Po trzech miesiącach br. liderem sprzedaży nowych samochodów na europejskim rynku jest Volkswagen – wynika z danych JATO Dynamics. Marka z Wolfsburga z wynikiem 463 tys. aut zdystansowała rywali.
Ford i Renault, które zajmują odpowiednio drugie i trzecie miejsce, znalazły po blisko 300 tys. nabywców. Wśród modeli prym wiedzie Volkswagen Golf, który wyprzedza Renault Clio i Forda Fiestę.
Pierwszy kwartał 2018 r., mimo spadku sprzedaży w marcu, okazał się najlepszym pod względem liczby sprzedanych nowych aut na europejskim rynku od 2000 roku. W czołówce krajów, które zanotowały największe wzrosty w porównaniu z pierwszym kwartałem 2017 roku, znalazły się Węgry, Chorwacja, Grecja i Rumunia. Sprzedaż wzrosła tam od 25 do niemal 30%. Także Polska notuje przyrost. Z danych JATO Dynamics wynika, że w naszym kraju przez pierwsze trzy miesiące 2018 r. sprzedano 139 878 samochodów – o blisko 11% więcej niż rok wcześniej.
Gdy spojrzymy na poszczególne segmenty okaże się, że w pierwszym kwartale wzrost zainteresowania odnotowały jedynie auta klasy wyższej, luksusowe i SUV-y. Sprzedaż tych ostatnich wzrosła o 20% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2017 r. To zasługa przede wszystkim małych i średnich SUV-ów. Co trzeci sprzedany w pierwszym kwartale na naszym kontynencie samochód to SUV. Oznacza to łącznie 1,4 mln aut! Warto tu podkreślić rolę Volkswagena T-Roca. Ten model zanotował w marcu ogromny skok w rankingu, tylko w marcu kupiło go 13 600 osób, co pozwoliło mu zająć 39. miejsce w zestawieniu za ten miesiąc. Można się spodziewać, że w kwietniu pojawi się już w Top25.
A skoro już jesteśmy przy modelach spójrzmy na ranking. Na czele, jak już wspominaliśmy wyżej, jest Golf. Kompaktowy Volkswagen, jako jedyny z czołowej piątki zestawienia, może pochwalić się wzrostem sprzedaży. 54 tys. nabywców w marcu i łączny wynik na poziomie 133,5 tys. egzemplarzy daje mu ogromną przewagę nad Renault Clio (druga lokata, 87 tys. sprzedanych aut) i Fordem Fiestą (trzecie miejsce, 85,4 tys. samochodów).
Najwięcej modeli w czołowej 10 zestawienia JATO Dynamics ma Volkswagen – trzy (poza Golfem także Polo i Tiguana), a w Top25 znalazł się jeszcze Passat. Jedynie Peugeot zdołał wyrównać wynik Volkswagena, umieszczając w Top25 modele 208, 2008, 308 i 3008. Warto zanotować ogromny skok tego ostatniego modelu – w pierwszym kwartale sprzedaż wzrosła aż o 65% w porównaniu z okresem I-III 2017 r. Ford ma w zestawieniu trzy samochody (Fiesta, Focus i Kuga), pozostali muszą się zadowolić dwoma reprezentantami (Renault, Opel, Skoda, Dacia i Fiat) lub jednym (Citroen, Toyota, Nissan i Mercedes).
Wśród marek ogromną przewagę nad konkurentami ma Volkswagen. Koncern z Wolfsburga sprzedał o 1/3 więcej niż sąsiadujące z nim „w tabeli” Ford i Renault. Na dodatek ucieka rywalom, bo w przeciwieństwie do nich zyskał w I kwartale. Poza VW na plusie są jeszcze dwie marki w czołowej dziesiątce – Peugeot i Skoda. Warto zwrócić uwagę na olbrzymi przyrost sprzedaży Jeepa. Wprawdzie marka należąca do Fiat Chrysler Automobiles zajęła dopiero 24. miejsce, ale wzrost o 52% jest imponujący.
