I udało się! Konferencja organizowana przez Polską Izbę Motoryzacji, czyli AutoEvent odbyła się w końcu w tym roku stacjonarnie w Zawierciu! To było duże ryzyko organizacji tego wydarzenia w czasie trwania pandemii, ponieważ do samego końca nie było pewności, że niespodziewanie obostrzenia nie zostaną wprowadzone.
Już sama organizacja tegorocznego AutoEventu udowodniła potrzebę spotkań twarzą w twarz a nie on-line. Lawinowo rosnąca liczba uczestników w krótkim czasie udowodniła, że warto. Efekt? Dwudniowa konferencja z liczbą ponad 150 uczestników. Więcej uczestniczyć nie mogło – wiadomo obostrzenia pandemiczne.
W tym roku hasło przewodnie spotkania to: Europejska Motoryzacja – „Carmageddon” czy „Transformers”? i to właśnie przyciągnęło przedsiębiorców, ekspertów i liderów rynku automotive z całej Polski. Przez dwa dni wymieniali się doświadczeniami oraz prognozami na temat przyszłości branży w kraju i na całym świecie. Spotkaniu temu towarzyszyła również wystawa produktów i usług zarówno wewnątrz hotelu jak i na zewnątrz. Można było zobaczyć pokazy automatyki na stoisku Mitsubishi Electric Europe czy też demonstracyjnego busa, znanego jako BOB (Balluff on Board), który ruszył w kolejną trasę po Europie. Można było skorzystać z wyjątkowej okazji całkowicie bezpłatnych szkoleń z rozwiązań automatyki przemysłowej czy przetestować technologie. Z kolei REK Robus podstawiony przez Firmę Personnel Service to mobilny punkt rekrutacyjny, ułatwiający proces wyszukiwania i zatrudniania pracowników.
Wśród poruszanych zagadnień, podzielonych na pięć bloków tematycznych, były m.in.:
– Ekonomia do góry nogami – koniec „słusznych teorii”. Dlaczego „stare teorie ekonomiczne” nie działają?;
– Pandemia i regulacje klimatyczne – możliwe ścieżki dla branży motoryzacyjnej;
– Nowa rzeczywistość po COVID czy „pełzająca pandemia” i działalność wg nowych „zasad VUCA”, czyli co nas czeka w najbliższych latach?;
– Zielony Ład – Propozycja Komisji Europejskiej “Fit for 55” dla motoryzacji;
– Polska vs. inne kraje UE – sprzedaż nowych pojazdów niskoemisyjnych i import pojazdów wysokoemisyjnych. Jak szybko musi się zmieniać infrastruktura i park samochodowy żeby osiągnąć cele emisyjne? Kto to sfinansuje i czy podatnika na to stać?;
– Zakłócenia dostaw w czasie pandemii – co się wydarzyło na rynku produkcji i dostaw mikroprocesorów?;
– Kompetencje dla branży motoryzacyjnej – nowy pracownik ASAP. Doskonałość zawodowa – nowe możliwości i szanse dla branży;
– Rynek pracy. Sytuacja w sektorze „automotive” a trendy demograficzne.
Natomiast prelegenci i paneliści to postacie znane w sektorze automotive. Wśród nich byli eksperci i analitycy rynkowi, przedstawiciele świata nauki jak również praktycy ze świata biznesu. Takie połączenie doprowadziło do interesujących dyskusji, w których często głos zabierali uczestnicy AutoEventu.
