Wiosenne restrykcje związane z pandemią koronawirusa sprawiły, że liczba używanych aut sprowadzonych do Polski w 2020 r. było daleka od miliona osiąganego w poprzednich latach – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Wzrósł za to średni wiek aut trafiających do polskich komisów. Pod koniec 2020 r. wyniósł rekordowe 12 lat i miesiąc.
W 2020 r. do Polski sprowadzono 848 154 używane samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 t. To o 16 proc. mniej niż w 2019 r., kiedy to importerzy sprowadzili 1 009 184 używanych samochodów.
Sprowadzamy coraz starsze auta
Średni wiek liczony dla wszystkich samochodów sprowadzonych w 2020 r. wyniósł 12 lat i 1 miesiąc. Były one więc średnio o 2 miesiące starsze od aut sprowadzonych w 2019 r. Największym zainteresowaniem wśród właścicieli komisów samochodowych i ich klientów cieszyły się pojazdy wyprodukowane w 2006, 2007 i 2008 r. Jeszcze starsze były samochody z silnikami benzynowymi. Średni wiek w ich przypadku wyniósł 13 lat i miesiąc.
Auta benzynowe stanowiły też większość sprowadzonych w 2020 r. pojazdów – 51,6 proc. Systematycznie spada odsetek sprowadzanych do Polski diesli. W 2020 r. było ich 48,18 proc. Auta elektryczne stanowiły 0,14 proc. importu używanych pojazdów.
W dalszym ciągu ponad połowę importu używanych aut do Polski stanowią pojazdy sprowadzane z Niemiec. Podobnie jak w 2019 r. ich udział w imporcie wyniósł 57,7 proc., nominalnie było to jednak o blisko 100 tys. mniej samochodów. Co dziesiąte auto (82 979 egzemplarzy) pochodziło z Francji, a blisko 7-procentowy udział w imporcie miały samochody sprowadzane z Belgii (56 798 egz.).
Lp. | Kraj | Liczba sprowadzonych egzemplarzy |
1. | Niemcy | 489 132 |
2. | Francja | 82 979 |
3. | Belgia | 56 798 |
4. | Holandia | 35 399 |
5. | Stany Zjednoczone | 33 367 |
6. | Włochy | 27 771 |
7. | Szwajcaria | 22 491 |
8. | Austria | 21 494 |
9. | Dania | 19 635 |
10. | Szwecja | 18 087 |
Najmocniej w związku z wiosenną zapaścią spadł względem 2019 r. import używanych aut z Włoch. W 2020 r. sprowadzono ich 27 771, co było wynikiem o 28,1 proc. niższym od osiągniętego w 2019 r. Większą popularnością od aut z Włoch cieszyły się pojazdy sprowadzane m.in. ze Stanów Zjednoczonych.
Najpopularniejsze marki i modele 2020 r.
Najchętniej do Polski przywożono volkswageny (93 688 egz.). Sporą popularnością cieszyły się także ople (82 583 egz.) oraz fordy (75 542 egz.). Te trzy marki stanowiły jedną trzecią importu.
Wśród modeli, podobnie jak w poprzednich latach, królowało audi a4 (28 051 egz.), które wyprzedziło równie nieśmiertelnego volkswagena golfa (23 902 egz.) i opla astrę (23 107 egz.). Jedynie przedstawiciele tych trzech modeli zostali sprowadzeni do Polski w 2020 r. w liczbie większej niż 20 tys. sztuk.
Lp. | Model | Liczba sprowadzonych egzemplarzy |
1. | audi a4 | 28 051 |
2. | volkswagen golf | 23 902 |
3. | opel astra | 23 107 |
4. | bmw serii 3 | 19 445 |
5. | audi a3 | 16 486 |
6. | volkswagen passat | 15 148 |
7. | ford focus | 13 821 |
8. | opel corsa | 13 717 |
9. | audi a6 | 13 047 |
10. | bmw serii 5 | 12 471 |
11. | ford fiesta | 11 969 |
12. | volkswagen polo | 11 716 |
13. | ford mondeo | 11 645 |
14. | nissan qashqai | 9531 |
15. | opel meriva | 9190 |
Oprócz przedstawicieli żelaznej piątki (Audi, Volkswagen, Opel, Ford i BMW) wśród piętnastu najpopularniejszych modeli znalazł się nissan qashqai (9531 egz.). Był to także jedyny przedstawiciel segmentu SUV-ów wśród najczęściej sprowadzanych modeli używanych aut.
Źródło: www.bankier.pl