Bez większych zmian w imporcie używanych autobusów

W okresie I-X 2012 zanotowano nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili ich łącznie 2 562 a więc o 45 szt. (-1,7%) mniej niż przed rokiem. W tej grupie znalazło się 2539 autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5t.
Spadek rejestracji używanych autobusów jest efektem powtarzających się spadków obserwowanych od września ub.roku. Nie musi to oznacza końca boomu na używane pojazdy, bo w przypadku braku unijnego dofinansowania na zakup nowych autobusów na pewno np. część samorządów ponownie zainteresuje się pojazdami używanymi, pisze Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i specjaliści z JMK analizy rynku transportowego, wskazując na dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów. W dodatku duży popyt na nowe autobusy turystyczne kupowane przed Euro 2012 pobudził krajowy rynek wtórny, a tym samym osłabł przywóz.

W ciągu dziesięciu miesięcy roku w poszczególnych segmentach rejestrowano różne ilości używanych autobusów: segment międzymiastowy – 854 szt. (+31 szt.; +3,8% r/r); turystyczny – 710 (-74; -9,4%); MINI – 608 szt. (-23; -3,6%); miejski – 369 szt. (-6; -1,6%); szkolny – 3 szt.,(+1).

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów wskazują, że wśród używanych autobusów sprowadzanych do Polski ciągle prowadzi Mercedes-Benz. W omawianym okresie zarejestrowano 843 pojazdy tej marki (32,8% udział w rynku), z czego ponad połowa reprezentowała kategorię Mini (424 szt.). To efekt dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. Marka dominuje także wśród autobusów turystycznych oraz pojazdów międzymiastowych (głównie modele Conecto i Integro). Stosunkowo najmniej sprowadza się mercedesów miejskich.

Drugie miejsce z rezultatem 398 szt. sprowadzonych autobusów utrzymuje Renault. Marka przewodzi w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (202 szt.) oraz turystycznych (151), gdzie wyprzedziła dotychczasowych liderów – Setra i Mercedes-Benz. To dość zaskakujące dane biorąc pod uwagę fakt, że Renault od dawna nie działa na rynku nowych autobusów, a dokładniej od 2003 r. po wykupieniu udziałów przez Iveco.

Trzecie miejsce w rankingu sprowadzanych, używanych autobusów zajmuje Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 367 egz. (14,3% udziału). Producent jest wiceliderem w segmencie międzymiastowym (196 szt.) i turystycznym (127 szt.), a także dobrze radzi sobie w kategorii pojazdów miejskich.

Wśród pozostałych marek, Polacy sprowadzają używane autobusy MAN (216 szt.) i VDL (129).

AUTOR:  PZPM, JMK, WNP.PL (AG)