Audi zamyka rok 2018 z wynikiem około 1 812 500 sprzedanych samochodów

– Wyniki na koniec roku gorsze o 3,5 procent, co jest skutkiem niesprzyjających warunków
– W Polsce rok 2018 zamknął się wynikiem o prawie 11 procent lepszym niż rok 2017
– Prezes zarządu AUDI AG Bram Schot mówi: „Po pełnym wyzwań roku, przygotowujemy się na kolejne lata i kolejne wyzwania”
Ingolstadt, 11 stycznia 2019 r. W roku 2018 Audi dostarczyło klientom na całym świecie około 1 812 500 samochodów. To o 3,5 procent mniej niż rok wcześniej. W Europie, na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy sprzedaż spadła aż o 13,6 procent. Na Starym Kontynencie prawie jedna trzecia dostaw, które miały miejsce od początku roku, to były modele po zmianach, czyli A1, A6, A7 i Q3. W Chinach, koncern z Ingolstadt po raz kolejny w trzydziestoletniej historii obecności marki na tym rynku, potwierdził swoją pozycję lidera segmentu premium. W Ameryce Północnej firma zamknęła rok wynikiem sprzedaży bardzo zbliżonym do wyniku z roku 2017 (-0,9%). Tylko w grudniu samochody marki Audi nabyło 154 550 klientów na całym świecie. To mniej o 14,3 procent w stosunku do grudnia roku ubiegłego.
„Tak jak się spodziewaliśmy, rok 2018 okazał się być pełen wyzwań. Mamy za sobą największą w historii Audi kampanię modelową i technologiczną, a to wszystko w połączeniu z przechodzeniem na cykl testowy WLTP” – podsumowuje Bram Schot, prezes zarządu AUDI AG, pełniący jednocześnie obowiązki szefa marketingu i sprzedaży. „Bardzo pozytywne reakcje z jakimi spotkały się nasze najnowsze modele, pokazują siłę marki i pomagają nam przygotować się na kolejne wyzwania, które czekają nas w tym roku.”

W Chinach, Audi ponownie zamyka rok rekordowymi wskaźnikami sprzedaży. Na drogi Państwa Środka wyjechało w 2018 roku 663 049 aut marki Audi. To wzrost o 10,9 procent. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat, sprzedaż w tym kraju zwiększyła się pięciokrotnie. W roku ubiegłym największym zainteresowaniem chińskich klientów cieszyło się przede wszystkim produkowane lokalnie Audi A4 L (+42,6%, 163 279 sztuk) oraz Audi A3 (+12,7%, 91 173 auta). Marka sprzedała tu również ponad 10 tysięcy sztuk flagowego modelu Audi A8 L. W październiku, do oferty włączono przygotowany specjalnie na chiński rynek model Q2 o zwiększonym rozstawie osi. Wersja ta adresowana jest przede wszystkim do młodych klientów. W roku 2019, na klientów w Chinach czekają kolejne nowości – m.in. nowe Audi A6 L. Wprowadzając na rynek Audi Q2 L e-tron, pierwszy produkowany lokalnie samochód elektryczny oraz Audi e-tron pochodzące z importu, w drugiej połowie roku cztery pierścienie mają zamiar położyć fundamenty pod budowę na chińskim rynku mocnej oferty samochodów w pełni elektrycznych.

Wymiana modelowa, wiele zawirowań politycznych i gospodarczych, czy w końcu przejście na nowy cykl testowy WLTP, zdominowały w roku 2018 prowadzenie biznesu Audi w Europie. Biorąc pod uwagę wszystkie rodziny modelowe czterech pierścieni, sprzedaż na Starym Kontynencie w ciągu całego roku spadła o 13,6 procent, do około 743 600 egzemplarzy. Dobrze radził sobie tylko model A7, którego sprzedaż wzrosła o 47,4 procent, do około 10 100 sztuk. Poruszenie wśród europejskich klientów wywołało w roku ubiegłym Audi e-tron, na które przyjęto ponad 16 tysięcy rezerwacji. Tylko w grudniu kluczyki do swojego nowego Audi odebrało około 51 500 europejskich klientów – to o 20,9 procent mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Koncern na pełnych obrotach pracuje nad homologacjami swoich modeli. Kolejne wersje silnikowe i przekładniowe będą tydzień po tygodniu udostępniane do zamawiania w konfiguratorze.

Odmiennie przedstawiają się natomiast wyniki rejestracji w Polsce. Choć sam grudzień, podobnie jak w innych krajach europejskich był gorszy od grudnia rok wcześniej, o 2,84 procent (grudzień 2018: 1370 aut; grudzień 2017: 1410 samochodów), to biorąc pod uwagę liczbę rejestracji z całego roku 2018, to była ona o 10,93 procent wyższa niż z roku 2017 (2018: 14 686 samochodów, 2017: 13 239 pojazdów).

W Stanach Zjednoczonych, w roku 2018 Audi po raz kolejny odnotowało świetne wyniki handlowe, kończąc te dwanaście miesięcy z pulą 223 323 sprzedanych aut. To tylko nieznacznie mniej niż w roku 2017 (-1,4%). Największym zainteresowaniem klientów w USA cieszą się modele z rodziny Q. Popyt na sportowe terenówki rósł ponad przeciętną – o 8,3 procent, do poziomu 126 252 sprzedanych egzemplarzy. Po raz pierwszy w historii Audi of America, sprzedaż SUV’ów stanowiła 57 procent całości dostaw. Najbardziej popularnym tu modelem było Audi Q5, popyt na które wzrósł o 21 procent, do poziomu 69 978 aut. Na modzie na SUV’y korzysta też Audi Canada. Również tam odnotowano rekordowy wynik sprzedaży: 36 908 samochodów (wzrost o 2,5%). W wyniku tego, Kanada po raz trzeci z rzędu ugruntowała swoją mocną pozycję w gronie dziesięciu największych rynków sprzedaży Audi na świecie. W całej Ameryce Północnej, po zamknięciu wyników rocznych, dostawy utrzymały się mniej więcej na poziomie roku 2017 (-0,9%, 275 tys. samochodów).