W październiku nastąpiło pewne wyhamowanie negatywnego trendu sprzedaży na rynku nowych aut osobowych w Europie. Zestawienie najpopularniejszych modeli ponownie otwiera Volkswagen Golf, którego miejsce zajmuje właśnie następca siódmej generacji.
Według zestawienia przygotowanego przez firmę analityczną JATO Dynamics, w październiku sprzedaż nowych aut osobowych na całym rynku europejskim wyniosła około 1 002 000 egzemplarzy, czyli o 4,6% mniej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Kolejny spadek to oczywiście nie jest dla branży dobra wiadomość, jednak nie jest on tak dotkliwy jak chociażby w miesiącach poprzednich (wrzesień: -11,2%; sierpień: -8,4%; lipiec: -8,2%).
Od początku bieżącego roku do października włącznie rynek europejski osiągnął wolumen rzędu 10 743 200 egzemplarzy. To gorzej niż rok wcześniej o 7,2%.
O trudnej koniunkturze panującej obecnie na całym rynku europejskim może świadczyć np. fakt, że tylko dwie marki na liście TOP-10 za październik uzyskały wynik sprzedaży lepszy niż rok wcześniej. Tymi firmami jest kolejno Audi (miejsce szóste; 58 900 sztuk; +9,8%) oraz Mercedes-Benz (miejsce dziesiąte; 47 400 sztuk; +3,7%).
Przed spadkiem nie uchronił się nawet lider zestawienia TOP-10, czyli Volkswagen, którego sprzedaż w październiku (133 300 sztuk) była nieznacznie gorsza niż rok wcześniej (-0,5%).
Dwa produkty niemieckiej marki plasują się niezmiennie w czołówce najchętniej kupowanych przez klientów w Europie modeli. Liderem rankingu pozostaje oczywiście Volkswagen Golf, który w październiku uzyskał sprzedaż powyżej 33 000 sztuk (-12,1%), natomiast na miejscu piątym jest aktualnie Polo (22 800 sztuk; -21,6%).
Pozycja druga należy do Forda Fiesty (26 100 sztuk; -1,1%), natomiast na trzecim miejscu podium plasuje się nowy Peugeot 208 (23 300 sztuk).
Na październikowej liście TOP-10 uwagę zwraca ponadto dobra sprzedaż takich modeli jak Fiat Panda (pozycja dziewiąta; 17 400 sztuk; +23,9%) oraz Nissan Qashqai (pozycja dziesiąta; 16 700 sztuk; +15,7%).
Narastająco od stycznia, pozycja Volkswagena Golfa jako najchętniej kupowanego modelu na rynku europejskim w całym roku kalendarzowym wydaje się niezagrożona: 373 000 egzemplarzy sprzedano łącznie od stycznia (-10%). To bardzo duża przewaga nad kolejnymi w rankingu konkurentami, czyli modelami Ford Fiesta (264 100 sztuk; -12,5%) oraz Volkswagen Polo (247 500 sztuk; -18,5%).
Co ciekawe, jedynym modelem notującym wzrost sprzedaży na liście TOP-10 za okres styczeń-październik bieżącego roku jest wspomniany już wyżej Nissan Qashqai (pozycja ósma; 177 800 sztuk; +0,4%). To chyba dowód na słuszność tezy, że nawet nieco starsze modele mogą nadal cieszyć się zainteresowaniem kupujących, jeśli producent umiejętnie inwestuje w działania marketingowe oraz udoskonalenia gamy produktowej.
Źródła, JATO
IBRM Samar, AutorRafał Żaglewski