Dział Techniki Motoryzacyjnej Bosch nabiera tempa

Obroty działu przedsiębiorstwa Bosch Technika Motoryzacyjna wzrosną wg prognoz o ok. 5%. Dział odnotuje tym samym wzrost silniejszy niż światowa branża produkcji samochodów.
Po stronie dochodów Bosch spodziewa się w tym roku zysku przed opodatkowaniem w wysokości ok. 6%. Również Grupa Bosch pozostanie na ścieżce wzrostu w prognozowanym przedziale 2 – 4%. – Zgodnie z planem poprawiamy także nasze przychody, pomimo że wymaga to jeszcze znacznych wysiłków oraz pomimo obciążeń odczuwalnych ze strony branży fotowoltaicznej, stwierdził Volkmar Denner, prezes spółki Robert Bosch GmbH, odpowiedzialny za badania i rozwój, podczas 65. targów IAA we Frankfurcie.

Według prognozy firmy Bosch, produkcja samochodów na świecie będzie rosnąć w najbliższych latach średnio o 3% rocznie, czyli o 1-2% mniej niż w latach przed kryzysem finansowym. – Ameryka Północna oraz Chiny w dalszym ciągu pozostaną siłą napędową globalnego rynku motoryzacyjnego, natomiast w Europie koniunktura będzie ulegać stopniowej poprawie, powiedział Denner. Wskaźnikiem, który przy tym wymienił, jest średni wiek samochodów osobowych w Europie, który osiągnął rekordowe 9 lat. W średniej perspektywie doprowadzi to do konieczności wymiany starych aut na nowe. W Ameryce Północnej średni wiek floty zarejestrowanych pojazdów wynosi ok. 11 lat, co już dziś przekłada się na zwiększony popyt na nowe pojazdy. – W krajach takich, jak Chiny chodzi natomiast o masowe nadrobienie zaległości, dodał Denner. Chiny dysponują dopiero 1/10 zachodnioeuropejskiej floty pojazdów.

Dlatego Bosch zintensyfikował swoje działania na rynkach wschodzących, a kwota inwestycji w latach 2011-2013 wyniesie w regionie Azji i Pacyfiku ok. 2,8 mld euro. Bosch podąża tutaj za trendem obecnym w branży motoryzacyjnej: koncerny motoryzacyjne z Japonii i Niemiec zwiększają udział swojej produkcji zagranicznej – z ok. połowy w roku 2005 do 2/3 w roku 2015. – Jako dostawca globalny, Bosch podąża drogą wytyczoną przez swoich odbiorców, potwierdził Denner. Już dziś Bosch prowadzi działalność w regionach, w których działają także jego klienci – przedsiębiorstwo posiada na całym świecie sieć 95 zakładów produkcyjnych i 50 ośrodków badawczo-rozwojowych. W samych tylko działach badawczo-rozwojowych Techniki Motoryzacyjnej zatrudnienie pod koniec roku wyniesie 36 000. W Renningen (Szwabia, Niemcy) koncern zainwestuje 300 mln euro w budowę nowego ośrodka badawczo-rozwojowego.

Intensywna działalność badawczo-rozwojowa w dużym stopniu przyczynia się do tego, że Bosch pozostaje liderem rynku i najbardziej znanym innowatorem w dziedzinie elektronicznych układów napędowych oraz układów bezpieczeństwa. Także w przypadku silników spalinowych zużycie można optymalizować, wprowadzając kolejne innowacje techniczne: dalszy downsizing i optymalizacja procesu spalania mogą przynieść obniżenie zużycia paliwa o kolejne 20% w porównaniu do stanu z roku 2012. Poprawa parametrów pracy silnika umożliwi w przypadku większości pojazdów spełnienie nawet tak restrykcyjnych norm emisji spalin, jakie planuje się wprowadzić w Unii Europejskiej w roku 2020. W zależności od klasy pojazdu, dodatkowym wymaganym środkiem może być elektryfikacja układu przeniesienia napędu. W obszarze elektromobilności Bosch szczyci się szerokim portfolio. Przykładem może być Boost Recuperation System – bazowy układ hybrydowy z alternatorem 48 V oraz kompaktowym akumulatorem litowo-jonowym. Ofertę układów hybrydowych uzupełniają układy Strong Hybrid oraz hybryda typu Plug-in. Do 2014 r. przedsiębiorstwo będzie miało na koncie 30 zrealizowanych projektów seryjnych związanych z elektromobilnością – od kompletnego napędu elektrycznego dla małych samochodów do zelektryfikowanych napędów w autach sportowych.
Na całym świecie zaostrzeniu ulegają cele i przepisy w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przyczynia się to do powstania bodźców wzrostu w segmentach elektryfikacji napędu oraz automatyzowaniu jazdy. W latach 2013-2017 rynek układów wspomagających kierowcę wzrośnie o 1/3. Bosch korzysta z tego trendu i już dziś odnotowuje wzrost silniejszy od wzrostu rynku. Ze sprzedaży układów wspomagających i układów bezpieczeństwa przedsiębiorstwo osiąga obroty w wysokości 5 mld euro rocznie. W sumie w tym obszarze działalności Bosch zatrudnia 5 000 konstruktorów.

Oprócz dalszego doskonalenia układów wspomagających kierowcę oraz czujników, ważnym wyzwaniem technicznym na drodze ku zautomatyzowanemu prowadzeniu pojazdów jest integracja komponentów i układów. W przyszłości, za pośrednictwem interfejsów telefonii komórkowej możliwa będzie transmisja dużych ilości danych, które będą zapisywane i analizowane w chmurze oraz integrowane z innymi źródłami. W ten sposób samochody staną się integralną częścią swojego otoczenia, a układy będą łatwiej rozpoznawały niebezpieczeństwo i szybciej na nie reagowały. Dobrym przykładem może być korek rozpoczynający się tuż za zakrętem: dzięki hamowaniu aut jadących z przodu niebezpieczeństwo zostanie zidentyfikowane wcześniej, a informacja o nim przekazana do kolejnych pojazdów.

W dziedzinie integracji Bosch prowadzi intensywną wymianę z partnerami zewnętrznymi i współpracuje przy tworzeniu warunków koniecznych do realizacji idei zautomatyzowanej jazdy. Bosch jest m.in. członkiem założycielem Center for Automotive Research (CARS) – interdyscyplinarnego programu badawczego prowadzonego na uniwersytecie Stanforda.

Jednak przede wszystkim Bosch wykorzystuje zalety koncernu wielobranżowego zatrudniającego ponad 300 000 pracowników na świecie. Integracja dotyczy różnych działów branżowych. Przykładowo, systemy identyfikacji pieszych są podobne do systemów identyfikacji osób przez kamery CCTV. W firmie Bosch wiele działów branżowych blisko ze sobą współpracuje, wykorzystując to samo oprogramowanie podstawowe. – Bosch koncentruje siły na zautomatyzowanych funkcjach jazdy. Zawieramy wewnętrzne sojusze, wykorzystując skrócone ścieżki zależności służbowych, podkreślił Denner.

Ważną rolę w tych procesach odgrywa spółka zależna Bosch Software Innovations. Należąca do Bosch firma programistyczna opracowuje rozwiązania, które umożliwią przedsiębiorstwu działanie w warunkach Internetu przedmiotów i usług oraz integrację samochodów z siecią www. Aplikacje znajdą zastosowanie we wszystkich działach przedsiębiorstwa. Samochód na drodze stanie się takim samym elementem Internetu jak lodówka w kuchni czy maszyna opakowaniowa w hali fabrycznej.

źródło:Bosch, AUTOR: WNP.PL (AG)