Po zsumowaniu wyników marek w ramach poszczególnych koncernów również nie będzie niespodzianek – Grupa Volkswagena po pierwszym kwartale z wynikiem przekraczającym milion sprzedanych aut umocniła się na prowadzeniu z udziałem w rynku na poziomie 23,7% (rok temu 22,7%). Drugie miejsce przypadło Grupie PSA – razem z markami Opel/Vauxhall sprzedała ona przez trzy miesiące 696 tys. samochodów, a trzecią lokatę zajmuje Renault-Nissan z wynikiem 613 tys. aut.
Gdy spojrzymy na źródło napędu okaże się, że 55% sprzedanych w Europie w I kwartale 2018 r. aut miała silniki benzynowe, 38% – wysokoprężne, a aż 23,4% – alternatywne źródła napędu.
TOP25 NOWYCH AUT W EUROPIE WG MAREK I-III 2018 |
||
marka |
liczba sprzedanych samochodów |
zmiana w porównaniu z I-III 2017 |
VOLKSWAGEN |
463 246 |
4,5% |
FORD |
298 974 |
-5,7% |
RENAULT |
285 926 |
-2,3% |
PEUGEOT |
269 214 |
9,2% |
OPEL/VAUXHALL |
249 231 |
-9,3% |
MERCEDES |
228 996 |
-0,2% |
BMW |
212 463 |
-2,8% |
AUDI |
211 880 |
-3,3% |
FIAT |
200 558 |
-10,1% |
SKODA |
195 972 |
11,5% |
TOYOTA |
195 731 |
0,6% |
CITROEN |
166 249 |
3,6% |
NISSAN |
159 023 |
-10,5% |
HYUNDAI |
144 059 |
7,9% |
KIA |
133 709 |
6,0% |
DACIA |
129 832 |
16,5% |
SEAT |
118 585 |
15,4% |
VOLVO |
80 546 |
0,8% |
SUZUKI |
68 562 |
5,8% |
MAZDA |
68 059 |
5,3% |
MINI |
53 785 |
3,6% |
LAND ROVER |
46 843 |
-11,9% |
HONDA |
44 783 |
2,3% |
JEEP |
41 009 |
52,0% |
MITSUBISHI |
35 549 |
14,6% |
źródło: JATO Dynamics |
||
TOP25 NOWYCH AUT W EUROPIE WG MODELI I-III 2018 |
||
model |
liczba sprzedanych samochodów |
zmiana w porównaniu z I-III 2017 |
VOLKSWAGEN GOLF |
133 568 |
15,8% |
RENAULT CLIO |
87 009 |
-3,7% |
FORD FIESTA |
85 412 |
-6,4% |
NISSAN QASHQAI |
75 007 |
-0,8% |
VOLKSWAGEN POLO |
74 014 |
-11,7% |
PEUGEOT 208 |
69 924 |
3,7% |
SKODA OCTAVIA |
62 636 |
6,0% |
VOLKSWAGEN TIGUAN |
62 533 |
-6,1% |
FORD FOCUS |
60 959 |
-5,2% |
TOYOTA YARIS |
60 274 |
13,9% |
CITROEN C3 |
59 930 |
3,9% |
OPEL CORSA |
58 078 |
-23,8% |
FIAT 500 |
56 063 |
2,1% |
RENAULT CAPTUR |
55 059 |
-0,5% |
PEUGEOT 3008 |
53 707 |
65,5% |
DACIA SANDERO |
53 541 |
11,3% |
PEUGEOT 2008 |
50 117 |
-7,5% |
SKODA FABIA |
49 318 |
5,0% |
FIAT PANDA |
46 869 |
-20,7% |
DACIA DUSTER |
46 571 |
31,2% |
FORD KUGA |
46 420 |
15,0% |
OPEL ASTRA |
46 239 |
-34,1% |
VOLKSWAGEN PASSAT |
44 687 |
0,1% |
PEUGEOT 308 |
41 894 |
-8,7% |
MERCEDES KLASY C |
41 211 |
-15,8% |
źródło: JATO Dynamics