Audi nagrodzone VDA Logistik Award za proces zautomatyzowanej wysyłki pojazdów

Pionierskie rozwiązania Audi zostały docenione: system transportu i wysyłki pojazdów działający bez operatorów, zdobył nagrodę Logistik Award 2017 przyznawaną przez niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (Verbands der Automobilindustrie – VDA). Autonomiczny system od początku roku funkcjonuje w zakładzie w Ingolstadt. Roboty parkingowe „Ray” sortują nawet 2000 aut dziennie, przygotowując je do załadunku na wagony. Jest to rozwiązanie niespotykane dotąd w przemyśle motoryzacyjnym.

„Systemy transportowe działające bez operatorów są kluczową techniką w tzw. Smart Factory” – mówi prof. dr Hubert Waltl, członek zarządu Audi AG ds. produkcji
i logistyki. „Ich elastyczna nawigacja zwiększa wydajność podczas wysyłki pojazdów. System „Ray” z sukcesem działa już w zakładzie produkcyjnym w Ingolstadt. Mamy zamiar wdrożyć to rozwiązanie również w innych fabrykach i przy innych procesach.” Przewodniczący VDA, Matthias Wissmann, podkreśla: „Takie właśnie innowacyjne rozwiązania stanowią o sile naszego przemysłu. Digitalizacja i tworzenie rozwiązań sieciowych odnoszących się do całego łańcucha produkcyjnego jest wielkim wyzwaniem. Takie koncepcje, jak nagrodzone rozwiązanie Audi dobitnie podkreślają, że niemiecki przemysł motoryzacyjny, to absolutna światowa czołówka również na tym polu.”

W głównej fabryce Audi w Ingolstadt, pracuje aktualnie dwanaście robotów. Samodzielnie transportują samochody Audi z hal produkcyjnych na miejsce ich załadunku na wagony kolejowe. Proces transportu wygląda następująco: robot, długości sześciu i szerokości trzech metrów, za pomocą czujników laserowych ocenia pozycję i wymiary samochodu, po czym dostosowuje do nich swoją pozycję. Następnie podnosi ostrożnie auto na wysokość dziesięciu centymetrów. Centralny, autonomiczny system prowadzenia przydziela robotowi miejsce na które należy samochód dostarczyć i najkrótszą drogę dotarcia. Gdy tylko w miejscu wydania znajdzie się założona wcześniej ilość pojazdów przeznaczonych do wysyłki do tego samego celu, robot zaczyna dostarczać je do punktu załadunku na wagony kolejowe.

Systemy transportu bez operatora wykonują maksymalnie 8000 tras dziennie, pokonując około 500 kilometrów. Nawet swoje baterie wymieniają samodzielnie: przy niskim stanie naładowania, robot podłącza się do w pełni zautomatyzowanego punktu wymiany, a wyspecjalizowany w takim procesie inny robot, wymienia baterię w ciągu kilku minut. System pracuje przez całą dobę – na otwartym parkingu i przy temperaturach do minus 20 stopni. Zwiększa nie tylko wydajność fabryki, ale poprawia też warunki pracy: pracownicy mają teraz do pokonania znacznie krótsze odcinki i są mniej narażeni na ekstremalne warunki pogodowe.

System transportu bez operatora „Ray” powstał we współpracy z przedsiębiorstwem Serva Transport Systems z Grabenstätt am Chiemsee. Roboty parkingowe są stale ulepszane – na przykład pod kątem ich odporności na warunki pogodowe. Audi zakłada, że jeszcze w pierwszym kwartale 2017 r., przy załadunku na wagony, na placu o powierzchni 20 000 metrów kwadratowych pracować będzie 18 robotów parkingowych. Jednocześnie prowadzone są badania nad możliwością zastosowania robotów „Ray” w innych działach fabryki w Ingolstadt.

 Źródło: Audi