Grupa VW była głównym motorem 60-procentowego wzrostu liczby rejestracji CNG w Europie, a producent samochodów stał się największym sprzedawcą samochodów CNG we Włoszech, który jest największym rynkiem CNG w Europie.
W zeszłym roku sprzedaż samochodów CNG w Europie spadła o 15 procent, do poziomu 49 243, podczas gdy dostawy samochodów zasilanych skroplonym gazem naftowym wzrosły o 32 procent do 153 863. Włochy pozostają zdecydowanie największym rynkiem zarówno dla samochodów napędzanych CNG, jak i LPG: w 2017 r. Sprzedaż CNG wyniosła 32 743, podczas gdy rejestracje LPG wyniosły 129 042. Inne kraje UE nadrabiają zaległości, a sprzedaż gazu CNG poza Włochami skoczyła w pierwszym kwartale o 155 procent.
Pomimo niedawnego ożywienia, nisza CNG pozostaje niewielka, co stanowi mniej niż 0,5% sprzedaży w Europie. W pierwszym kwartale modele CNG wyprzedziły nawet hybrydy plug-in i w pełni elektryczne samochody, których udziały w rynku wynosiły odpowiednio 0,78% i 0,89%. CNG nadal pozostaje w tyle za samochodami zasilanymi LPG, których sprzedaż spadła o 1,5 procent, do 41 826 sztuk za 1 procent udziału.
„W przyszłości widzimy mieszankę paliw służących rynkowi z benzyną, hybrydą, elektrycznością i gazem” – powiedział Cristiano Musi, dyrektor generalny Landi Renzo, największego włoskiego dostawcy mobilności napędzanej gazem. „Widzimy, że pojazdy CNG są lepiej przygotowane do zwiększenia sprzedaży w kolejnych latach, ponieważ producenci samochodów będą musieli przestrzegać bardziej rygorystycznych przepisów UE w zakresie emisji, a LPG nadal będzie odgrywać ważną rolę w niektórych krajach”.
Said Romain Gillet, analityk IHS Markit, „Prognozujemy wzrost sprzedaży samochodów CNG w Europie w ciągu najbliższych czterech lat, ale nie spodziewamy się, że sprzedaż osiągnie ponad 1 procent całkowitej sprzedaży w Europie”.
Nadchodzi więcej modeli CNG?
Dotychczas tylko Fiat Chrysler Automobiles i grupa VW opracowały znaczącą gamę modeli CNG. FCA ma długą tradycję wynikającą z popularności CNG we Włoszech, jej głównym rynku. Producent oferuje obecnie wersje CNG Fiata Panda, Punto, 500L i Qubo.
Ofensywa produktowa wprowadzona przez Grupę VW zaowocowała dystansem FCA. Hiszpańska filia VW, Seat, jest odpowiedzialna za aplikacje CNG w ramach Grupy VW. Podczas targów w Genewie, Skoda, kolejna marka VW, zaprezentowała koncepcję crossovera Vision X, w której zastosowano hybrydowy silnik benzynowy-CNG obsługiwany przez silnik elektryczny zasilany 48-woltową baterią. Vision X ma zadebiutować w przyszłym roku.
Francuscy producenci samochodów byli dotychczas nieaktywni w tym sektorze, ale źródła branżowe twierdzą, że Renault ocenia wprowadzenie samochodów CNG – prawdopodobnie z Dacią, która jest już jednym z najlepiej sprzedających się samochodów na rynku LPG.
Długa lista sceptyków
Inni producenci samochodów wolą pozostać na uboczu. Opel / Vauxhall sprzedaje warianty CNG Astry i Zafiry, ale cała strategia napędzana gazem została wprowadzona w życie po przejęciu ich przez Grupę PSA.
Mercedes-Benz, który kiedyś oferował wersję CNG klasy B, zaprzestał produkcji. „Zapotrzebowanie na silniki na gaz ziemny w segmencie samochodów osobowych znacznie się zmniejszyło” – powiedział rzecznik Mercedesa. Podobnie jak inni producenci samochodów, Mercedes nadal postrzega CNG jako „integralną część portfela napędów do lekkich samochodów dostawczych ze względu na niezmienione zainteresowanie klientów sektorem komercyjnym”.
Japońscy i południowokoreańscy producenci samochodów są również sceptyczni jeśli chodzi o CNG. „Dodanie samochodów CNG do naszej mieszanki nie byłoby warte dodatkowej inwestycji” – powiedział szef sprzedaży Hyundai Europe, Andreas-Christoph Hofmann.
