Gigant wybuduje fabrykę baterii do elektryków w Polsce? Wielkie pieniądze w grze

Koreański producent baterii do aut elektrycznych Samsung SDI rozważa ulokowanie fabryki za 2 mld euro m.in. w okolicach Gdańska – pisze „Puls Biznesu”. Polska ma w UE mocną pozycję, jeśli chodzi o produkcję baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych. Ale konkurujemy tu m.in. z Węgrami.

Jak ustaliła gazeta, inwestor interesuje się działkami o wielkości ok. 200 ha. Jedna z nich znajduje się pod Gdańskiem.

„PB” przypomina, że gdy w czerwcu 2023 roku Intel ogłosił, że zainwestuje 4,6 mld dol. w fabrykę procesorów w Miękini pod Wrocławiem, Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, stwierdził, że kolejna inwestycja w produkcję półprzewodników w aglomeracji Trójmiasta to kwestia czasu.

Samsung SDI rozważa budowę fabryki za 2 mld euro. Rozmowy rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku, a decyzja miała zapaść w tym. Wiadomo już jednak, że można się jej spodziewać najwcześniej na początku pierwszego kwartału 2025 r. – czytamy we wtorkowym wydaniu „Pulsu Biznesu”.

Koreański producent Samsung SDI działa już na Węgrzech, gdzie w pobliżu Budapesztu produkowano telewizory. Węgry chcą stać się jednym z największych na świecie dostawców pojazdów elektrycznych, a Viktor Orban nie pozwoli, by cokolwiek stanęło im na drodze – pisał we wrześniu ubiegłego roku Bloomberg.

Dlatego obok Debreczyna, drugiego co do wielkości miasta Węgier, powstaje największy w Europie zakład produkcji akumulatorów do elektryków. Realizacją projektu o wartości 7,8 mld dol. zajmuje się chińska firma Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. we współpracy z niemieckim koncernem Mercedes-Benz AG.

Miliardy na baterie

Polska to ważny punkt na mapie UE, jeśli chodzi o produkcję baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych. Tylko w 2022 r. sektor ten był wart w naszym kraju ponad 8 mld euro – to 40 razy więcej niż w 2017 r.

 Prognozujemy, że do 2035 r. udział elektromobilności w polskim PKB może wzrosnąć nawet do 5 proc. Wartość światowego sektora bateryjnego w 2030 r. może przekroczyć 400 mld dol. Dlatego napływ kolejnych inwestycji z tej branży – już wkrótce strategicznej – powinien być dla administracji centralnej absolutnym priorytetem – mówi w rozmowie z „PB” Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.

Jego zdaniem, jeżeli doniesienia o kolejnym producencie, który postanowi zbudować fabrykę w naszym kraju, się potwierdzą, „będzie to istotne wzmocnienie pozycji Polski w europejskim łańcuchu dostaw sektora bateryjnego”.

Źródło: www.money.pl