W listopadzie dział branżowy Bosch Gasoline Systems obchodzi jubileusz wyprodukowania 50 milionów wtryskiwaczy serii HDEV5 do układów bezpośredniego wtrysku benzyny oraz 10 mln pomp wysokociśnieniowych serii HDP.
Produkcja seryjna pomp wysokociśnieniowych HDP rozpoczęła się w 2006 roku. Pierwsze produkty tego typu były przeznaczone dla silnika Ecotec produkowanego przez General Motors. W tym samym roku premierę miały wtryskiwacze HDEV5, które zastosowano po raz pierwszy w silniku Prince, produkowanym przez PSA/BMW.
Bosch jest uznawany za prekursora technologii bezpośredniego wtrysku benzyny. Jej premiera miała miejsce w 1951 roku, kiedy układ wtrysku bezpośredniego zamontowano w dwusuwowym silniku benzynowym małego samochodu Gutbrod Superior. Trzy lata później układ bezpośredniego wtrysku benzyny zadebiutował w czterosuwowym silniku legendarnego Mercedesa 300 SL Gullwing.
Wydarzenie to dało początek dalszemu rozwojowi nowoczesnych silników benzynowych dla samochodów osobowych, które osiągały większą moc przy obniżonym zużyciu paliwa i mniejszej emisji zanieczyszczeń.
Dzięki połączeniu układu bezpośredniego wtrysku benzyny z turbodoładowaniem oraz elektronicznym sterownikiem silnika Bosch możliwe jest obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 o około 15% i to bez rezygnacji z wysokiego momentu obrotowego oraz mocy.
Połączenie turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku benzyny umożliwia także realizację koncepcji tzw. downsizingu, która polega na dostarczaniu silników o obniżonej pojemności skokowej zużywających mniej paliwa i emitujących mniej CO2.
„Przewidujemy, że udział układów bezpośredniego wtrysku benzyny w światowej produkcji samochodów osobowych zwiększy się trzykrotnie do roku 2015 i osiągnie poziom 18% – szacuje Rolf Bulander, prezes działu Bosch Gasoline Systems.
Ciśnienie wtrysku do 200 barów
Wtryskiwacze wysokociśnieniowe HDEV5 mają znaczący wpływ na optymalne i oszczędne spalanie mieszanki jednorodnej. Maksymalna liczba 7 otworów wtryskowych oraz ich indywidualne rozmieszczenie umożliwiają elastyczną konfigurację strumieni wtrysku w zależności od warunków danego silnika. Ponadto, wtryskiwacz wysokociśnieniowy oraz pompa wysokociśnieniowa są przystosowane do ciśnień systemowych o wartości maksymalnie 200 barów.
Pompa wysokociśnieniowa HDP5 odznacza się kompaktowymi wymiarami i niską wagą, która wynosi zaledwie 750 gramów. Dzięki zastosowaniu stali szlachetnej obecnie stosowane komponenty układu bezpośredniego wtrysku benzyny oferują wysoką odporność także w przypadku paliw takich jak np. etanol, przez co można je stosować w różnych aplikacjach na całym świecie.
Obecnie Bosch produkuje pompy wysokociśnieniowe i wtryskiwacze w fabrykach w Norymberdze i Bambergu (Niemcy), a także w Bursie (Turcja), Wuxi (Chiny), Charleston (USA) oraz w Korei.
Źródła, Bosch
IBRM Samar