05.06 obchodzimy Światowy Dzień Ochrony Środowiska. Czy wiecie, że Seat w ciągu ostatnich siedmiu lat ograniczył swój niekorzystny wpływ na środowisko – aż o 35,5%?
Ten sukces hiszpańska marka osiągnęła w głównej mierze przez wprowadzenie rozwiązań i projektów maksymalizujących zasoby oraz minimalizujących emisję we wszystkich zachodzących w firmie procesach. W 2017 r. w projekty związane ze zrównoważonym rozwojem – Seat zainwestował około sześciu milionów euro.
Firma jest zaangażowana w projekty w ramach inicjatywy Ecomotive Factory, która wynika ze strategii PJZ (Produkcja, Jakość, Zespół), opracowanej przez SEAT-a z myślą o poprawie produktywności i jakości w Martorell, Barcelonie i SEAT Componentes, a odnoszącej się do wyzwań, przed którymi stanie wkrótce sektor motoryzacyjny. SEAT założył zmniejszenie oddziaływania na środowisko o 25% w latach 2011-2018. Zadanie wykonano całe dwa lata przed ustalonym terminem. Teraz producent aut obrał za cel zmniejszenie wpływu środowiskowego o 50% do roku 2025. SEAT w porównaniu ze średnią w branży w Europie, zużywa o około 50% mniej energii potrzebnej do produkcji pojazdu, 23% mniej wody i emituje 65% mniej CO2.
Jedną z najważniejszych inicjatyw środowiskowych jest SEAT el Sol. Największa elektrownia słoneczna w branży motoryzacyjnej w Europie, składająca się z 53 000 paneli. Elektrownia, generująca rocznie ponad 17 milionów kWh, zajmuje obszar 276 000 m2 , co jest odpowiednikiem powierzchni 40 stadionów piłkarskich. Jednym z najnowszych projektów marki jest instalacja do odzyskiwania energii, emitowanej przez piece suszarnicze oraz nawierzchnia zmniejszająca zanieczyszczenia o 40%.
Bardziej wydajne kominy
SEAT zamierza wprowadzić oszczędności rzędu 11,7 GWh (gigawatogodzin) rocznie w zużyciu gazu do podgrzewania wody – dzięki wykorzystaniu nowej instalacji odzyskującej energię emitowaną przez piece, w których suszą się nadwozia w jednym z warsztatów. Gorące powietrze wznoszące się w górę kominów ogrzewa system cyrkulacji wody, której następnie używa się w procesie malowania karoserii. W ten sposób można odzyskać dużą część energii wykorzystywanej do podgrzewania wody. Co więcej, dzięki tej inicjatywie zapobiega się emisji 2400 ton CO2rocznie.
Nawierzchnia redukująca zanieczyszczenia
Aby poprawić jakość powietrza w fabryce w Martorell, SEAT zaczął instalować fotokatalityczną nawierzchnię. Nawierzchnia składa się z cementowych płyt zawierających tlenek tytanu. Substancja ta, wchodząc w kontakt jednocześnie z zanieczyszczeniami, światłem i tlenem, wywołuje reakcję chemiczną, która rozkłada zanieczyszczenia w powietrzu (NOx), przekształcając je w azotany rozpuszczalne w wodzie. Nawierzchnia usuwa zanieczyszczenia, sama się oczyszcza i ma działanie antybakteryjne.
Nawierzchnia jest wykorzystywana w Centrum Technicznym SEAT-a. Cztery tysiące metrów kwadratowych nawierzchni fotokatalitycznej zmniejsza zanieczyszczenia o 40%. Płyty redukujące zanieczyszczenie zostaną potem wyłożone na 26 000 m2 chodników w całym kompleksie firmowym (co powinno przynieść potencjalną redukcję o 5,2 tony tlenku azotu rocznie). SEAT pracuje nad zastosowaniem farb o takich samych właściwościach odkażających, które pokryją 147 000 m2 powierzchni zewnętrznych ścian warsztatów.
Zachowanie biologicznej różnorodności
SEAT promuje pomysł założenia ogrodu botanicznego w parku Can Casas w Martorell; projekt polegałby na zasadzeniu 80 różnych drzew rodzimych gatunków oraz utworzeniu strefy ochrony rzekotki śródziemnomorskiej. W projekcie ujęto możliwość identyfikacji konkretnej flory i fauny w parku za pomocą kodów QR.
Kolejnym projektem jest Claki, prowadzony w SEAT Componentes. Wiąże się on z wysoką popularnością hiszpańskiej oliwy z oliwek, która po zużyciu zanieczyszcza obieg wody. SEAT zachęca pracowników, aby nie wylewali oliwy w domu, ale zbierali ją do specjalnego zbiornika na terenie firmy – w zamian otrzymują taką samą ilość oliwy. Gdy zbiornik się wypełni, oliwa jest utylizowana, a czysta kadź wraca do SEAT-a. To projekt łączący walory edukacyjne i ekologiczne.
Źródło: www.mototarget.pl