Ofensywa produktowa Grupy PSA w segmencie SUV obejmująca 13 modeli wprowadzanych na rynki na całym świecie przez pięć marek — Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel i Vauxhall — zapewniła jej solidną dynamikę sprzedaży w pierwszej połowie 2018 r. Na ponad 609 300 SUV ów przypadało prawie 28% sprzedaży Grupy. Sukces tych modeli dał Grupie PSA pod koniec maja drugie miejsce w tym segmencie w Europie, przy udziale w rynku wynoszącym 16,9%, oraz pierwsze miejsce w segmencie B-SUV.
- Grupa PSA sprzedała na świecie 2 181 800 pojazdów[1], co stanowi nowy rekord wszech czasów i oznacza wzrost o 38,1% w stosunku do wyników pierwszej połowy 2017 r.
- Ofensywa produktowa w segmencie SUV: stabilny sukces wspiera rentowny wzrost Grupy.
- Wzmocnienie pozycji marek Peugeot, Citroën i Opel/Vauxhall jako europejskich liderów w segmencie lekkich pojazdów użytkowych (LCV) z udziałem w rynku 25,3%.
Czołową marką SUV ów w Europie jest Peugeot, który w pierwszej połowie 2018 r. sprzedał ponad 339 200 takich pojazdów na świecie (wzrost o 26%). Od początku roku systematycznie rośnie sprzedaż SUV a PEUGEOT 3008 (144 000 szt.; +37%); firma odnotowuje także duży popyt na nowego PEUGEOTA 5008, sprzedanego w liczbie 58 900 egzemplarzy.
Ofensywę Citroëna w segmencie SUV rozpoczętą jesienią ubiegłego roku napędza sprzedaż modeli C3 Aircross w Europie oraz C5 Aircross w Chinach. W pierwszej połowie 2018 r. pojazdy te znalazły w sumie prawie 80 000 nabywców i łącznie 135 000 od ich premiery rynkowej. Wprowadzenie C4 Aircross w Chinach i C5 Aircross w Europie w drugim półroczu pozwoli Citroënowi przyspieszyć realizowaną ofensywę.
DS 7 CROSSBACK, wprowadzony na całym świecie w lutym 2018 r. jako pierwszy DS drugiej generacji, ma zasadnicze znaczenie dla wzrostu marki DS Automobiles, która w drugim kwartale odnotowała poprawę wyników o 35%. Mimo że DS 7 CROSSBACK jest bogato wyposażony już w wersji podstawowej, dwóch na trzech klientów wybiera najwyższą wersję modelu, a co drugi klient decyduje się na opcję DS CONNECTED PILOT, która otwiera możliwości drugiego poziomu jazdy autonomicznej.
Marki Opel i Vauxhall również prowadzą dużą ofensywę produktową w segmencie SUV, którego przedstawicielami są modele z rodziny X: Crossland X, Mokka X i Grandland X. W pierwszej połowie 2018 r. obie marki sprzedały 167 200 tych pojazdów, koncentrując się przy tym na zwiększaniu rentowności zgodnie ze strategicznym planem PACE!.
Grupa PSA ustanawia nowy rekord sprzedaży lekkich pojazdów użytkowych: 289 500 sprzedanych egzemplarzy i wzrost o 32,8%. Bez marek Opel/Vauxhall wzrost ten wyniósł 8,3%.
Po odnowieniu gamy kompaktowych vanów w 2016 r. Grupa przystąpi do modernizacji oferty w segmencie LCV. Na drugą połowę bieżącego roku zaplanowano premiery nowej generacji samochodów z segmentu B LCV (PEUGEOT Partner, CITROËN Berlingo Van i OPEL/VAUXHALL Combo).
W Europie, gdzie na pojazdy Grupy PSA przypada ponad jedna czwarta rynku, pod koniec maja Grupa była liderem także w podsegmentach B LCV z udziałem 35,2% oraz średnich vanów z udziałem 26,2%.
