Jak Toyota uratowała Porsche

Gdy Porsche znalazło się na skraju bankructwa, poprosiło o pomoc Toyotę. Japończycy uporządkowali system funkcjonowania przedsiębiorstwa i wyprowadzili Porsche na prostą.

Toyota od przełomu lat 40 i 50 doskonaliła system produkcji, który trzy dekady później został przyjęty jako standard przez cały przemysł samochodowy. Autorami Toyota Production System (TPS) są Taiichi Ohno, Shigeo Shingo oraz Eiji Toyoda, którzy walczyli o firmę w trudnych, powojennych latach. Żeby zarabiać i przetrwać, Toyota musiała unikać marnotrawstwa.

TPS polega na kilku prostych regułach. Nie pozwala pracownikowi przesłać niedokończonego lub błędnie wykonanego elementu do kolejnego etapu produkcji. Wszystkie części dostarczane są na linię montażu tylko wtedy, gdy jest taka potrzeba i w żądanej kolejności. Ohno słuchał także pracowników i zachęcał ich do ulepszania procesu produkcji. Zorganizował pracę w zespołach, które samodzielnie rozdzielały zadania pomiędzy pracowników.

Toyota chwali się swoimi hybrydami (Motor Show 2014) – Na targach Motor Show w Poznaniu Toyota zaprezentowała kilka swoich modeli z napędem hybrydowym, który od kilku lat przeżywa prawdziwy rozkwit. – Onet.

System, choć prosty w koncepcji, nie był powszechnie stosowany w przemyśle samochodowym, ponieważ jego wdrożenie burzyło zastały, ale nieefektywny porządek. Konkurowanie z Toyotą na rodzimym rynku wymusiło wdrożenie TPS przez pozostałych japońskich producentów. Nikt poza nimi nie interesował się Systemem Produkcji Toyoty. Dopiero gdy japońskie marki zaczęły zdobywać rynek amerykański, koncerny z USA musiały szybko wprowadzić system zarządzania produkcją wymyślony przez Toyotę – inaczej nie były w stanie z nią konkurować. Produkcja samochodu, silnika czy skrzyni biegów, trwała w fabrykach koncernów amerykańskich 2-3 razy dłużej niż w japońskich i była znacznie bardziej kosztowna. Bez wprowadzenia radykalnych zmian, firmom amerykańskim groziło bankructwo.

General Motors uczył się u samego źródła, to jest u Toyoty, zakładając w 1984 roku spółkę New United Motor Manufacturing Inc. (NUMMI), która przejęła od GM fabrykę w Kalifornii. Ford pośrednio poznawał system Toyoty poprzez Mazdę, a Chrysler za pośrednictwem Mitsubishi.

Europa w tym czasie była odgrodzona od Japonii wysokimi cłami i lokalne koncerny nie podejmowały wysiłku zmian. Gdy na przełomie lat 80 i 90 kryzys zatrząsł posadami gospodarki także Starego Świata, europejskie koncerny również skorzystały z wiedzy Toyoty.

Najbardziej spektakularnym przykładem było Porsche, które w tym czasie notowało coraz gorsze rezultaty, a w 1992 roku wręcz straty. Niemcy poprosili o pomoc Toyotę, która dostarczyła pracowników. Japończycy skrytykowali cały proces produkcji. Kiedy ich zalecenia zostały wdrożone, liczba pracowników Porsche zmalała z 9 tys. do 6,8 tys., zapasy skurczyły się o 82%, a cały proces montażu aut został zaprojektowany od nowa. TPS ma także zastosowanie przy konstruowaniu samochodów. Toyota zmieniła ten proces u Porsche i w rezultacie nowy model powstał w dwa razy szybszym tempie niż poprzednie (w 3,5 roku) a na dodatek był bardziej niezawodny.

Toyota nigdy nie robiła tajemnicy ze swych osiągnięć i udostępniała je konkurentom. Mimo to, nikt nie opanował TPS lepiej niż ona i dlatego japoński koncern jest największym producentem aut na świecie. Toyota jest najchętniej kupowaną marką samochodów. Tylko w ostatnim roku kalendarzowym sprzedała 8,7 mln aut, o 1,5 mln więcej niż rok wcześniej. Toyoty znane są z niezawodności oraz niewygórowanych cen. Połączenie takich atutów stało się możliwe właśnie dzięki Systemowi Produkcji Toyoty. Co ważne, Toyota jest także jednym z najbardziej zyskownych producentów aut, dzięki czemu ma fundusze na prowadzenie badań i zapewnienie sobie przyszłości.

Źródło: Onet