W gronie prelegentów znaleźli się:
– prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska, Prezes Towarzystwa Ekonomicznego, Szkoła Główna Handlowa;
– Julia Patorska, Partner Associate, Sustainability and Economics Leader of Economic Analysis Team Deloitte Advisory sp. z o.o. sp.k.;
– Marek Zuber, Ekonomista i analityk rynków finansowych;
– Martyna Dziubak, Dyrektor ds. sektora motoryzacji i TSL Santander Bank Polska S.A.;
– Jacek Opala, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży, Członek zarządu Exact Systems Sp. z o.o.;
– Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Przewodniczący Liaison Committee ACEA;
– Grzegorz Gałczyński, Menedżer ds. Branż Strategicznych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu;
– dr inż. Piotr Bielaczyc, Wiceprezes Prezes Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o.;
– Michał Sierszyński, Kierownik Zaawansowanych Technologii Solaris Bus & Coach sp. z o.o., AGH w Krakowie;
– Łukasz Chełchowski, Dyrektor Rozwoju Autobusów Solaris Bus & Coach sp. z o.o., AGH w Krakowie;
– Edoardo Turano, European Commission Deputy Head of Unit Directorate-General Climate Action, Unit C4 – Road Transport;
– Andrzej Korpak, Dyrektor Generalny Opel Manufacturing Poland / PSA MP;
– dr inż. Piotr Bielaczyc, Wiceprezes Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o.;
– Daniel Ozon, Wiceprezes Stowarzyszenia Polski Wodór;
– Adam Żołnowski, Dyrektor Finansowy, Członek Zarządu DCT Gdańsk;
– Mariusz Tomaka, Członek Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji oraz Polskiego Towarzystwa Informatycznego;
– Jacek Faber, Dyrektor Handlowy Seifert Polska Sp. z o. o.;
– Jacek Taczała, Automotive Business Development Manager Mitsubishi Electric Europe B.V. (Sp. z o.o.);
– Piotr Bartosiak, Dyrektor Departament Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego Ministerstwa Edukacji i Nauki;
– Jakub Gontarek, Ekspert Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu;
– Joanna Bochniarz, Prezes Centrum Innowacyjnej Edukacji;
– Anna Tymoshenko, Kierownik Centrum Obsługi Inwestora, Urząd Miasta Częstochowy;
– Prof. Agnieszka Chłoń – Domińczak, Dyrektor Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej;
– Artur Migoń, Wiceprezes Zarządu Antal International Sp. z o.o.;
– Paweł Czastor, Prezes Zarządu Workpol Polska z Grupy Personnel Service S.A.;
– dr Ewa Łabno – Falęcka, Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych w Mercedes-Benz Polska;
– Henryk Michalik, Przewodniczący Prezydium Rady Sektorowej.
Tegoroczny AutoEvent prowadzili: Janusz Kobus, Wiceprezes Polskiej Izby Motoryzacji, Marek Zuber Ekonomista i Analityk Rynków Finansowych oraz Grzegorz Banakiewicz, Ekspert Sektora Automotive.
Menedżer Roku i Inwestycja Roku
Pierwszego dnia po południu odbyły się rozmowy B2B. Wieczorem podczas uroczystej kolacji ogłoszono wyniki konkursu Menedżera Roku
i Inwestycji Roku. Tytuł Menedżera Roku 2021 przyznany został Jakubowi Farysiowi, Prezesowi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, natomiast ten sam tytuł ale za rok 2020 przypadł Zbigniewowi Sikorze
z Rhenus Automotive Europe i Rhenus Automotive Polska.
Obaj menadżerowie zostali docenieni za wieloletni wkład w rozwój polskiego rynku motoryzacyjnego.
Mercedes-Benz Manufacturing Poland został nagrodzony tytułem Inwestycja Roku za dwa kolejne lata: 2020 i 2021. Nagroda została przyznana za zbudowanie fabryki i uruchomienie produkcji najnowocześniejszych czterocylindrowych silników benzynowych
i wysokoprężnych (2020 r.) oraz za uruchomienie fabryki baterii elektrycznych do samochodów elektrycznych oraz plug-in hybryd
(2021 r.).
Drugi dzień konferencji AutoEvent 2021 poświęcony był szerokorozumianej współpracy sektora motoryzacji ze światem nauki. Dodatkowo odbyło się również posiedzenie Rady Sektorowej ds. Kompetencji – Motoryzacja i Elektromobilność.
Współpraca Izby z PAIH
Podczas konferencji AutoEvent 2021 Polska Agencja Inwestycji i Handlu oraz Polska Izba Motoryzacji podpisały porozumienie o współpracy. Memorandum zwieńcza dotychczasowe partnerstwo i tworzy warunki do sprawnego realizowania ambitnych projektów na rzecz rozwoju polskiej motoryzacji.
*****
To było niezwykłe uczucie zobaczyć wreszcie wszystkich w takiej formie po kilkunastu miesiącach. Dziękujemy za niezapomniane dwa dni i już myślimy o kolejnym spotkaniu w jeszcze większym gronie!
AutoEvent 2021 przechodzi do historii, ale idee i pomysły, które tam zakiełkowały dopiero wydostaną się na światło dzienne w najbliższym czasie. Także rozmowy biznesowe zapoczątkowały wiele nowych pomysłów. Widowiskowy pokaz wirtualnego spawania rozbłysnął nowymi możliwościami. Wieczorna Gala odświeżyła wiele starych przyjaźni, a loterie wizytówkowe zostawiły wśród nas wiele cennych symboli. Dziękujemy wszystkim Sponsorom oraz Uczestnikom i do zobaczenia najpóźniej za rok!
Patroni i Partnerzy konferencji AutoEvent 2021
Patron honorowy:
– Polska Agencja Inwestycji i Handlu
– Krajowa Izba Gospodarcza
– Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
Partner merytoryczny:
– Innoco – firma doradcza
– Silesia Automotive & Advanced Manufacturing
Partnerzy branżowi:
– Balluff
– Mitsubishi Electric
Partner Inwestycyjny:
– Invest in Częstochowa
Sponsor bankietu:
– Personnel Service