Studenci z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych Politechniki Wrocławskiej zakończyli waśnie projektowanie tegorocznej wersji motocykla z napędem elektrycznym, który nosi nazwę LEM Falcon. Motocykl ma być gotowy najpóźniej na początku maja, a w lipcu ma wystartować na zawodach w Barcelonie. Tak same plany mają też studenci Akademii Górniczo-Hutniczej.
W konkursie SmartMoto Challenge w Barcelonie studenci Politechniki Wrocławskiej startują od 2013 r. i od początku nie opuszczają podium. Ze stolicy Katalonii do tej pory trzykrotnie przywieźli trzecie miejsce (w 2013, 2015 i 2016 r.), a w 2014 r. zwyciężyli w całej rywalizacji.
Studenci z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych PWr zakończyli już projektowanie tegorocznej wersji motocykla elektrycznego. Zgodnie z wymaganiem konkursu będzie to elektryczny motocykl crossowy.
LEM Falcon, będzie miał moc 8 kW i baterię o pojemności 2,4 kWh co pozwoli mu na jazdę w terenie przez około godzinę – opowiada Paweł Stabla, lider zespołu pracującego na motocyklem.
Studenci początkowo zakładali, że ich motocykl będzie ważył około 100 kg, ale ostatecznie postanowili, że zbudują jego ramę nie z wysokowytrzymałej stali chromowo-molibdenowej, a ze stopu aluminium i kompozytów. Dzięki temu rama razem z mocowaniami będzie ważyć mniej niż 7 kg, a cały motocykl około 80 kg. Maksymalnie motocykl będzie się mógł rozpędzić do 130 km/h.
LEM Falcon ma być wyposażony w elektroniczny wyświetlacz, który pokaże motocykliście nie tylko prędkość i informację o tym, na jak długo jeszcze wystarczy baterii, ale także temperaturę baterii i sterownika, dzięki czemu będzie wiadomo kiedy mniej przekręcać manetkę i nie doprowadzić do wyłączenia pojazdu. W masce motocykla ma zostać zainstalowana również kamera, która będzie rejestrowała jazdę, a nagranie będzie można później odtworzyć na wyświetlaczu lub w czasie zawodów streamingować, tak by kibice mogli oglądać poczynania kierowcy w czasie zawodów.
Według harmonogramu LEM Falcon ma być gotowy na początku maja, a w kolejnych tygodniach studenci zajmą się jego testami i treningami. Zawody Smart Moto Challenge zostaną rozegrane od 4 do 9 lipca w Barcelonie. Weźmie w nich udział 11 drużyn z Hiszpanii, Rosji, Ukrainy i Polski. Oprócz zespołu z PWr, Polskę będą reprezentowali też studenci AGH.
Zespół AGH przygotowuje motocykl elektryczny z silnikiem o mocy 8 kW, umieszczonym w tylnym kole, który ma rozwijać prędkość do 120km/h. Podobnie jak ich koledzy z Wrocławia, studenci krakowskiej uczelni przechodzą obecnie z fazy projektowania w fazę konstruowania e-motocykla.
Źródło: www.cire.pl