Europ Assistance Polska jako pierwsza firma assistance w Polsce utworzyła własną, certyfikowaną sieć specjalistów do napraw pojazdów elektrycznych. Wybrane pomoce drogowe zostały kompleksowo przeszkolone i uzyskały certyfikaty Stowarzyszenia Polskich Elektryków, upoważniające m.in. do usprawnień samochodów elektrycznych.
Rynek pojazdów elektrycznych stale się rozwija. Choć w samej Polsce samochodów elektrycznych nie jest dużo, w szczególności w porównaniu do wyników Europy Zachodniej, to jednak ich liczba systematycznie rośnie i coraz więcej producentów wprowadza takie pojazdy do swojej oferty.
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, liczba pojazdów elektrycznych zarówno osobowych, jak i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 6,0 ton wynosi w Polsce 161. Tylko w roku bieżącym zarejestrowano ich kolejne 13 egzemplarzy.
Wyniki badania opinii społecznej na temat percepcji samochodów elektrycznych wśród Polaków, przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Renault Polska w maju 2012 pokazują, że 88% Polaków traktuje samochody elektryczne jako przyszłość motoryzacji, a 74% nie ma obaw związanych z tymi samochodami.
Większość Polaków ma świadomość pozytywnego wpływu samochodu elektrycznego na środowisko. Najczęściej wskazują ograniczenie ilości spalin w powietrzu (91%) oraz ograniczenie hałasu na drogach (71%).
Ta druga zaleta ma szczególne znaczenie dla osób w miastach od 100 000 do 500 000 mieszkańców. Dla tej samej grupy istotną zaletą samochodów elektrycznych jest także ich ekologiczny wizerunek. Ponadto, jeden na czterech respondentów docenia poprawę komfortu jazdy.
Entuzjastyczne nastawienie Polaków do nowej jakości motoryzacji pozwala wierzyć w jej dynamiczny rozwój w przyszłości.
Obecnie użytkownicy pojazdów elektrycznych w Polsce są poniekąd pionierami tego trendu. To oni pierwsi nie tylko cieszą się ekologiczną jazdą, ale też niestety napotykają czasem trudności (np. problemy z długim czasem ładowania pojazdu czy brakiem infrastruktury dostępnej publicznie).
„Jednym z problemów, z jakimi borykają się użytkownicy pojazdów elektrycznych, jest ograniczony zasięg jazdy na jednym ładowaniu i pewna nieprzewidywalność zasięgu wynikająca ze zmieniającej się sytuacji na drodze – wyjaśnia Lech Dziewierz, kierownik Zakładu Szkolenia w Stowarzyszeniu Elektryków Polskich.
„Kierowcy mogą również spotkać się z trudnościami eksploatacyjnymi w okresie zimowym, a także utrudnionym serwisowaniem w przypadku jakichkolwiek usterek na drodze z powodu braku wyspecjalizowanych serwisów świadczących choćby usługę ładowania awaryjnego”.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców pojazdów elektrycznych i chcąc zapewnić im bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość obsługi pojazdów, Europ Assistance Polska utworzyła sieć wyspecjalizowanych pomocy drogowych. Współpracujące z firmą podmioty zostały zapoznane z problematyką eksploatacji dużych źródeł skoncentrowanej energii elektrycznej (akumulatory trakcyjne), zasadami konstruowania bezpiecznych dla użytkowników instalacji elektrycznych oraz zasadami ich serwisowania w przypadku awarii.
Członkowie sieci Europ Assistance Polska uzyskali uprawnienia energetyczne do obsługi urządzeń elektroenergetycznych o napięciu do 1kV (G1, E).
„Rynek pojazdów elektrycznych rozwija się. Obserwując trendy europejskie, jesteśmy przekonani, że również w Polsce samochody elektryczne będą cieszyły się rosnącą popularnością. Chcąc zapewnić jak najwyższą jakość usług assistance wszystkim klientom, również entuzjastom ekologicznej jazdy, zdecydowaliśmy się na utworzenie własnej, certyfikowanej sieci do obsługi pojazdów elektrycznych. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić profesjonalną i kompleksową pomoc wszystkim kierowcom – dodaje Joanna Nadzikiewicz, dyrektor handlowy Europ Assistance Polska.
Obecnie w skład certyfikowanej sieci Europ Assistance Polska do obsługi pojazdów elektrycznych wchodzi 29 pomocy drogowych, a liczba jej członków systematycznie rośnie.
Źródła, Europ Assistance Polska
IBRM Samar