BMW Group rozpoczęło nową erę w przemyśle samochodowym wraz z uruchomieniem seryjnej produkcji samochodu BMW i3 w fabryce w Lipsku. Pierwszy pojazd elektryczny premium specjalnie zaprojektowany dla takiej formy napędu jest wynikiem wszechstronnego podejścia do prac rozwojowych, mających na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin w obszarach miejskich.
BMW AG zapewnia, że wysokie standardy w zakresie trwałości i efektywności środowiskowej zostały również zastosowane przy doborze materiałów i technologii procesów produkcyjnych. Po raz pierwszy użyto w produkcji masowej elementów z polimeru wzmacnianego włóknami węglowymi. Struktura nadwozia BMW i3 składa się w całości z tego materiału, dzięki czemu dodatkowa masa akumulatorów trakcyjnych nie wywołała zwiększenia masy całego pojazdu. Technologia procesów produkcji polimerów wzmacnianych włóknami węglowymi została precyzyjnie dopracowano tak, że Grupa BMW stała się prawdopodobnie pierwszą firmą na świecie, która potrafi uzyskać opłacalność seryjnej produkcji elementów nadwoziowych wykonanych z tego tworzywa.
W samej fabryce w Lipsku zainwestowano ok. 400 mln euro w nową infrastrukturę i oprzyrządowanie do produkcji modeli BMW i, tworząc przy tym 800 nowych miejsc pracy. Sieć produkcyjna przewidziana dla samochodów BMW i obejmuje także kluczowe elementy BMW i3, które powstają we własnych zakładach BMW Group oraz w firmach joint-venture w Moses Lake w USA oraz w Wackersdorf, Landshut i Dingolfing w Niemczech. Firma zainwestowała w sumie ok. 600 mln euro w sieć produkcyjną samochodów BMW i, tworząc przy tym ponad 1 500 miejsc pracy.
Pierwszy BMW i3, jaki zjechał z linii montażowej, otrzymał zadanie poprowadzenia Międzynarodowego Maratonu w Berlinie w dniu 29 września i został przekazany niemieckiemu maratończykowi Janowi Fitschenowi. Samochody BMW i3 zaczną trafiać do klientów w Niemczech i innych krajach Europy w listopadzie, a premiery samochodu w USA, Chinach i na innych rynkach planowane są na początku 2014 r.
– Dzisiejszy dzień jest kamieniem milowym w rozwoju naszej firmy – powiedział szef produkcji BMW, Harald Krüger. – Tworzymy historię z naszym BMW i3. Nie tylko zaczęliśmy produkować nasz pierwszy samochód elektryczny, ale jednocześnie dzięki opracowaniu przełomowych technologii i procesów, całkowicie redefiniujemy ekologiczne parametry indywidualnej motoryzacji. W istocie, cały łańcuch wartości jest mocno powiązany ze zrównoważonym rozwojem i efektywnością. I dalej: – Potrzebujemy o 50% mniej energii i o 70% mniej wody, a źródłem energii elektrycznej dla produkcji modeli BMW i są wolne od emisji CO2 turbiny wiatrowe znajdujące się na terenie fabryki, dodał Krüger.
Zmniejszenie zużycia energii i wody jest przede wszystkim skutkiem eliminacji tradycyjnego procesu malowania stalowych i aluminiowych nadwozi samochodowych.
Premier kraju związkowego Saksonii, Stanislaw Tillich jest zachwycony faktem, że nowy rozdział w historii motoryzacji jest pisany w kraju związkowym, którym przyszło mu kierować. – Jestem dumny, że w postaci BMW mamy tak innowacyjnego producenta samochodów tutaj, w Saksonii, a BMW buduje i3 w zakładach w Lipsku. Dowodzi to, że Saksonia jest atrakcyjną lokalizacją dzięki swoim ośrodkom naukowym i instytucjom edukacyjnym, dzięki infrastrukturze, a co najważniejsze, dzięki wysoko wykwalifikowanym i zmotywowanym kadrom pracowników.
Burmistrz Lipska, Burkhard Jung dodał: – Zakład BMW był dobrodziejstwem dla naszego miasta od samego początku i nadal działa jak silnik napędzający przyrost miejsc pracy. Z BMW tworzącym tutaj również bazę produkcyjną dla swoich pojazdów elektrycznych, perspektywy naszego regionu są szczególnie dobre.
źródło: BMW
AUTOR: WNP.PL (AG)