Solaris w czołówce europejskiego rynku e-mobility. Firma podsumowuje rok 2018

Solaris w 2018 roku szesnasty raz z rzędu został liderem polskiego rynku autobusów miejskich. W minionym roku firma utrzymała też pozycję czołowego europejskiego producenta autobusów elektrycznych i osiągnęła rekordowo wysokie przychody. Aż 36% sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów stanowiły te z napędami alternatywnymi.
W roku 2018 firma Solaris do swoich klientów w Polsce i za granicą, dostarczyła łącznie 1226 autobusów i trolejbusów. Spośród nich 402 trafiły do polskich odbiorców. Tym samym spółka po raz 16. z rzędu została liderem krajowego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich z udziałem 33%.

Wykres: Polski rynek niskopodłogowych autobusów miejskich DMC>8 ton w roku 2018, ujęcie procentowe.

Rok 2018 był w ogóle rekordowy dla branży autobusowej w Polsce. Do polskich przewoźników autobusowych dostarczono łącznie 1195 autobusów, co w porównaniu z rokiem 2017 (795 sztuk) daje wzrost rynku aż o 50%!

Wykres: Sprzedaż autobusów o DMC powyżej 8 ton, w Polsce w roku 2018, dane w sztukach. Źródło: Solaris/ JMK Analizy Rynku Autobusów

Do klientów spoza Polski Solaris w roku 2018 dostarczył łącznie 824 pojazdy, z czego najwięcej na Litwę (162 sztuki), do Niemiec (153 sztuki), Czech (141 sztuk) oraz Włoch (113 sztuk). Największymi kontraktami zrealizowanymi w minionym roku przez Spółkę były dostawy do: Wilna (149 autobusów Solarisów Urbino 12 i Urbino 18), Rzymu (90 autobusów Solarisów InterUrbino 12), Brukseli (63 autobusy Solaris Urbino 12 hybrid) oraz Düsseldorfu (54 autobusy Solarisy Urbino 18).
Należy podkreślić to, że coraz większą rolę w strukturze sprzedażowej i produktowej Solarisa odgrywają autobusy z alternatywnymi napędami, w tym w szczególności hybrydowymi oraz elektrycznymi. W roku 2018 aż 36% wszystkich zrealizowanych kontraktów stanowiły dostawy pojazdów „low” albo „zero-emission”. W podsumowywanym okresie 107 autobusów z napędem bateryjnym zostało dostarczonych do klientów z Belgii, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Polski, Rumunii, Słowacji, Szwecji i Włoch. Tym samym Solaris z udziałem 17% znalazł się w czołówce europejskich firm aktywnych w obszarze e-mobility. Przypomnijmy, że autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric został w roku 2017 wybrany „Najlepszym Autobusem Miejskim Roku

Wykres: Sprzedaż autobusów elektrycznych w Europie w roku 2018 w podziale na producentów, dane w %. Źródło: CME Solutions / Solaris

Wzrost znaczenia autobusów elektrycznych w strukturze sprzedażowej Solarisa jest zgodny z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, do której należy 100% akcji Solarisa. Firma CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) to hiszpański producent z ponad stuletnią historią, notowany na hiszpańskiej giełdzie. Przedsiębiorstwo zajmuje się projektowaniem, produkcją, utrzymaniem i dostawą taboru kolejowego oraz pojazdów szynowych. W obszarze jego aktywności leżą także najnowsze rozwiązania dla transportu miejskiego, w tym e-mobilność.
Szacuje się, że w perspektywie najbliższych 10 lat segment autobusów nisko- i zeroemisyjnych wzrośnie do poziomu 80% całego rynku autobusowego, głównie kosztem spadku udziałów napędów tradycyjnych. Solaris jest dobrze przygotowany do tej zmiany i już w perspektywie kilku najbliższych lat co najmniej połowa produkcji Spółki będzie nakierowana na produkcję autobusów z alternatywnymi napędami.

Wykres: Prognoza udziału napędów alternatywnych w latach 2020-2030 w rynku autobusów miejskich w Europie. Źródło ZeEUS/UITP(VEI)

Spółka od kilku lat notuje stabilny wzrost przychodów. Nie inaczej było w roku 2018. Łączna wartość obrotów w minionym roku wyniosła blisko 1,9 mld złotych.

Wykres: Wartość przychodów Solaris Bus & Coach S.A. w latach 2013-2018, dane w mln PLN.

