BMW z miesięcznym rekordem sprzedaży pojazdów elektrycznych

We wrześniu Grupa BMW dostarczyła do klientów 14 559 sztuk samochodów zelektryfikowanych BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric. Oznacza to wzrost o 35% w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim i jednocześnie stanowi najlepszy miesięczny wynik bawarskiego koncernu w historii.

Od początku 2018 r. Grupa BMW sprzedała łącznie 97 543 EV (+ 42% r/r), zaś od momentu rynkowego debiutu BMW i3 do klientów zostało dostarczone w sumie ponad 313 000 samochodów zelektryfikowanych spółki z Monachium.

Na tegorocznym salonie motoryzacyjnym w Paryżu odbyła się światowa premiera modeli BMW i3 oraz BMW i3s wyposażonych w akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42,2 kWh (120 Ah). W rezultacie oba pojazdy mogą przejechać o ok. 30% dłuższy dystans na jednym ładowaniu. Zasięg BMW i3 (120 Ah), w zależności od rozmiaru opon i wybranego wyposażenia, wynosi od 285 do 310 km (dotychczas 235 – 255 km) wg cyklu WLTP. W przypadku modelu BMW i3s odnotowano zasięg od 270 do 285 km (dotychczas 235 – 245 km). W warunkach codziennej eksploatacji oba pojazdy dysponują teraz zasięgiem 260 km (dotychczas 200 km).

Do 2020 r. Grupa BMW planuje sprzedać ponad pół miliona samochodów zelektryfikowanych. Z kolei do 2025 r. koncern z Monachium zamierza posiadać w ofercie co najmniej 25 modeli EV z czego 12 będą stanowiły pojazdy całkowicie elektryczne.

Pieter Nota, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za sprzedaż oraz markę BMW potwierdził, że spółka jest na dobrej drodze do realizacji wyznaczonego celu, jakim jest dostarczenie do klientów 140 tys. samochodów zelektryfikowanych w 2018 r.

BMW rozpoczęło współpracę z Umicore i Northvolt w zakresie baterii do pojazdów elektrycznych

Grupa BMW wraz z firmami Northvolt oraz Umicore założyła konsorcjum technologiczne, którego celem jest rozwój kompletnego i zrównoważonego łańcucha wartości związanego z ogniwami przeznaczonymi do pojazdów zelektryfikowanych. Projekt ma przyspieszyć industrializację baterii na Starym Kontynencie i skoncentruje się na takich obszarach jak skład chemiczny, produkcja oraz recykling. Powstające konsorcjum wesprze działalność zainicjowanego przez Komisję Europejską European Battery Alliance.

Jak powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący KE ds. Unii Energetycznej: „Baterie odgrywają zasadniczą rolę w naszym procesie przejścia na czystą mobilność i czyste systemy energetyczne. Dzięki prawdziwemu zaangażowaniu podmiotów należących do wszystkich segmentów łańcucha wartości związanego z bateriami, Europa staje się liderem w tym strategicznym obszarze. Dlatego z zadowoleniem przyjmuję fakt, że kluczowi gracze sektora motoryzacyjnego inwestują w przyszłość europejskiej innowacyjności i produkcji akumulatorów”.

Głównym celem projektu jest zapewnienie zrównoważonego cyklu życia baterii „w zamkniętej pętli”. Ogniwa mają być przystosowane do recyklingu, zaś w ich procesie produkcyjnym zastosowanie znajdzie przede wszystkim energia odnawialna. Baterie będą się cechować długim okresem użyteczności jako źródło zasilania napędu pojazdów elektrycznych. Kolejną możliwą fazą ich zastosowania staną się natomiast stacjonarne magazyny energii. Pod koniec cyklu życia ogniwa zostaną poddane recyklingowi, dzięki czemu pozyskane z nich surowce będzie można wykorzystać ponownie, co spowoduje „zakończenie pętli”.

Partnerzy zamierzają połączyć zrównoważone zaplecze produkcyjne firmy Northvolt, doświadczenie BMW rozwijającego własne ogniwa do pojazdów elektrycznych oraz wiedzę Umicore z zakresu rozwoju i wytwarzania materiałów do ogniw, jak również recyklingu surowców.

