,9%,
17. Nissan – 7 329 szt., +24,6%,
18. Volvo – 7 278 szt., +22,6%,
19. Kia – 6 228 szt., +33,8%,
20. Suzuki – 4 925 szt., +16,7%.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Audi A4 – 14 852 szt., +12,7%,
2. Volkswagen Golf – 14 080 szt., +6,5%,
3. Volkswagen Passat – 13 283 szt., +2,8%,
4. Opel Astra – 13 110 szt., +17,2%,
5. BMW 3 – 10 987 szt., +18,8%,
6. Renault Scenic – 7 554 szt., +8,3%,
7. Opel Zafira – 7 354 szt., +16,0%,
8. Ford Focus – 7 281 szt., +14,0%,
9. Audi A3 – 7 243 szt., +19,3%,
10. Audi A6 – 7 216 szt., +17,8%,
11. Opel Corsa – 7 002 szt., +22,4%,
12. BMW 5 – 6 962 szt., +17,6%,
13. Volkswagen Polo – 6 488 szt., +13,3%,
14. Opel Vectra – 5 718 szt., +9,8%,
15. Ford Mondeo – 5 539 szt., +9,2%,
16. Renault Megane – 5 161 szt., +16,0%,
17. Ford Fiesta – 4 807 szt., +23,7%,
18. Opel Meriva – 4 764 szt., +17,8%,
19. Skoda Octavia – 4 294 szt., +3,5%,
20. Renault Clio – 4 076 szt., +19,3%.

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek** najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Niemcy – 161 253 szt., +13,0%,
2. Francja – 59 238 szt., +16,8%,
3. Japonia – 53 098 szt., +17,5%,
4. USA – 32 968 szt., +20,3%,
5. Korea Południowa – 14 638 szt., +36,7%,
6. Włochy – 12 823 szt., +17,5%,
7. Hiszpania – 12 549 szt., +8,4%,
8. Czechy – 8 839 szt., +8,1%,
9. Szwecja – 8 691 szt., 23,6%,
10. Wielka Brytania – 2 849 szt., 11,9%,
11. Rumunia – 1 256 szt., 36,5%,
12. Polska – 249 szt., 42,2%,
13. Rosja – 99 szt., +86,7%,
14. Chiny – 24 szt., +9,09%,
15. Indie – 7 szt., +16,6%.

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody osobowe sprowadzone do Polski w 2016 roku:
1. Wielkopolskie – 47 934 szt., +16,3%,
2. Mazowieckie – 43 934 szt., +18,0%,
3. Śląskie – 37 047 szt., +17,2%,
4. Małopolskie – 30 387 szt., +12,6%,
5. Dolnośląskie – 29 477 szt., +14,5%,
6. Łódzkie – 23 661 szt., +18,0%,
7. Lubelskie – 21 431 szt., +18,3%,
8. Podkarpackie – 20 568 szt., +17,0%,
9. Kujawsko-pomorskie – 20 166 szt., +12,4%,
10. Pomorskie – 19 392 szt., +13,2%,
11. Zachodniopomorskie – 15 556 szt., +16,2%,
12. Lubuskie – 13 841 szt., +15,4%,
13. Świętokrzyskie – 13 658 szt., +16,0%,
14. Warmińsko-mazurskie – 12 439 szt., +18,3%,
15. Podlaskie – 10 512 szt., +14,4%,
16. Opolskie – 8 607 szt., +12,3%.

Diesel traci zaufanie
Maj był kolejnym rekordowym miesiącem spadku udziału Diesla. W ostatnim miesiącu stanowił zaledwie 40,9% importu, wartość nie notowana co najmniej od 2000 roku, czyli od momentu, od którego Ministerstwo udostępnia dane rejestracyjne. Trend 12-miesięczny spadł do poziomu 43,1%. Co ciekawe, sprowadzane samochody wyposażone w silniki wysokoprężne są o blisko trzy lata młodsze od aut zasilanych benzyną. Średni wiek dla Diesla wynosi 9 lat i 10 miesięcy, natomiast benzyny 12 lat i 9 miesięcy.

* wiek liczony w oparciu o rok produkcji, nie uwzględniający miesiąca produkcji i daty pierwszej rejestracji,
** pod uwagę wzięty został kraj pochodzenia marki, bez względu na to kto jest jej obecnym właścicielem.

Źródła
  • CEPiK
IBRM Samar, Autor Michał Hadyś