Jakie marki samochodów ubezpieczają Polacy?

Najczęściej ubezpieczaną w Polsce marką samochodu jest Volkswagen, zaraz za nim plasują się Fiat i Opel – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Generali PPF Holding (GPH) w 9 krajach Europy Środkowej i Wschodniej.
Volkswagen przewodzi także rankingowi w Rumunii i Chorwacji oraz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej traktowanym łącznie. Swoich tradycji trzymają się Czesi, niezmiennie wierni marce Skoda.

Samochody marki Volkswagen stanowią niemal 13 proc. pojazdów objętych ubezpieczeniem OC sprzedawanym przez Generali w Polsce. Niewiele mniej, bo 12,5 proc. samochodów to Fiaty, a 11,5 proc. Ople. Co ciekawe, w przypadku ubezpieczeń typu CASCO sytuacja wygląda inaczej. Najczęściej ubezpieczaną marką jest Fiat (ponad 15 proc.), potem Skoda (11 proc.) i Toyota (niecałe 8 proc.). Volkswagen zajmuje dopiero czwarte miejsce (7,5 proc.).

U naszych południowych sąsiadów wysoką pozycję zajmuje Skoda. Samochody tej marki to aż 38 proc. pojazdów objętych ubezpieczeniem OC kierowcy oferowanym przez spółki GPH na terenie Czech Ceska pojistovna i Generali. W przypadku ubezpieczeń typu AUTOCASCO wartość ta rośnie do 42 proc.. Skoda jest także preferowaną marką na Słowacji (22 proc.) i jedną z najpopularniejszych w Rumunii (6 proc.), na Węgrzech (5,18 proc.) i w Słowenii (2,77 proc.). Mocna pozycja Skody w Czechach nie ma sobie równej w pozostałych państwach regionu. W Serbii prym wiedzie krajowa Zastava (16,5 proc.), natomiast w Rumunii pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen (21 proc.). Dacia w Rumunii plasuje się na drugim miejscu (19 proc.), natomiast w Bułgarii i na Węgrzech ranking otwiera Opel.

Jeżeli chodzi o kolor, najpopularniejszy wśród czeskich kierowców jest szary metalic. Auta w tym kolorze ma 12 proc. kierowców z wykupionym obowiązkowym ubezpieczeniem OC i 18 proc. z ubezpieczeniem typu CASCO. Co do innych kolorów, kierowcy wciąż bazują na tradycyjnych barwach czerwonym (11 proc.), białym (10 proc.), niebieskim metallicu (9 proc.). Czesi wpisują się w trendy europejskie; na Węgrzech 27 proc. kierowców jeździ srebrno-szarymi autami, natomiast w Serbii kolorem wiodącym jest biały (16 proc.).

Nowsze są samochody, dla których kierowcy wykupują ubezpieczenie typu AUTOCASCO. W naszym kraju, przeciętny wiek takiego samochodu to ponad 4 lata. Wyraźnie starsze w tym segmencie ubezpieczeń są samochody Słowaków (8 lat) i Bułgarów (7 lat). Z drugiej strony, Serbowie wykupują ubezpieczenie typu AUTOCASCO dla samochodów zdecydowanie młodszych – średnio 3 lata.

Badanie przyniosło także inne ciekawe informacje. Ubezpieczenia typu AUTOCASCO są wykupywane przez mniejszą część kierowców w większości krajów. W Polsce 30 proc. kierowców ubezpieczonych przez Generali posiada dodatkowe ubezpieczenie AUTOCASCO. W wielu innych krajach regionu ten odsetek jest jeszcze niższy. W Bułgarii odsetek ten wynosi 5 proc., a w Serbii zaledwie 3 proc. Na drugim krańcu skali znajdują się mieszkańcy Słowenii, wśród których niemal 50 proc. kierowców z OC posiada także ubezpieczenie AUTOCASCO.

Jednocześnie występuje korelacja pomiędzy najczęściej ubezpieczaną marką a częstotliwością jej uczestnictwa w szkodach. Volkswagen przoduje w zakresie szkodowości (ubezpieczenia OC) w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. W Polsce niemieckiej marki dotyczy 13 proc. szkód zgłaszanych z tytułu ubezpieczenia OC. Drugą pod względem szkodowości marką jest Ford. Jeżeli chodzi o ubezpieczenia typu AUTOCASCO, najwięcej zgłaszanych szkód w Polsce dotyczy Fiata (niemal 11 proc.), a w całym regionie Opla. Skoda zajmuje drugą pozycję, jeśli chodzi o szkodowość z ubezpieczeń typu AUTOCASCO w Europie Środkowej i Wschodniej, będąc także na drugim miejscu pod względem wypadków zgłoszonych ogółem.

Badanie objęło: Republikę Czech, Słowację, Słowenię, Serbię, Rumunię, Węgry, Polskę, Chorwację oraz Bułgarię.

AUTOR:  WNP.PL (KW)