Grupa kontynuuje ofensywę na rynku LCV także poza Europą. W Eurazji sprzedaż wzrosła o 9%, w czym swój udział miała lokalna produkcja wprowadzonych w pierwszej połowie 2018 r. nowego PEUGEOTA Expert i CITROËNA Jumpy. W Ameryce Łacińskiej zaktualizowana oferta produktów i usług przyczyniła się do wzrostu mierzonego liczbą sprzedanych pojazdów o 27,8%.
Europa: wzrost i dobre wyniki
W Europie skonsolidowana sprzedaż wyniosła 1 673 700 egzemplarzy przy wzroście o 61,5%, z czego 550 900 przypada na Opla i Vauxhalla. Grupa zwiększyła swój udział w rynku o 6 punktów do 17,2%.
Dla marek Peugeot-Citroën-DS Automobiles Grupa odnotowała następujące wzrosty na największych rynkach: Francja (+0,3 pkt), Hiszpania (+0,8 pkt), Włochy (+1,1 pkt), Wielka Brytania (+0,2 pkt) i Niemcy (+0,2 pkt). Do poprawy wyników przyczyniło się także umocnienie pozycji marek Opel/Vauxhall, zwłaszcza w Niemczech (udział w rynku 10,4%) i Wielkiej Brytanii (14,8%).
Od początku roku największe postępy spośród wszystkich marek Grupy odnotował Peugeot. Modele PEUGEOT 2008 i PEUGEOT 3008 zajęły w maju drugie i trzecie miejsce w swoich segmentach, a nowy PEUGEOT 508 został przyjęty bardzo dobrze, czego dowodem jest ponad 2000 zamówień przyjętych od jego premiery, w tym 1000 na wersję First Edition, którą można zmawiać wyłącznie przez Internet.
Sprzedaż Citroëna wzrosła o 7,4%, osiągając siedmioletnie maksimum w Europie. Te wyniki pozwoliły na zwiększenie udziału w rynku, w szczególności dzięki modelowi C3, który obecnie znajduje się w pierwszej piątce swojego segmentu, nowemu C4 Cactus oferowanemu od marca (wzrost o 35% w drugim kwartale) oraz nowemu sportowo-użytkowemu C3 Aircross (ponad 90 000 zamówień w Europie od premiery rynkowej w październiku).
Wzrost marki DS wyniósł 25,1%, przyspieszając szczególnie (+43%) w drugim kwartale. Na największym rynku, czyli we Francji, DS 7 CROSSBACK od trzech miesięcy pozostaje liderem w swojej kategorii kompaktowych SUV ów klasy premium. Coraz gęstsza sieć salonów DS liczy już 260 placówek, z czego 110 otwarto w Europie w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Opel/Vauxhall kontynuuje ofensywę produktową w Europie, której lokomotywą jest rodzina X. Obie marki są liderami segmentu B SUV, w którym sprzedały 122 600 egzemplarzy modeli Mokka X i Crossland X. Po wprowadzeniu sportowej Insignii GSi Opel zapowiada również premierę Corsy GSi w drugiej połowie roku. Dalszą poprawę dynamiki zapewnią nowe modele Combo Life i Cargo.
Bliski Wschód i Afryka: rozwój w regionie i kontynuacja ofensywy produktowej Grupy
W regionie, charakteryzującym się zmiennością, sprzedaż Grupy wyniosła 226 100 2 egzemplarzy i była niższa o 18,6% z uwagi na nieuwzględnianie sprzedaży pojazdów produkowanych w Iranie w skonsolidowanych wynikach sprzedaży od 1 maja.
Marka Peugeot kontynuowała zwiększanie udziału w rynku w Tunezji, Turcji i Egipcie oraz pozostaje liderem rynku we francuskich departamentach zamorskich.
Grupa PSA realizuje strategiczny plan poszerzania bazy produkcyjnej, czego wyrazem jest podpisana w marcu umowa joint-venture przewidująca montaż pojazdów marek Peugeot i Opel w zakładach w Walvis Bay w Namibii oraz przygotowania do rozpoczęcia montażu Peugeota Pick up w Tunezji od września 2018 r.
