Od 1 listopada 2022 roku diagności będą mieli kolejny obowiązek. Ma to związek ze zmianami w badaniach technicznych pojazdów.
Badania techniczne pojazdu
Okresowe badanie techniczne pojazdu polega na sprawdzeniu prawidłowości działania elementów konstrukcyjnych, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo podczas jazdy autem. W czasie przeprowadzania przeglądu diagnosta ocenia stan działania zawieszenia, oświetlenia czy układu hamulcowego samochodu.
Polscy kierowcy jeżdżą jednymi z najstarszych aut w Europie. W związku z tym zwykle badanie techniczne pojazdu muszą wykonać raz w roku. Z kolei właściciele nowych samochodów rzadziej muszą sprawdzać ich stan techniczny w pierwszych latach po rejestracji.
Nowy obowiązek dla diagnostów
Diagności będą musieli skontrolować obowiązkowy od 1 kwietnia 2018 r. element wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Konkretnie chodzi o system automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku (eCall).
Diagnosta sprawdzi, czy przycisk SOS jest zamontowany w aucie. Co prawda ma też obowiązek sprawdzenia działania systemu eCall, ale tylko wówczas, „jeśli jest to możliwe”.
Jest jeden problem
Diagnosta powinien przeprowadzić kontrolę systemu przy użyciu „elektronicznego interfejsu” umożliwiającego dostęp do bazy danych i sprawdzenie ewentualnych usterek systemu eCall. Jest jednak problem.
Kilka miesięcy temu Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów alarmowała, że aby uzyskać dostęp do takich danych, konieczne jest skorzystanie z oprogramowania przeznaczonego do obsługi samochodów konkretnych marek. Niestety takiego nie ma na wyposażeniu SKP.
Jak działa system eCall?
System eCall jest ogólnoeuropejskim systemem szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych, który, według twórców unijnych przepisów, jest jednym z rozwiązań mających zmniejszyć liczbę ofiar wypadków na europejskich drogach poprzez skrócenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o kolizjach i wypadkach drogowych.
System eCall może być aktywowany na dwa sposoby: automatyczny – po zadziałaniu czujników znajdujących się w aucie (np. w momencie wybuchu poduszek powietrznych) i ręczny – po wciśnięciu przycisku „SOS” rzez kierowcę bądź pasażera. W obu sytuacjach moduł eCall łączy się telefonicznie z numerem alarmowym 112, a system przesyła do centrali niezbędne dane. System nie zbiera danych podczas normalnego toku użytkowania.