W roku 2018 miały swoją premierę nowe produkty marki Solaris. Podczas targów Transexpo w Kielcach, jesienią ubiegłego roku zadebiutował nowy model w ofercie: Solaris Urbino 12 LE lite hybrid. Ta „niskokaloryczna” nazwa pojazdu odnosi się do jego największej zalety, jaką jest niskie zużycie paliwa, a tym samym mniejsze koszty eksploatacji w porównaniu z analogicznymi konstrukcjami dostępnymi na rynku. Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Rozwoju Autobusów Spółki, którzy pracowali nad stworzeniem Urbino 12 LE lite hybrid, było opracowanie konstrukcji autobusu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30 litrów na 100 km.

  • Od stycznia tego roku standardem dla wszystkich nowo produkowanych autobusów jest nowy design. Solarisy Urbino po liftingu, które miały swoją premierę także na targach Transexpo, oznaczają wymierne korzyści dla ich użytkowników:
  • Nowy system oświetlenia przedniego bazujący w 100% na technologii LED. Dotychczasowe 5 reflektorów (drogowe, mijania przeciwmgielne, kierunkowskazy i pozycyjne) zastąpiono 3 reflektorami.
  • Nowy design frontu autobusu oznacza lepszą widoczność dla kierowcy.
  • Nowy kształt ściany przedniej to bardziej optymalna aerodynamika autobusu.
  • Zmieniony kształt osłon dachowych oznacza ich efektywniejszy montaż i łatwiejsze utrzymanie oraz lepsze odprowadzanie wody z dachu autobusu.
  • Poprawiona została widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów.

W roku 2019 Solaris planuje dwie kolejne premiery produktowe. Pierwszą z nich będzie Solaris Urbino 12 hydrogen. Premierę autobusu z napędem elektrycznym o długości 12 metrów z wodorowym ogniwem paliwowym zaplanowano na czerwiec 2019 roku, kiedy odbędzie się Szczyt Transportu Publicznego w Sztokholmie. Będzie to pierwszy autobus marki Solaris o długości 12 m zasilany wodorem. Pojazd ten wykorzystuje najnowsze osiągnięcia dostępne są na rynku w zakresie komponentów związanych z magazynowaniem wodoru i produkowaniem energii – m.in. kompozytowe butle do magazynowania wodoru typu IV oraz nowej generacji wodorowe ogniwo paliwowe.

Drugim pojazdem, którego premierowy pokaz będzie miał miejsce na październikowych targach Busworld w Brukseli, będzie Solaris Trollino 24. Prototypowy trolejbus to pierwszy w historii Solarisa dwuprzegubowy pojazd z dwoma osiami napędowymi o ponadnormatywnej długości 24 metrów. Docelowo konstrukcja będzie platformą dla trolejbusów, autobusów bateryjnych i hybrydowych.

„W rok 2019 wkraczamy z niezwykle ambitnymi celami, ale także dużą liczbą już potwierdzonych zamówień na ten rok. Co bardzo ważne, znaczną część z nich stanowią pojazdy z alternatywnymi napędami, w projektowaniu i produkcji których Solaris jest europejskim ekspertem. Ogromną wagę przywiązujemy też do obsługi posprzedażowej naszych klientów i skupiamy się na dalszym rozwoju tego obszaru. Z każdym rokiem oczekiwania rynku względem innowacyjnych rozwiązań przynoszą nam nowe wyzwania. Solaris jest jednak organizacją doskonale do tego przygotowaną i potrafi zarówno reagować na potrzeby swoich klientów, jak też kreować nowe trendy na rynku, szczególnie w obszarze e-mobility” – podsumował plany na rok 2019 Javier Calleja, Prezes Zarządu firmy Solaris.

Informacje o firmie Solaris Bus & Coach S.A.
Solaris Bus & Coach S.A. to jeden z europejskich liderów produkcji autobusów i trolejbusów. Bazując na ponad 20-letnim doświadczeniu i ponad 17 000 wyprodukowanych pojazdów, Solaris każdego dnia wpływa na jakość komunikacji miejskiej w setkach miast w całej Europie. Z myślą o przyszłości, firma wyznacza nowe standardy, dynamicznie rozwijając swoje produkty, zwłaszcza w obszarze elektromobilności. Pojazdy firmy były wielokrotnie nagradzane za jakość i innowacyjność zarówno w Polsce, jak i w innych państwach Unii Europejskiej. Autobus Urbino 12 electric wygrał prestiżowy europejski konkurs „Bus of The Year 2017”. We wrześniu 2018 roku Solaris Bus & Coach S.A. dołączył do grupy CAF, która objęła 100% udziałów w spółce.
Dodatkowe informacje:
Mateusz Figaszewski
Pełnomocnik Zarządu ds. Rozwoju Elektromobilności i PR
mateusz.figaszewski@solarisbus.com
+48 601 652 179


Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997