Grupa powiększa zasięg swojej obecności handlowej, zwłaszcza w Egipcie, gdzie podpisała nową umowę na import i dystrybucję pojazdów marki Peugeot z Mansour Group i Scope Investment. W RPA, Libanie, Tunezji i Maroku Grupa wybrała partnerów odpowiedzialnych za dystrybucję pojazdów marki Opel.
Wreszcie Grupa PSA realizuje także ofensywę produktową w regionie, stawiając w szczególności na pojazdy sportowo-użytkowe, takie jak: CITROËN C3 Aircross, Opel Crossland X i Grandland X, DS 7 CROSSBACK i PEUGEOT 3008, które plasują się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się modeli we francuskich departamentach zamorskich i Turcji. Marka DS rozbudowuje też swoją sieć, która w tym regionie liczy obecnie 12 placówek DS Store i DS Salon.
Chiny i Azja Południowo-Wschodnia: kontynuacja poprawy wyników sprzedaży
Sprzedaż 163 000 pojazdów w Chinach i Azji Południowo-Wschodniej, a tym samym wzrost o 6,9%, jest dla Grupy pierwszym sygnałem poprawy wyników sprzedaży. Największy udział miał w tym Citroën, którego sprzedaż zwiększyła się o 50,5% dzięki gamie sedanów i lokalnej premierze SUV a C5 Aircross we wrześniu ubiegłego roku.
Poprawia się także struktura ilościowa w rodzinie SUV ów PEUGEOT 3008/4008/5008, na którą przypada 40% łącznego wolumenu sprzedaży marki.
Sprzedaż pojazdów DS Automobiles w drugim kwartale 2018 r. utrzymywała się na stabilnym poziomie. W Chinach model DS 7 CROSSBACK został zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Pekinie pod koniec kwietnia 2018 r.
W pierwszej połowie roku Grupa dokonała znacznego postępu we wzmacnianiu swojej obecności w Azji Południowo-Wschodniej, powołując joint-venture z Naza Corporation Holdings (Malezja). W pierwszym półroczu Grupa sprzedała w regionie ASEAN ponad 4900 pojazdów. Przyspieszenie w tej części regionu jest obecnie zauważalne.
Ameryka Łacińska: wzrost mimo niesprzyjającej koniunktury
Grupa PSA sprzedała 98 000 pojazdów w Ameryce Łacińskiej, odnotowując wzrost o 1,7% i stabilny udział w rynku na poziomie 3,9%. Wzrost ten został osiągnięty mimo znacznego spadku sprzedaży w Argentynie (o 18% w czerwcu w porównaniu z 2017 r.), gdzie Grupa ma największy udział w rynku. W Argentynie DS Automobiles umocnił swoją czwartą pozycję na rynku pojazdów klasy premium dzięki modelowi DS 3, który nieprzerwanie od pięciu lat pozostaje liderem w swojej klasie. Motorami wzrostu ilościowego były ofensywy w segmentach LCV (+27,8%) i SUV (PEUGEOT 3008 i 5008).
Najbliższe premiery w regionie to CITROËN C4 Cactus (produkowany w Brazylii) oraz DS 7 CROSSBACK, a także OPEL Crossland X w Chile.
Indie i Kraje Pacyfiku: 13 300 sprzedanych samochodów, wzrost o 25,1%
Znaczny wzrost odnotowano w Japonii (+25%) i Korei Południowej (18%), a wyniki po wznowieniu działalności w Australii i Nowej Zelandii wykazują obiecujący postęp.
Modele PEUGEOT 3008 i 5008 odniosły sukces w Korei, a Citroën C3 w Japonii.
Eurazja: wzrost sprzedaży o 18,1%
Grupa odnotowała postęp na obydwu dużych rynkach regionu: w Rosji (+19%) i na Ukrainie (+32%), gdzie łącznie sprzedano 7700 pojazdów.