Zalety CNG
Sytuacja i perspektywy CNG są podobne do obecnej fazy rozwoju w pełni elektrycznych samochodów: wielkie nadzieje pomimo niskiego udziału w rynku, rosnącego wyboru dostępnych modeli, ale niejednolitej infrastruktury do tankowania.
Pojazdy z silnikami CNG mają kilka istotnych zalet: zakres jazdy jest już porównywalny z najlepszymi samochodami w pełni elektrycznymi – plus dodatkowy zbiornik paliwa – i czasy tankowania są nieco dłuższe niż w przypadku benzyny.
Samochody CNG mają emisje CO2 niższe niż benzyna i porównywalne z emisjami samochodów z silnikiem Diesla, o znacznie niższej emisji NOx (tlenku azotu) i cząstek stałych. Emisje CO2 z napędzanego CNG VW Golfa, na przykład, są wymienione na poziomie 98 gramów na kilometr w porównaniu do 106 g / km dla porównywalnej wersji silnika wysokoprężnego i 109 g / km dla modelu benzynowego.
Zgodnie z przepisami UE emisje CO2 z samochodów ciężarowych typu bifuel sprzedawane przez producentów samochodów są rozliczane za pomocą jedynie niższych wartości gazu. Dodatkowo samochody CNG mogą być zasilane biometanem, który jest odnawialnym źródłem pochodzącym z biomasy rolniczej, rolno-przemysłowych i organicznych odpadów domowych.
Równanie ceny
Dlaczego jeszcze nie rozpoczęto sprzedaży aut CNG? „Głównymi czynnikami napędzającymi popyt jest dostępność infrastruktury”, powiedział Andrea Alghisi, dyrektor operacyjny Westport Fuel Systems, jednego z największych dostawców modułów CNG i LPG. Całkowity koszt zależy od ceny zakupu, ceny paliwa i możliwych zachęt dla klienta.
Cena zakupu jest porównywalna do samochodów z silnikiem Diesla, a cena paliwa jest niższa. We Włoszech CNG kosztuje od 90 eurocentów za 1 euro za 1 kilogram, za 1,42 euro za olej napędowy i 1,55 za benzynę. (1 kilogram CNG magazynuje o tej samej energii co 1,5 litra benzyny.)
Ogólnie rzecz biorąc, cena CNG i LPG byłaby niższa niż benzyny lub oleju napędowego. Jednak przewaga cenowa CNG zmniejszyła się w połowie obecnej dekady, ponieważ jej cena pozostała stabilna, podczas gdy benzyna i olej napędowy czerpały zyski z historycznie niskich cen ropy naftowej. Przyczyniło się to do gwałtownego spadku sprzedaży. Na przykład we Włoszech sprzedaż samochodów CNG spadła o ponad 50 procent, z 72 363 w 2014 r. Do 32 743 w 2017 r.
„Spadek cen ropy spowodował, że samochody napędzane CNG stały się mniej atrakcyjne w porównaniu z samochodami stosującymi tradycyjne paliwa” – powiedziała Fabrizia Vigo, szefowa stosunków instytucjonalnych we włoskim stowarzyszeniu branży motoryzacyjnej ANFIA. Równanie ceny można zmienić za pomocą zachęt państwowych lub kampanii marketingowych. VW np zaoferował premie do 2000 euro w Niemczech, aby promować sprzedaż rozszerzonego asortymentu pojazdów CNG.
Wraz z konsorcjum CNG Mobility, grupa VW „dąży do dziesięciokrotnego zwiększenia liczby pojazdów CNG zarejestrowanych w Niemczech, do roku 2025 ma być ich około 1 miliona”, napisał VW w lutowym komunikacie prasowym. Względnie niskie ceny mają dać szybki efekt, ponieważ „nabywca samochodu CNG to zazwyczaj klient dbający o koszty” – powiedział Alghisi.
Przeszkody w infrastrukturze
„Wiele zależy od rozwoju infrastruktury do tankowania”, powiedział Luca de Meo, dyrektor wykonawczy Seat w niedawnym wywiadzie. Tylko Włochy i Niemcy mają rozbudowane sieci tankowania CNG, odpowiednio 1 206 i 861 stacji, zgodnie z informacjami ze stowarzyszenia NGVA dla przemysłu gazu ziemnego. Szwajcaria, Austria i Czechy mają również stosunkowo gęstą infrastrukturę. Francja i Hiszpania ustępują odpowiednio 57 i 51 stacjom, podczas gdy w Wielkiej Brytanii i Polsce nie ma w ogóle infrastruktury dla samochodów napędzanych CNG.