W świecie produkcji, niewątpliwie dużą wartość ma czas. Znaczenie efektywności linii produkcyjnej, jej wydajność, czasy cykli to wyrażenia na które w obecnych czasach osoby zarządzające produkcją zwracają niebywałą uwagę. Bez wątpienia automatyzacja jak i robotyzacja wiodą prym przy rozpędzeniu procesów wytwarzania. Jako jeden z pierwszych etapów przy wytwarzaniu produktów z metalowych materiałów jest nadawanie kształtów arkuszom metali.
Największymi odbiorcami, którzy korzystają z różnego rodzaju pras są przede wszystkim koncerny samochodowe oraz ich poddostawcy czy branża artykułów gospodarstwa domowego. Firma Comau może pochwalić się współpracą z liderami rynku samochodowego, takimi jak m.in. Fiat Chrysler Automobiles, Ford Motor Company, Shanghai Automotive Industry Corporation, General Motors Company, PSA Peugeot Citroën, , Magna International, Chery Automobile, oraz innych, znanych producentów pojazdów oraz ich podzespołów.
Właśnie przemysł Automotive jest tym, w którym szybkość poszczególnych etapów produkcji determinuje kolejne. Tłocznie w fabrykach samochodów są miejscami szczególnymi gdzie już na samym początku produkcji wyznacza się tempo pracy całej fabryki. Nie inaczej sprawa się ma w tłoczni DELFO POLSKA S.A. w Tychach gdzie na wielu liniach pras produkowane są między innymi komponenty do produkcji nadwozi dla samochodów grupy FCA.
Automatyzacja pras ma na celu usprawnienie przepływu kolejnych wytłoczonych elementów w jak najkrótszym czasie, z jak największą dokładnością. Roboty wprowadzone do tych procesów zapewniają szybki zwrot inwestycji, podnoszą niezawodność linii nawet do 97% (!), pozwala na szybsze rozpoczęcie produkcji, a co również istotne, jest możliwe także zaimplementowanie robotów dla obsługi starszych pras.
Linie pras ulokowane w Tychach są wyposażone w zrobotyzowane stacje tzw. Destackingu (rozsztaplowania) czyli podawanie arkusza do pierwszej prasy ze stosu blach. Odpowiednie ułożenie blachy ułatwiają stoły centrujące, które pomagają robotowi bez konieczności używania systemu wizyjnego na poprawny chwyt. Roboty Comau są odpowiedzialne za sprawne i zsynchronizowane przenoszenie arkuszy blach pomiędzy kolejnymi prasami , celem jak najbardziej wydajnego nadania kształtu metalowi, który następnie będzie wykorzystany do złożenia go jako nadwozie nowego samochodu. Na samym końcu każdej linii jest tzw. stacja EOL (ang. End of line), która jest niczym innym jak miejscem gdzie wytłoczone elementy, gotowe do kolejnych procesów takich jak m.in. zgrzewanie, kończą swoją przygodę z tłocznią.
Linie te także zostały objęte przez Comau pełnym zakresem usług serwisowych oraz utrzymania ruchu na terenie Tyskiej tłoczni. Odpowiedzialność COMAU to nie tylko obsługa serwisowa robotów, ale także i w szczególności całych linii pras. Aktywność ta przejawia się więc wymianami planowymi, remontami generalnymi pras lub zapobiegawczymi, odpowiedzialnością gwarancyjną za zakres wykonanych prac.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałem wideo: https://www.youtube.com/watch?v=bDfkctxNJ10
- Jakim sprzętem dysponowało wcześniej przedsiębiorstwo? Jak wyglądała linia produkcyjna przed wprowadzeniem robotów?
Prasy są te same jedyna różnica polega na tym ze wcześniej arkusze blach był blachę wkładane przez ludzi – minimum 2 osoby zakładały na jedną prasę , dwie odbierały detal – łącznie dawało to około 24 osoby – oczywiście ta produkcja nie była wydajna i była bardzo niebezpieczna.
- Jaki problem skłonił przedsiębiorstwo do zainwestowania w zrobotyzowaną linię pras? Czy była to zbyt mała wydajność dotychczasowych rozwiązań, trudności ze znalezieniem specjalistów, chęć zaoszczędzenia środków w dłuższej perspektywie czasowej?
Bezpieczeństwo oraz wydajność – robot może pracować 24h na dobę 7 dni w tygodniu – obecnie do obsługi linii potrzebna jest tylko jedna osoba oraz 2/4 osoby (w zależności od wielkości detalu)które są odpowiedzialne za sprawdzenie jakości produkt i spakowanie go do odpowiedniego kontenera/palety.
- Jakie efekty przyniosło wdrożenie (w liczbach)? Jakie korzyści odniosło przedsiębiorstwo?
DANE – PARAMETRY PRACY | STARA LINIA – W PEŁNI MANUALNA | NOWA PO AUTOMATYZACJI I Z ROBOTAMI COMAU | |
Ilość pras | 6 pras (1×1000 T DA hydrauliczna + 5×650 T SA mechanicznych) | 6 pras (1x1000T DA mechaniczna nowa + 5×650 T SA mechanicznych) | |
Operatorzy/Roboty | 14 operat./zmiana = 42 operat./dzień | 3 operat./zmiana = 9 operat./dzień – 8 robotów COMAU, (-80%) | |
Średnia prędkość linii | 4 detale/minutę | 10 detali/minutę, (+250%) | |
Wydajność linii | 70% (zmiana narzędzia – przezbrojenie linie nie wliczone) | 80% (zmiana narzędzia – przezbrojenie linie nie wliczone), (+14%) | |
Przezbrojenie linii | 1 przezbrojenie/zmianę | 1, 2 lub 3 przezbrojenia/zmianę | |
Czas przezbrojenia linii | 45 minut = 0, 75 h średnio | 15 minut = 0, 25h średnio, (-66%) | |
Średnia produkcja/zmianę | |||
dla 1 detalu | 4 x 60 x (8-0,75) x 70% = 1218 detali/ zmianę | 10 x 60 x (8-0,25) x 80% = 3720 detali/ zmianę, (+305%)
Średnia długość partii detalu: 3720 |
|
dla 2 detalu | 10 x 60 x (8-0,50) x 70% = 3600 detali/ zmianę, (+295%)
Średnia długość partii detalu: 1800 |
||
dla 3 detalu | 10 x 60 x (8-0,75) x 70% = 3480 detali/ zmianę, (+285%)
Średnia długość partii detalu = 1160 |
||
- Czy ma ono w planach dalszą automatyzację/robotyzację? Jaki miałby być jej zakres?
W roku 2006 zakład wykonał pierwszą – przez kolejne lata do 2009 zautomatyzował w sumie 10 linii i pewnie były by kolejne ale niestety nie ma ich więcej w zakładzie w Tychach , od 2016 zaczęła się automatyzacja kolejnego zakładu Delfo w Polsce – Kielce.