Motorami wzrostu była dobra dynamika sprzedaży modeli PEUGEOT 3008, C4 Sedan oraz lekkich pojazdów użytkowych, w tym modeli PEUGEOT Expert/CITROEN Jumpy i PEUGEOT Traveller/CITROEN SpaceTourer produkowanych w Kałudze. Ogółem sprzedaż lekkich pojazdów użytkowych w regionie zwiększyła się o 9%.
Jean-Philippe Imparato, dyrektor generalny firmy Peugeot, powiedział: „Pierwsza połowa 2018 r. potwierdza potężną dynamikę wzrostu marki Peugeot w segmencie SUV. Ponad 339 200 pojazdów sprzedanych na świecie daje jej pierwsze miejsce na europejskim rynku pojazdów sportowo-użytkowych, ze wzrostem sprzedaży modeli PEUGEOT 2008, 3008 i 5008 o 26% w stosunku do rekordowego roku 2017. Przygotowując się do rynkowych premier PEUGEOTA 508 i nowego PEUGEOTA Rifter, mamy wszystko, co konieczne, by skonsolidować nasze wyniki w obiecującym drugim półroczu”.
Linda Jackson, dyrektor generalna firmy Citroën, powiedziała: „Pierwsza połowa potwierdza skuteczność ofensywy Citroëna, który odnotował wzrost globalnej sprzedaży o 9%. Na wynik ten złożyła się najwyższa od siedmiu lat sprzedaż w Europie, co pozwoliło nam zwiększyć udział zarówno w rynku samochodów osobowych, jak i w rynku lekkich pojazdów użytkowych. Drugim czynnikiem był wzrost o ponad 50% w Chinach. Wyniki te dowodzą sukcesu naszych najnowszych premier: C3 i SUV ów C4 Cactus i C3 Aircross w Europie oraz C5 Aircross w Chinach. W drugim półroczu utrzymamy ten trend dzięki wprowadzeniu nowego Berlingo i SUV a C4 Aircross w Chinach oraz C5 Aircross w Europie!”.
Yves Bonnefont, dyrektor generalny w firmie DS Automobiles, powiedział: „Silny wzrost w pierwszej połowie 2018 r. odzwierciedla sukces komercyjnej premiery marki DS. Wraz z debiutem DS 7 CROSSBACK jako pierwszego z drugiej generacji modeli DS, rozbudową ekskluzywnej sieci na całym świecie oraz wdrażaniem programu doświadczenia klienta DS „Only You”, stanowi to realizację naszego strategicznego planu i świadczy o jego skuteczności”.
Michael Lohscheller, dyrektor generalny w firmie Opel/Vauxhall, powiedział: „Nasze portfolio cieszy się większą popularnością niż kiedykolwiek. Dotyczy to zwłaszcza samochodów z rodziny X, które są uwielbiane przez klientów i zapewniają nam konkurencyjną pozycję w czołówce bardzo atrakcyjnego segmentu SUV. Kolejnym niezwykle ważnym modelem będzie dla nas nowy Combo. Wersja osobowa Combo Life z przestronnym wnętrzem i najnowocześniejszymi technologiami otwiera bezprecedensowe szanse w segmencie B vanów, natomiast Combo Cargo przyczyni się do realizacji celów wzrostu, które wyznaczyliśmy sobie na rynku lekkich pojazdów użytkowych”.
[1] Od 1 sierpnia 2017 r. zakres konsolidacji Grupy obejmuje sprzedaż pojazdów marek Opel i Vauxhall.
Zgodnie z decyzją Grupy o rozpoczęciu procesu zawieszania działalności w Iranie pojazdy produkowane w tym kraju od 1 maja 2018 r. nie są już uwzględniane w skonsolidowanych wynikach globalnej sprzedaży.
[2] Zgodnie z decyzją Grupy o rozpoczęciu procesu zawieszania działalności w Iranie pojazdy produkowane w tym kraju od 1 maja 2018 r. nie są już uwzględniane w skonsolidowanych wynikach globalnej sprzedaży.
Źródło: www.mototarget.pl