Volkswagen wzbogaci swoją ofertę o zupełnie nowe innowacyjne układy napędowe. Znajdą się wśród nich niedrogie „łagodne hybrydy” w technologii 48V, nowe diesle high-tech (wykorzystywane także jako element hybrydowego zespołu napędowego) oraz silnik zasilany gazem ziemnym – w tej chwili najnowocześniejszy na świecie. Pierwsze informacje na ten temat Volkswagen podał podczas sympozjum poświęconego nowym rozwiązaniom w dziedzinie silników, które odbyło się w Wiedniu w dniach 26-27 kwietnia. Zaprezentowane na nim po raz pierwszy technologie to ważne składniki strategii Volkswagena przewidującej konstruowanie nowoczesnych jednostek napędowych. Zakłada ona współistnienie najnowocześniejszych silników benzynowych, Diesla oraz zasilanych gazem ziemnym (CNG), a także hybrydowych zespołów napędowych i napędów elektrycznych. Dzięki nim Volkswagen zamierza m.in. spełnić normy w zakresie emisji dwutlenku węgla, które Unia Europejska wprowadzi w 2022 roku. Dopuszczają one średnią emisję CO2 przez wszystkie modele danego producenta na poziomie 95 g/km.
Światowa premiera nr 1: „łagodna hybryda” 48V. Jednym z najważniejszych nowych rozwiązań w dziedzinie napędu jest zespół hybrydowy 48V. Volkswagen zastosuje go najpierw w Golfie nowej generacji, by w ten sposób spopularyzować tę technologię wśród szerokiej rzeszy klientów. Stosowanie takich hybryd pozwala znacznie zmniejszyć zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji, a jednocześnie – dzięki funkcji boost – zwiększa dynamikę i komfort jazdy. Volkswagen będzie dokonywał stopniowej elektryfikacji konwencjonalnych układów napędowych rozszerzając ją na całą gamę swoich modeli. Kolejny Golf stanie się początkiem tej ofensywy.
Światowa premiera nr 2: silnik 1.5 TGI evo (EA211 evo). Kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem technicznym zaprezentowanym w Wiedniu jest nowy silnik 1.5 TGI evo zasilany gazem ziemnym. Jednostka o pojemności 1,5 litra wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa oraz w sprężarkę VTG (turbosprężarka najnowszej generacji ze zmienną geometrią turbiny) została skonstruowana na bazie silnika 1.5 TSI ACT Blue Motion. Tak jak on, silnik CNG osiąga moc 96 kW/130 KM i również pracuje w cyklu Millera charakteryzującym się dużą wydajnością. Dla Volkswagena nowa jednostka napędowa 1.5 TGI evo jest ważnym elementem w jego strategii promowania gazu ziemnego. Jej celem jest zwiększenie popularności silników zasilanych gazem – wydajnych i niemal nieemitujących cząstek sadzy. W Niemczech już dzisiaj udział tego rodzaju jednostek napędowych w rynku rośnie najszybciej. Ponadto silniki TGI mogą być zasilane e-gazem na bazie metanu uzyskiwanym ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem energii wiatrowej, słonecznej oraz wodnej, a także z biomasy.
Produkcja silników 1.5 TGI rozpocznie się jeszcze w tym roku. Szacuje się, że we współczesnym Golfie z dwusprzęgłową skrzynią biegów ta turbodoładowana jednostka będzie zużywać średnio tylko 3,5 kg gazu CNG na 100 km. Oznacza to, że gdy silnik będzie zasilany gazem samochód uzyska zasięg 490 km, a dzięki automatycznemu przełączaniu w tryb zasilania benzyną zasięg zwiększy się o 190 km (wszystkie dane według cyklu NEDEC). Tak oszczędny silnik ma jednocześnie wysokie osiągi i moment obrotowy: przy 1.400 obr./min. do dyspozycji jest 200 Nm (do 4.500 obr./min.).
Światowa premiera nr 3: diesel 2.0 TDI (EA288 evo). Volkswagen pracuje również nad nowoczesnymi silnikami Diesla. O tym jak duży tkwi w nich potencjał marka przekonywała w Wiedniu prezentując silniki 2.0 TDI serii EA288 evo, będące zupełnie nową konstrukcją. Po raz pierwszy w Volkswagenie te czterocylindrowe jednostki TDI wejdą także w skład hybrydowego zespołu napędowego; po raz pierwszy jednostka EA288 evo będzie elementem „łagodnej hybrydy” wyposażonej w rozrusznik 12V napędzany paskiem.
W połączeniu z akumulatorem litowo-jonowym tego rodzaju hybrydowy zespół napędowy pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa i zwiększyć komfort jazdy. Nowe silniki TDI generalnie emitują bardzo niewiele szkodliwych substancji we wszystkich fazach działania. Oczywiście spełniają aktualne i przyszłe normy w zakresie emisji zawarte w homologacji WLTP/RDE. Ich moc wynosi od 100 kW/136 KM do 150 kW/204 KM. Silniki TDI skonstruowane przez Volkswagena znajdą najpierw zastosowanie w modelach Audi z poprzecznie umieszczonymi jednostkami napędowymi. W przyszłości nowe TDI (także montowane w poprzek osi pojazdu) będą instalowane w modelach Volkswagena i innych marek koncernu skonstruowanych na bazie modułowej platformy MQB.
Dzięki silnikom EA288 evo Volkswagen zajmuje wśród konkurentów wiodącą pozycję w dziedzinie technologii TDI. Zmodyfikował proces spalania, zwiększył wydajność silników i zmniejszył emisję szkodliwych substancji, a ponadto znacznie zwiększył efektywność i szybkość reakcji turbosprężarki. Komponenty układu odprowadzania spalin – filtr cząstek stałych (DPF) do silników Diesla i elementy układu SCR (redukcji emisji tlenków azotu poprzez Selective Catalytic Reduction) mają teraz inne rozmiary, zwiększyła się skuteczność ich działania i trwałość. Zmniejszono opory tarcia elementów wewnętrznych silnika, straty ciepła i masę samej jednostki napędowej. Poza tym, w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji, w jednostkach napędowych serii EA288 evo zmniejszono emisję CO2 nawet o 10 g/km. Dzięki temu nowe TDI emitują znacznie mniej substancji niż dopuszczają obowiązujące dzisiaj przepisy. O 9 procent wzrosły natomiast moc i moment obrotowy.