Rozwój

W celu przyspieszenia badań nad bateriami i poczynienia dalszych postępów związanych z ich składem chemicznym oraz designem, Grupa BMW latem 2019 r. zamierza zainaugurować centrum rozwoju baterii. Oprócz działalności projektowej, przedmiotem działalności nowej placówki będzie m.in. produkcja prototypów ogniw. Grupa BMW już dzisiaj poważnie inwestuje w cały łańcuch wartości, a priorytetem spółki stało się zapewnienie, że baterie do EV są produkowane w sposób ekologiczny, ich dostawcy zostali zobowiązani do pozostawiania jak najmniejszego śladu węglowego poprzez wykorzystanie materiałów pochodzących z odzysku, zaś projektowane ogniwa przystosowano do łatwego recyklingu.

Produkcja

„Podejście do zrównoważonego rozwoju Northvolt sprawia, że jest to dla nas bardzo atrakcyjna firma, która ponadto była bardzo otwarta na nasze pomysły” – zauważył Klaus Fröhlich, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za Rozwój. Z tego względu Grupa BMW i Northvolt współpracują już od jakiegoś czasu w ramach strategicznego projektu technologicznego.

Partnerzy chcą wykorzystać możliwości laboratoriów Northvolt Labs, rozbudowanej linii i zaplecza badawczego, które zajmą się testowaniem i industrializacją baterii przed rozpoczęciem ich produkcji na masową skalę. Kooperacja uzyskała wsparcie ze strony Grupy BMW poprzez inwestycję umożliwiającą początkową fazę partnerstwa. Energia elektryczna potrzebna do wytwarzania ogniw ma pochodzić w całości ze źródeł odnawialnych. Innym ważnym aspektem dla Northvolt jest lokalne i odpowiedzialne pozyskiwanie niezbędnych surowców. Zrównoważony rozwój jest od wielu lat również jednym z głównych celów strategicznych Grupy BMW, co oznacza, że obie firmy działają w oparciu o podobną etykę.

Rozwój materiałów i recykling

Umicore w ramach konsorcjum jest odpowiedzialna za materiały do anody i katody oraz recykling. Współpraca pozwoli na wdrożenie innowacyjnych i wysoce wydajnych technologii produkcji materiałów opartych na metalach z odzysku. Umicore pracuje ponadto na udoskonaleniem technologii recyklingu baterii litowojonowych.

Współpraca

W zakresie kluczowych technologii przyszłości, Grupa BMW często współpracuje z uznanymi specjalistami i dostawcami, młodymi firmami oraz start-upami. Umożliwia to szybszy dostęp do konkretnych rozwiązań. Dzięki wdrażanemu projektowi technologicznemu, Grupa BMW, Northvolt i Umicore kładą fundamenty pod rozwój zrównoważonego łańcucha wartości ogniw bateryjnych do samochodów elektrycznych w Europie, od rozwoju i produkcji po recykling.

Obecnie Grupa BMW prowadzi na własną rękę produkcję modułów z dostarczanych z zewnątrz ogniw litowo-jonowych. Połączone moduły służą do wytwarzania akumulatorów trakcyjnych do hybryd typu plug-in oraz pojazdów całkowicie elektrycznych. Po uruchomieniu fabryki ogniw przez Northvolt, komponenty do akumulatorów EV bawarskiego koncernu będą w całości powstawać w Europie, przyczyniając się jednocześnie do znacznego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Spółka Umicore ogłosiła niedawno, że wkrótce w Europie rozpocznie budowę fabryki materiałów katodowych w Europie i prowadzi już na Starym Kontynencie zakład recyklingu akumulatorów litowo-jonowych.

Umicore kontynuuje rozwój technologii recyklingu ogniw bateryjnych i zwrotu surowców wtórnych do cyklu produkcji materiałów, co stanowi istotny wkład w przyszłość zrównoważonej mobilności.

Źródło: www.mototarget.pl