Jak zapowiada Toyota, RAV4 nowej generacji będzie najbardziej wszechstronnym i dopracowanym SUV-em dostępnym na rynku. Polska premiera tego modelu będzie miała miejsce w dniach 9-10 marca.
28 listopada podczas Los Angeles Motor Show zadebiutowała najnowsza, czwarta już generacja Toyoty RAV4. Model, który wziął nazwę od słów Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive, był prekursorem światowego rynku SUV-ów, debiutując jako niespełna 4-metrowy samochód rekreacyjny z napędem na 4 koła.
Dziś, po niemal 20 latach obecności rynkowej, RAV4 uchodzi za wzorzec SUV-a. Jest dostępny w ponad 150 krajach świata, z łączną sprzedażą 4,5 mln sztuk od momentu debiutu (z czego około 1,2 mln w Europie).
Najnowsza generacja Toyoty RAV4 jest pojazdem jeszcze bardziej rodzinnym i wszechstronnym niż jej poprzednicy, o całkowicie nowym wyglądzie nadwozia i licznymi nowinkami technicznymi.
Długość całkowita pojazdu wzrosła o 205 mm, szerokość o 30 mm, wysokość zmalała natomiast o 25 mm. Rozstaw osi wynosi teraz 2660 mm i jest aż o 100 mm większy niż w dotychczasowym modelu. Dzięki temu wyraźnie wzrosła także przestronność wnętrza.
Nowy RAV4 oferuje najwięcej w swojej klasie przestrzeni na tylnej kanapie, którą dzięki systemowi Easy Flat można dowolnie kształtować i łatwo składać poszczególne jej części. Bagażnik ma teraz pojemność aż 547 litrów. Dostęp do przestrzeni bagażowej jest najłatwiejszy w klasie dzięki najniżej umieszczonej krawędzi załadunku. Pokrywa bagażnika otwiera się teraz do góry (z możliwością sterowania elektrycznego), a nie tak jak dotychczas na bok.
Z zewnątrz samochód nawiązuje do pozostałych modeli Toyoty, dzięki utrzymaniu wspólnego języka stylistycznego „Under Priority” oraz „Keen Look”. Jako SUV RAV4 otrzymał bardziej muskularne nadwozie z licznymi akcentami terenowymi. Dzięki zupełnie nowej konstrukcji słupków wyraźnie poprawiła się także widoczność.
Rewolucyjne zmiany nastąpiły także wewnątrz pojazdu, które poza większymi rozmiarami nabrało jeszcze bardziej eleganckiego wyglądu i ukierunkowania na kierowcę. W środku znalazły się materiały najwyższej jakości o miękkim wykończeniu i licznymi przeszyciami skórzanymi. Kierowca siedzi obecnie niżej niż dotychczas, mając do dyspozycji zdecydowanie większy zakres regulacji fotela i kierownicy.
Wśród jednostek napędowych znajdzie się nowy silnik Diesla o pojemności 2-litrów i mocy 124 KM. Dostępne będą także wersje benzynowe 2.0l o mocy 151 KM z manualną skrzynią biegów lub automatyczną typu CVT, oraz mocniejszy Diesel 2.2 o mocy 150 KM (manualna lub automatyczna skrzynia biegów). Wszystkie silniki zostały zoptymalizowane pod kątem zużycia paliwa i emisji CO2, które w nowej generacji spadną średnio o 12%.
Za doskonałe prowadzenie odpowiada nowa generacja układu jezdnego Integrated Dynamic Drive System z nową funkcją Sport. System kontroluje jednocześnie pracę napędu na 4 koła, systemu stabilizacji toru jazdy VSC, oraz elektronicznego wspomagania kierownicy. Moment obrotowy może być rozdzielany na przednią i tylną oś w proporcji od 100:0 do 50:50 (przód/tył).
Podobnie jak dotychczas będzie istniała możliwość zblokowania napędu 4×4, oraz wykorzystania funkcji asystenta zjazdu i podjazdu.
Nowa Toyota RAV4 będzie standardowo wyposażona w komplet elementów bezpieczeństwa, a w wyższych wersjach wyposażenia w systemy takie jak automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, czy system informowania o martwym polu w lusterkach.
Źródła, Toyota
IBRM Samar